Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27
  1. #1

    Standaard Mijn Laatse vraag over toonladers herkennen en schrijven

    Zoals nu wel duidelijk is , is dat ik aardig wat theorie moet kennen en mijn laatse vraag is eigenlijk deze.

    hoe bereken je toonladders en hoe maak je : ik zal eerst even opsommen wat ik weet.

    nou dit jaar heb ik geleerd dat een handigheitje hebt voor de mollen en kruisen in een toonladder.

    voor de kruisen Geef Die Arme Een Broodje Fis Ciska (best suf maar ja wel handig)

    voor de mollen Friese Boeren Eten Alle Dagen Gort

    Zoals je zit is de derde let van de mollen een A , en in As zitten 3 mollen enz enz enz enz.

    zou ben ik eigenlijk te weten te komen hoe het zat

    daarnaast dat

    mineur : 1 , 1/2 , 1 , 1 , 1/2 , 1 , 1
    majeur : 1 , 1 , 1/2 , 1 , 1 , 1 1/2
    Harmonisch: 1 , 1/2 , 1 , 1 ,1/2 , 1 1/2 , 1/2.
    Melodisch: 1 . 1/2 , 1 , 1 , 1 , 1 , 1/2.


    dus a majeur en a mineur melo , harmo is allemaal goed opletten en dan komt het wel denk ik !! als je maar die stappen in acht neem ,

    maar op mijn toets krijg je eerder zoiets

    2 benoem de volgende toonladders

    na ik kan je het niet laten zien maar ik zal zo duidelijk mogelijk vertellen wat ik zie.

    je zit een toonladder voor je neus met de notatie ...

    F - G - A - B - C# (met de mol aan de zijnkan) - D# ( deze met vaste voorteken - E# ( ook vaste voorteken , best raar het E#) en dan weer aan de zijkant de kriusen voor F# - G#

    nou ik had hiervoor F# of F octotonisch geantwoord maar het moest geloof ik juist melodisch mineur ... kan iemand mij dit uitleggen ...

    zoiezo hoe je aan de slag moet gaan om te weten in wel toonsoort de toonladder staat en hoe je kan weten of het Harmonisch of Melodisch of majeur of mineur is. de kertoonladders komen hierna want die word apart belicht in de toets.


    Kerktoonladders

    Ik weet nu uit mijn hoofdt dat je 7 kerk scales hebt

    I Dont Play Like Miles After Lunch ( weer flauw maar ja , het helpt je onthouden hoe je het moet doen.

    I= Ionisch (majeur) moedertoonladder)
    D= Dorisch ( mineur)
    P= Phrisch ( mineur)
    L= Lydisch (majeur)
    M= Mixolydisch ( dominant)
    A= Aelosich ( mineur Moedertoonladder)
    Lokriscch= (mineur)

    hierbij dezelfde vraag hoe noteerd je dit en hoe herken je dit , als je dat vragen bijv

    welke Kertoonladder is dit , en dat zie dus een toonladder staan , of schrijf G lokrisch

    erg bedankt hiervoor !!


    Thanx

    hiernaa laat ik jullie wel met rust want dan ben ik klaar hahah

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Had je niet beter alles in één topic kunnen stoppen, ipv elke keer een nieuwe te openen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard



    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  4. #4

    Standaard

    De modi waar je het over hebt zijn geen aparte toonladders. Zoals je wellicht weet zijn er binnen de standaardtoonladder waar de modi van afgeleid zijn 7 trappen te onderkennen. De verschillende modi hebben betrekking op de manier waarop een toonladder ten opzichte van de verschillende trappen klinkt (harmonische implicaties).

    Speel maar eens een toonladder in C, over achtereenvolgens C, D, E, F, G, A, en B (als achtergrondnoot). Je zult merken dat dezelfde notencombinatie (toonladder) een verschillende sfeer oproept al naar gelang de achtergrond waartegen je hem speelt. De gebruikte noten zelf blijven echter hetzelfde.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    als ik het goed begrijp is vraag 3c: f g a b cis dis eis fis

    oftewel octatonisch, waar ik weinig van weet, dus maar effe deze site gebruikt:

    http://www.all-guitar-chords.com/reverse_scales.php

    en die zegt: G leading whole tone (hij zegt wel meer, maar deze klinkt jazzy )

    misschien helpt dit:

    http://www.christarakich.com/article...tonicScale.pdf


    edit: nog ff hardop denken
    f-g=2 semitonen=grote secunde
    f-a=4=grote terts
    f-b=6=overmatige kwart
    f-cis=8=overmatige kwint
    f-dis=10=overmatige sext
    f-eis=overmatige septiem
    f-fis=overmatige oktaaf (kleine none?)

    yup, lekker vaag
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 6 september 2006 om 13:56
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  6. #6

    Standaard

    Ik zal er eens naar kijken , maar hoe bereken je dan bijvoorbeeld een toonladder uit

    als ze zeggen


    welke Kerktoonladder is ditr ??? begrijp dan hoort het wel lastig

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    5a = d e fis gis a b cis d = 1 2 3 #4 5 6 7 8 = lydisch

    5b = g a bes c d e f g = 1 2 b3 4 5 6 b7 = dorisch

    hoe ik dit doe?

    ik teken zo'n cirkeltje



    en dan zie ik aan de vorm, door naar de 2 semi tonen te kijken, welke majeur ladder dit is

    dus 5a is A majeur en 5b is F majeur

    en dan zie ik dat D de 4e trap is van A majeur dus Lydisch

    en dat G de 2e trap van F majeur is dus Dorisch
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #8

    Standaard

    zou je mischien wat oefeningen kunne geven of maken zodat ik dan doen en kan je kijken of ik het begrijp want denk dat die niet zo moeilijk is !!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 oktober 2003
    Locatie
    Zuidelijke Nederlanden
    Berichten
    2.111

    Standaard

    wat de modi betreft:
    voor gitaristen is het handiger om de modi in een diagram te zien. Ik bedoel gewoon de positie leren op je hals en dan opschuiven naar gelang de toonaard. Want uiteindelijk ga je het in eerste instantie zo toepassen voor te soleren.
    Als extra hulpmiddel onthou je de volgorde:
    Ionisch
    Dorisch
    phrygisch
    Lydisch
    Myxolidisch
    Aeolisch
    Locrisch

    Do (C)ionisch = do re mi fa sol la si
    re (D) Dorisch = re mi fa sol la si do
    Mi (E) Phrygisch = mi fa sol la si do re (Spaanse klank)
    Fa (F) Lydisch = fa sol la si do re mi (nogal misterieuze klank)
    Sol (G) Myxo = sol la si do re mi fa
    La (A) Aeolishc = la si do re mi fa sol
    Si (B) locrisch = si do re mi fa sol la (Oostersche klank)
    TE KOOP: fender bandmaster 1968 (drip edge) nog blackface circuit. in perfecte staat

  10. #10

    Standaard

    voor de kruisen Geef Die Arme Een Broodje Fis Ciska (best suf maar ja wel handig)

    voor de mollen Friese Boeren Eten Alle Dagen Gort
    De volgorde waarin kruisen en mollen erbij komen is inderdaad erg handig uit je hoofd te leren. Je hebt hier een lijst van de volgorde van de kwinten.



    Je wilt namelijk dit op den duur zo veel mogelijk in je hoofd hebben.

    Ook handig om te weten is dat het het laatste kruis dat toegevoegd is altijd de leidtoon van die majeurtoonsoort is. Het eerste kruis is F#. Dat is de leidtoon naar G, dus G majeur. De tweede is C#, dus D majeur. De derde is G#, dus A majeur.

    Voor mollen heb je iets soortgelijks. De eerste mol is Bb. De tweede is Eb. Dan is de toonladder met twee mollen Bb majeur. De toonsoort met de derde mol is Eb majeur. Dus de grondtoon van een toonsoort is gelijk aan de voorlaatste mol.

    Zoals je zit is de derde let van de mollen een A , en in As zitten 3 mollen enz enz enz enz.
    Volgens mij heb je nu al door, na het zien van het plaatje, dat je hier per ongeluk mollen ipv kruisen schreef.

    maar op mijn toets krijg je eerder zoiets

    2 benoem de volgende toonladders
    Als je enkel het aantal mollen en kruisen telt dan ben je er heel snel uit.

    Volgens mij starten al deze toonladders toch met hun grondtoon? Dan is het makkelijk te berekenen wat wat is.

    Maar het is handig om te kijken naar de twee noten die maar een halve stap uit elkaar liggen. Dus als je C majeur hebt dan liggen de E en de F en de B en de C net naast elkaar. Bij G majeur zijn dat E en F en F# en G.

    In melodisch mineur en harmonisch mineur is de leidtoon ook onderschijdend omdat natuurlijk mineur deze niet heeft.




    je zit een toonladder voor je neus met de notatie ...

    F - G - A - B - C# (met de mol aan de zijnkan) - D# ( deze met vaste voorteken - E# ( ook vaste voorteken , best raar het E#) en dan weer aan de zijkant de kriusen voor F# - G#

    nou ik had hiervoor F# of F octotonisch geantwoord maar het moest geloof ik juist melodisch mineur ... kan iemand mij dit uitleggen ...
    Ik ga er even vanuit dat dit vraag c3 is.

    Je hebt drie kruisen; F#, C# en G#. Plus twee tijdelijke kruisen die D# en E# maken. Verder gewoon A en B.

    Dus F# G# A B C# D# E#


    Als je enkel na de voortekens kijkt dan zie je al snel dat het gewoon Fm mineur. En dan vallen de kruisen op de 6de en 7de noot gelijk op hun plaats. Niet?


    Zo zal melodisch mineur of harmonisch mineur altijd genoteerd worden. Altijd de voortekens van een gewoon mineur en dan de extra kruisen (of herstellingstekens als we mollen moeten herstellen) om b6 omhoog naar 6 en b7 omhoog naar 7 te krijgen.

    Had je niet beter alles in één topic kunnen stoppen, ipv elke keer een nieuwe te openen?
    Ik vind het zo handig. Het vorige onderwerp was af dus open je een nieuw topic zodat je geen verwarring krijgt. Bijvoorbeeld van derden die toch nog iets niet snappen en extra uitleg vragen. Dan krijg je meerdere gesprekken door elkaar.
    Laatst gewijzigd door Daevren; 6 september 2006 om 16:14
    "Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top