Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard vermogen van een speaker meten

    Hoi

    ik heb een vraag als het aantal WATT van een speaker niet bekend is, is dit dan te meten?
    en zo ja hoe.

    gr. ronald

  2. #2

    Standaard

    aantal ohms is te meten, het aantal watt word moeilijker...
    TE KOOP

    Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    je kunt een mooie verhuistrafo/variac aansluiten op je speaker en de spanning langzaam laten oplopen en de stroom in de gaten houden. Noteer op het punt dat de speaker begint te roken de stroomsterkte en de spanning, vermenigvuldig deze met elkaar en je hebt je max. belastbaarheid (of ietsje meer eigenlijk).
    pokkel'n

  4. #4

    Standaard

    Hmm, er zit volgens mij een zwakke plek in je methoden...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Een speaker "heeft" niet een aantal watts, maar kan er een hoeveelheid verdragen. Ik weet niet hoe je dat kunt meten. Maar je kunt het wel horen. Als je hem aansluit op je versterker, en hij gaat voor jou te vroeg over zijn nek, kan ie te weinig vermogen aan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    je kunt een mooie verhuistrafo/variac aansluiten op je speaker en de spanning langzaam laten oplopen en de stroom in de gaten houden. Noteer op het punt dat de speaker begint te roken de stroomsterkte en de spanning, vermenigvuldig deze met elkaar en je hebt je max. belastbaarheid (of ietsje meer eigenlijk).
    Je kan hem ook direct in het stopcontact steken om te testen of de maximale belastbaarheid lager is dan 6,6 KW (bij een 8 ohm speaker), 3,3 KW (bij een 16 ohm speaker), of 13,2 KW (bij 4 ohm).

    Fikt ie af, dan was het minder, blijft ie heel dan kan ie elke versterker wel aan. Het eerste geval is iets waarschijnlijker...
    I went hunting with Dick Cheney and all I got was this bloody t-shirt...

  7. #7

    Smile

    Als je een beetje "normaal" met speakers omgaat, dwz als je hoort dat ie gaat "flabberen en buzzen", niet nog harder tekeer trekken, speel je ze zelden stuk imo, dit kan ik niet wetenschappelijk staven....maar ik heb ettelijke keren met te lichte speakers gespeeld, zonder dat dat desastreuze gevolgen had.

    met het omgekeerde fenomeen heb ik slechtere ervaringen...dwz een "zwaar" belastbare speaker op een te "lichte" versterker, wou nog wel eens resulteren in een skottelbrai... trouwens nog nooit meegemaaktmet buizenamps, maar met cheapash solidstate amps... die kunnen heel gemeen vervormen ofzo, en daar zijn speakers minder goed tegen bestand dan tegen een korte peakstroom...

    maar de vette pa amp van 2 x 250 watt rms, die hier te keer staat te trekken op een paar heuse Action Car boom boxjes ter waarde van E 19,95 de 2! laat ze al jaren heel....


    correct me if i'am wrong...

  8. #8

    Standaard aantal ohms meten

    Is het ohm getal van een speaker te meten.
    ik heb een oude philips gitaarspeaker(jaren zestig)
    en zo ja hoe??

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 oktober 2005
    Berichten
    1.513

    Standaard

    Met een multimeter de weerstand meten. Het officiele speakerohmage zit net iets uit de buurt van wat je zelf meet.
    Volgens mij had je vroeger nog speakers die niet in de 4, 8 en 16 ohm categorie vielen, dat wordt nog even moeilijker.

    Ik zie net dat 5 ohm ook nog zou kunnen
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vice President Fender Musical Instruments Corp.
    So, we bought Jackson, guitars that can say F*%K instead of darn-it.

  10. #10

    Standaard

    dank je nico

    is gelukt de speaker meet 15ohm
    amp op 16 ohm dus
    thanx ronald

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top