Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 31
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Ik ben gitarist die basgitaar erbij is gaan spelen. Maar dan wél fretloos!

    Liefst zou ik contrabas spelen, maar dat is zo'n gesleep en zo'n instrument is toch kwetsbaarder dan een elektrische plank.

    Omdat ik in een akoestische folkgroep speel zou een akoestische (conta)bas wel een must zijn (Kent iemand Danny Thompson?).

    Zelfs een fretloze basgitaar heb ik overwogen als 2de keus. Maar die klinkt akoestisch weer te kaal en moet je versterken. En ik hou niet van het geluid van piëzo elementen. Dus heb ik een elektrische fretloze gitaar. Daar kan ik mee leven en is een stuk makkelijker te vervoeren, zeker als ik een versterker op lokatie kan laten staan.

    Grappig trouwens ... Stray Cats. Door Brian Setzer moest ik gitaar gaan spelen. Maar ja, ik speel inmiddels nog louter akoestisch... geen Gretsch met Bigsby dus en die kuif is ook al jaren niet meer mogelijk

    Gisteren stond er nog een heel artikel over Brian in Metro, die man blijft maar gaan. Ik heb nog de debuutelpee waar the Stray Cats broodmager en met jeugdpuistjes op de hoes staan afgebeeld.

    Lee Rocker plukkend op contrabas...

  2. #22

    Standaard

    Die rockabilly slapbas is echt fantastisch ja. Erg percussief, klinkt altijd erg mooi in de mix. Ik kan zelf niet meer zonder, ik zou zelf niet eens overwegen in een band te spelen zonder zo'n prachtige contrabas.

    En dames kunnen zeker contrabassen., kijk maar naar de Horrorpops. Ik vind het een kutband, maar die dame kan zeker met een contrabas overweg.
    Mijn band op Myspace

    If this is your reality, what must your nightmares look like

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Dames kunnen zeker contrabas spelen .

    Vannacht zag ik tijdens een uitzending van RockPalast (WDR) de alternative countryband Baskery spelen. 3 zussen uit Stockholm die naar eigen zeggen 'mad country' spelen.

    Van de muziek moet je houden, maar wat zag dat er goed uit !

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2006
    Locatie
    Wijk bij Duurstede
    Berichten
    1.365

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ik ben gitarist die basgitaar erbij is gaan spelen. Maar dan wél fretloos!

    Liefst zou ik contrabas spelen, maar dat is zo'n gesleep en zo'n instrument is toch kwetsbaarder dan een elektrische plank.

    Omdat ik in een akoestische folkgroep speel zou een akoestische (conta)bas wel een must zijn (Kent iemand Danny Thompson?).

    Zelfs een fretloze basgitaar heb ik overwogen als 2de keus. Maar die klinkt akoestisch weer te kaal en moet je versterken. En ik hou niet van het geluid van piëzo elementen. Dus heb ik een elektrische fretloze gitaar. Daar kan ik mee leven en is een stuk makkelijker te vervoeren, zeker als ik een versterker op lokatie kan laten staan.

    Grappig trouwens ... Stray Cats. Door Brian Setzer moest ik gitaar gaan spelen. Maar ja, ik speel inmiddels nog louter akoestisch... geen Gretsch met Bigsby dus en die kuif is ook al jaren niet meer mogelijk

    Gisteren stond er nog een heel artikel over Brian in Metro, die man blijft maar gaan. Ik heb nog de debuutelpee waar the Stray Cats broodmager en met jeugdpuistjes op de hoes staan afgebeeld.

    Lee Rocker plukkend op contrabas...
    Cool!
    Zelf ben ik ook begonnen als gitarist, maar ben toen ook nog eens Cello er bij gaan nemen. Aanvankelijk om te spelen met boog, maar vind vervolgens plukken eigenlijk veel leuker! En het klinkt natuurlijk geweldig.
    De overgang van elektrische gitaar naar cello was eigenlijk supermakkelijk en had Cello dus ook zo onder de knie. Ik zit ook te overwegen om fretloos bas er bij te nemen. Is dat het overwegen waard?
    Lijkt me ook heel leuk namelijk en vind het geweldig klinken.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 oktober 2007
    Locatie
    Maastreeech
    Berichten
    2.596

    Standaard

    Ik wil eigenlijk wel heel graag een contrabas, nog liever dan een basgitaar, maar ik zoek één met fretten... Deze vond ik op palmguitars, maar €1250 is veel te veel voor iets wat ik als 'naast gitaarspelen' beschouw. Heeft iemand hier eigenlijk ook wel eens gewoon lijntjes getrokken op de hals van zijn contrabas?



    Neemt niet weg dat 'ie prachtig uitziet, erg art deco.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2006
    Locatie
    Wijk bij Duurstede
    Berichten
    1.365

    Standaard

    Om welke reden wil je dan met frets of markeringen?
    Als het gaat om het vinden van de tonen zou ik sowieso niet doen, dat moet je gewoon leren. Iets wat ik binnen een week wel onder de knie had.
    Ook hangt het van je mentaliteit af, ik zelf wil eigenlijk elk instrument leren te bespelen, maar dan goed ook.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hezz Bekijk bericht
    Ik wil eigenlijk wel heel graag een contrabas, nog liever dan een basgitaar, maar ik zoek één met fretten... Deze vond ik op palmguitars, maar €1250 is veel te veel voor iets wat ik als 'naast gitaarspelen' beschouw. Heeft iemand hier eigenlijk ook wel eens gewoon lijntjes getrokken op de hals van zijn contrabas?



    Neemt niet weg dat 'ie prachtig uitziet, erg art deco.
    Mijn broer heeft stipjes op de zijkant van de hals gezet met een zwarte stift. Valt bijna niet op, maar werkt wel handig.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 november 2001
    Locatie
    leiderdorp
    Berichten
    2.302

    Standaard

    en les 1 van de contrabas is niet naar de hals kijken bij het spelen

    gewoon oefenen met muziek erbij en je oren laten bepalen of je goed zit.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 oktober 2007
    Locatie
    Maastreeech
    Berichten
    2.596

    Standaard

    Bump :-)

    Het gaat om meer dan alleen weten waar je tonen zitten, maar dat je ze ook altijd gemakkelijk (hoeft minder hard de drukken) kan spelen en nooit per ongeluk net te hoog of laag speelt. Voor iets wat erbij is heb ik eigenlijk niet de tijd en moeite om de contrabas echt zoals het hoort te gaan leren spelen, het zelfde geldt ook voor anderen. Ik wil dat anderen die gitaar spelen het zouden kunnen oppakken om lekker te jammen.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Er is meer verschil tussen met frets en fretloos dan alleen het makkelijk vinden van de noten. Fretloos klinkt heel anders.

    - Als je geen metalen frets hebt waar je de snaren op drukt, maar je drukt snaren direkt op de toets heb je al een verschil.
    - Daarbij gebruik ik om de toets niet te ruïneren 'flatwound' snaren (standaard 'roundwound' snaren werken als een vijl op het hout. 'Flatwound' snaren zorgen voor een nog meer 'mellow' karakter.
    - Je kunt mooi soepel van de ene noot naar de andere toe 'glijden', iets wat met een gefrette bas niet lukt zonder het geratel van al die frets te horen waar je langs komt.
    - Je kunt een veel mooiere vibrato op je noten krijgen als die frets er niet tussen zitten.

    Zelf heb ik een Yamaha fretless bas mét streepjes. D.w.z.: de toets is bij produktie gewoon ingezaagd voor frets en is daarna met iets in een lichtere kleur opgevuld. Zij is niet achteraf door iemand fretless gemaakt, dit is origineel. Waarschijnlijk was dit goedkoper produceren en die streepjes slijten zo ook niet weg.

    Voor het leren leek het wel makkelijk, maar het is beter om op je oren te vertrouwen. En het is waar, je ontwikkelt het gevoel waar de noten zitten snel genoeg. Je kunt toch niet konstant tijdens het spelen naar de toets zitten staren?

    Volgens mij hebben bovendien fretloze bassen altijd wel een paar markeringen (stipjes) aan de zijkant. Contrabassen niet?

    @hezz: Waarom zou je bij een fretloze bas harder op de snaren moeten drukken?

    Ik was trouwens laatst op een jazzfestival en het viel me op dat de meeste 'contrabassisten' daar op een elektrische contrabas speelden. Van die futuristische slanke dingen zonder klankkast. Dus wel het geluid en de houding, maar niet het grote hondenhok.
    Het lijkt er op dat er om praktische reden (kwetsbaar, vervoer...) live vaker voor een nep-contrabas word gekozen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top