Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1

    Standaard 2 andere vragen nog over toonladder en Trappen

    Hallo


    erg bedankt allemaal voor jullie snelle reactie voor mijn vraag, het is mij al aardig gelukt en 60 van 100 had ik al goed haha

    hey , ik heb eigenlijk nog 2 andere vragen waarvan ik nodig moet weten hoe dat werkt en dat is.


    1 de trappen van de Septiem Acoorden de I II III IV V IV VI VII . nu moet ik die van mineur , majeur , harmonisch , melodisch weten. Kijk, nu kan ik wel leren dat de trap van van Harmonisch mineur zo is

    CM7 - D halfverminderd - EbM7#5 - Fm7 - G7 - AbM7 - Bverminderd

    Maar het punt is dat als ik bijvoorbeeld op D begin en dan de 6e trap moet weten , dat ik dan de fout maak om de mollen er niet bij te nemen want alle antwoorden waren fout omdat er steeds een klein verschil tussen zat ! bijv

    vraag:

    DE 5 trap van D in Harmonisch mineur (zonder de trap voor je neus gewoon de vraag en dan moet jij het antwoord zeggen) , dan antwoorde ik (D,E,F,G,A) A7. Maar alles was fout , nu heb ik nog eens nader gekeken en waarschijnlijk moet ik van 1 naar 2 van 2 naar 3 enz enz om de kruisen er bij op te tellen , anders gaat HET FOUT

    Ik heb dit eigenlijk het hele jaar niet zo begrepen , en daarom wil ik het het nu eigenlijk eens GOED LEREN.

    Kent iemand dit en HOE DIT MOET heeeeeeeel erg bedankt


    Vraag 2: Omkeringen in 3 en 4 klanken

    Ik heb dit lang geoefend maar ik kom er niet echt uit , als iemand mij dit kan vertellen hoe het moet. ............... ik ken dit al

    3 klanken

    1e omkering en/of in 6 ligg
    2e omkering en/of in 6/4 ligg
    octaaf hoger

    4 klanken

    5/6 ligg
    4/3 ligg
    secunde ligging

    die laaste klank (dus 4 klank) vind ik eigenlijk het belangrijkste want die krijg ik veel , maar drieklanken zijn ook niet mis !

    ik gebruik dit meestal voor de 4 klanken als het majeur is .

    3 5 7 1 = 5/6 ligg
    5 7 1 3 = 4/3 ligg
    7 1 3 5 = 2 ligg
    en dan daarna weer een octaaf hoger met weer de root 1 3 5 7

    met mineur is het dan 3b en 7b maar de rest qua formatie blijft hetzelfde

    maar uitrekken gaat helemaal mis , mischien kennen jullie hier een handigheitje voor


    heel erg bedankt , thanx ook voor het lezen hiervan


    Groeten

    DT
    Laatst gewijzigd door DTmaster; 4 september 2006 om 16:05

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DTmaster
    Hallo
    DE 5 trap van D in Harmonisch mineur (zonder de trap voor je neus gewoon de vraag en dan moet jij het antwoord zeggen) , dan antwoorde ik (D,E,F,G,A) A7. Maar alles was fout , nu heb ik nog eens nader gekeken en waarschijnlijk moet ik van 1 naar 2 van 2 naar 3 enz enz om de kruisen er bij op te tellen , anders gaat HET FOUT
    Het is natuurlijk handig om als notitie eerst alle noten van deze ladder op te schrijven. Als je dat goed doet kun je nooit de mollen of kruisen fout hebben.

    Zoals je in mijn andere antwoorden zag leidt ik alles af van C majeur. Als ik D harmonisch mineur wil weten moet ik eerst D mineur weten. Als ik D mineur wil weten dan weet ik dat deze F majeur als paralelle majeur heeft. En ik weet dat F majeur een mol heeft en dat deze op B zit en dus een Bes maakt.

    Dan weet ik dus D mineur:
    D E F G A Bb C

    Dan maak ik hem harmonisch:
    D E F G A Bb C#

    En als ik dan het A7 akkoord neem weet ik altijd zeker dat er een C# in moet en niet een C.

    Nu is het voor mij bij dit akkoord toevallig niet moeilijk. Immers ik weet dat C een noot van A mineur is. Immers, A mineur is de parallel van C majeur. Dus ik weet gelijk dat A7 een C# heeft.

    Ik neem aan dat je dat fout gedaan hebt want A7 is wel degelijk de vijfde trap van D harmonisch mineur.

    Ik weet niet helemaal waar het fout gaat. Gaat het fout bij het achterhalen van de basisnoot? Of gaat het fout als je de noten van het akkoord op moet schrijven?
    "Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DTmaster
    Hallo
    Vraag 2: Omkeringen in 3 en 4 klanken

    Ik heb dit lang geoefend maar ik kom er niet echt uit , als iemand mij dit kan vertellen hoe het moet. ............... ik ken dit al

    Ik weet niet wat hier precies het probleem is. Is het probleem te achterhalen wat nu precies de juiste positie van de noten in de omkering is? Of elke tonen het zijn?

    En snap je waar de termen 6, 4/6, 4/3 en 6/5(deze had je verkeerd om), enz vandaan komen? Lijkt me erg handig om dit te snappen als je deze termen ook gebruikt.

    Als je iets fundamenteel fout doet helpt een handigheidje niet. Je moet dat gewoon kijken waar en waarom je de fout in ging. Handigheidjes komen vanzelf wanneer je zelf meer ervaring hebt en je eigen handigheidjes zijn vaak het beste.

    Maar het is wel belangrijk dat je de intervallen van alle basisakkoorden gewoon goed uit je hoofd weet en dat je ze uit kunt tellen.

    Maj7: 1 3 5 7
    Dom7: 1 3 6 b7
    m7: 1 b3 5 b7
    Dim7: 1 b3 b5 bb7

    enz

    Anders kun je er gewoon niet uitkomen.

    Ok kan ik zelf alles weer vergelijken met de akkoorden van C majeur. Als ik bijvoorbeeld de noten van G#m7 uit moet schrijven weet ik gelijk dat ik gewoon G7 moet nemen en alle noten een verhogen, behalve de grote terts, die daardoor de kleine terts wordt. Dus eerst maak ik zeg maar een D#7 en dan pas in de terts aan. G# B D# F#

    En als je slordig bent moet je gewoon je antwoorden controleren. Nadat je het antwoord opgeschreven hebt neem afstand van je gedachtengang en benader het opnieuw. Bijvoorbeeld is de kleine septiem wel een hele toonafstand lager dan de grondtoon van het akkoord? Je kunt gelijk zien dat F# en G# kloppen. Als je weet dat je daar slordig in bent moet je het gewoon controleren.

    Dus om uitleg te geven moet ik eerst weten wat je niet snapt. Als je het wel snapt maar je bent te slordig dan moet je geconcentreerder aan het werk gaan, preciezer zijn en je antwoord controleren.
    "Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

  4. #4

    Standaard

    mischien kan je mij trouwens ook helpen met de omkeringen


    Ik ga nu zo even eten maar zal na dat ik klaat een paar antwoorden opschrijven waarvan ik denk dat het goed , kan je mij mischien in de tussentijd helpen met de omekeringen , wat ik had opgeschreven


    heel erg bedankt!!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    misschien is deze site handig, kan je jezelf controleren:

    http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php

    ik ben zelf nog redelijk vers met progressies, ik probeer ze te onthouden door het principe erachter te snappen:

    http://www.jazzguitar.be/jazz_guitar..._theory_2.html
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  6. #6

    Standaard

    Oke, ik had eigenlijk gevraagd wat je precies niet snapte maar als je dat niet uit kunt leggen dan moet ik maar gewoon door een van die vragen heen gaan uit die pdf van je.




    Oke, we nemen even deze.

    We willen eerst weten welk akoord dit is, dan welke noten erin zitten, en dan hoe we ze moeten noteren ivm met de ligging/omkering.

    Een dominantseptiemakkoord, ofwel Dom7, dominant7, is de vijfde trap van de majeurtoonsoort en de melodisch mineurtoonsoort. Ookal is het G mineur. Je hebt enkel een dominant op de vijfde trap als je melodisch mineur(stijgend) of harmonisch mineur gebruikt ipv de 'normale' mineur.

    Ik weet niet of je jazz of klassiek doet. In jazz betekent 'medolisch mineur' altijd de stijgende versie van wat men in de klassieke muziek als 'melodisch mineur' verstaat: 1 2 b3 4 5 6 7. Dat is dus majeur maar dan een kleine terts.

    Let wel dat men met de dominant in mineur niet de sevende trap bedoelt. G7 is wel de dominant in C majeur maar niet in A mineur. In A mineur is het E7. G7 is en blijft de dominant van C.


    De toonsoort is hier G melodisch mineur.

    Dat is: G A Bb C D E F#

    We willen dus een D7 akkoord.

    Dat zijn dus de noten D F# A C

    Ik neem aan dat je weet dat Dm in C majeur zit en dus geen F# maar een F heeft. D7 heeft een grote kwint dus het klopt dat we een F# hebben.

    Nu de ligging, 6/5 wil zeggen dat er tussen de basnoot en een van de noten in het akkoord een sext zit. Als je de noten D F# A C op een rij zet weet je dat de normale volgorde 1 3 5 b7 is. Dus geen 6. Dus van verschuif je de D een octaaf omhoog. F# A C D. De intervallen zijn nu 1 3 5 6. F# en D vormen een sext. Tel maar uit op je hand, je kunt kruisen en mollen negeren; F G A B C D.

    Het streepje van 6/5 moet eigenlijk horizontaal zijn: Vijf komt dus eerst. Een normale ligging heet eigenlijk 5/3 voor een drieklank en 7/5/3 voor een vierklank. Normaal laat men 5 en 3 weg, tenzij er verwarring moet worden voorkomen. In dit geval bestaat noteert men ook de 5 omdat er anders verwarring ontstaat met een normaal 6-akkoord, welke enkel 1 3 6 is. En 6/5 is dus een vierklant/septiemakkoord; 1 3 5 6

    Dus nu we de goede volgorde hebben weten we dat de F# in de bass moet, daarboven A en C, en bovenop D. Dit is dus de eerste omkering van het septiemakkoord.

    De tweede omkering is wanneer we ook de F# een octaaf omhoog schuiven. Dan krijgen we A C D F#. De intervallen zijn dan 1 3 4 6. Dus 4/3, ofwel terts-kwart-akkoord. Niet verwarren met de tweede omkering van een drieklank: 1 4 6 ofwel 6/4. Men had de tweede omkering van het septiemakkoord ook 6/4/3 kunnen noemen maar men vond 4/3 handiger.

    Volgende omkering is C D F# A. Deze is het makkelijkst. De septiem zit nu in de bas. Dus de hele toonafstand tussen de grondtoon en de kleine septiem is nu de eerste interval van het akkoord, vandaar secunde-akkoord, ofwel 2.

    En dan weer terug naar de normale ligging: 1 3 5 7. Nu weet je ook waarom dit septiem-akkoord is. Eigenlijk is het een 7/5/3 akkoord maar 5 en 3 laat men dus weg. Dus 7-akkoord.

    Deze naamgeving heet 'becijferde bassen', 'basso continuo' of 'figured bass' omdat de noot in de bas het cijfer aan het akkoord geeft.
    Laatst gewijzigd door Daevren; 4 september 2006 om 20:02
    "Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

  7. #7

    Standaard

    Top hoor tot nu toe hebben jullie allemaal goed geholpen , ik ben het nu goed aan het lezen allemaal maar ik had in mijn topic ook nog deze vraag gesteld , maar respect naar jullie allemaal


    Hallo


    erg bedankt allemaal voor jullie snelle reactie voor mijn vraag, het is mij al aardig gelukt en 60 van 100 had ik al goed haha

    hey , ik heb eigenlijk nog 2 andere vragen waarvan ik nodig moet weten hoe dat werkt en dat is.


    1 de trappen van de Septiem Acoorden de I II III IV V IV VI VII . nu moet ik die van mineur , majeur , harmonisch , melodisch weten. Kijk, nu kan ik wel leren dat de trap van van Harmonisch mineur zo is

    CM7 - D halfverminderd - EbM7#5 - Fm7 - G7 - AbM7 - Bverminderd

    Maar het punt is dat als ik bijvoorbeeld op D begin en dan de 6e trap moet weten , dat ik dan de fout maak om de mollen er niet bij te nemen want alle antwoorden waren fout omdat er steeds een klein verschil tussen zat ! bijv

    vraag:

    DE 5 trap van D in Harmonisch mineur (zonder de trap voor je neus gewoon de vraag en dan moet jij het antwoord zeggen) , dan antwoorde ik (D,E,F,G,A) A7. Maar alles was fout , nu heb ik nog eens nader gekeken en waarschijnlijk moet ik van 1 naar 2 van 2 naar 3 enz enz om de kruisen er bij op te tellen , anders gaat HET FOUT

    Ik heb dit eigenlijk het hele jaar niet zo begrepen , en daarom wil ik het het nu eigenlijk eens GOED LEREN.

    Kent iemand dit en HOE DIT MOET heeeeeeeel erg bedankt



    Voor de makkelijkheid zeg ik er maar even bij dat ik een jazz studie doe op de DJAM mischien kennen jullie dat !!

    Nou ik zal een paar voorbeelden geven wat voor vragen ik over trappen krijg. Mischien kunnen jullie voor mij analyseren waarom jullie aan dat antwoord komen , WANT DAN GA IK ZEKERZZ EEN 8 HALEN , DANK ZIJN JULLIE INFO


    6. Welke Septiem-akkoorden staan oop deze trappen ? Notteer het AccoordSymbool.

    Voorbeeld I in F majeur


    a) II in F majeur

    b) IV in G majeur

    c) V in D-mineur harmonisch

    d) III in G-rein mineur

    e) III Db majeur (lijkt mij een tricki one)

    f) VI in C mineur-melodisch


    heel erg bedankt voor de gene die hiervoor een poging wil wagen

    Thanx


    DT

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daevren
    Oke, ik had eigenlijk gevraagd wat je precies niet snapte maar als je dat niet uit kunt leggen dan moet ik maar gewoon door een van die vragen heen gaan uit die pdf van je.




    Oke, we nemen even deze.

    We willen eerst weten welk akoord dit is, dan welke noten erin zitten, en dan hoe we ze moeten noteren ivm met de ligging/omkering.

    Een dominantseptiemakkoord, ofwel Dom7, dominant7, is de vijfde trap van de majeurtoonsoort en de melodisch mineurtoonsoort. Ookal is het G mineur. Je hebt enkel een dominant op de vijfde trap als je melodisch mineur(stijgend) of harmonisch mineur gebruikt ipv de 'normale' mineur.

    Ik weet niet of je jazz of klassiek doet. In jazz betekent 'medolisch mineur' altijd de stijgende versie van wat men in de klassieke muziek als 'melodisch mineur' verstaat: 1 2 b3 4 5 6 7. Dat is dus majeur maar dan een kleine terts.

    Let wel dat men met de dominant in mineur niet de sevende trap bedoelt. G7 is wel de dominant in C majeur maar niet in A mineur. In A mineur is het E7. G7 is en blijft de dominant van C.


    De toonsoort is hier G melodisch mineur.

    Dat is: G A Bb C D E F#

    We willen dus een D7 akkoord.

    Dat zijn dus de noten D F# A C

    Ik neem aan dat je weet dat Dm in C majeur zit en dus geen F# maar een F heeft. D7 heeft een grote kwint dus het klopt dat we een F# hebben.

    Nu de ligging, 6/5 wil zeggen dat er tussen de basnoot en een van de noten in het akkoord een sext zit. Als je de noten D F# A C op een rij zet weet je dat de normale volgorde 1 3 5 b7 is. Dus geen 6. Dus van verschuif je de D een octaaf omhoog. F# A C D. De intervallen zijn nu 1 3 5 6. F# en D vormen een sext. Tel maar uit op je hand, je kunt kruisen en mollen negeren; F G A B C D.

    Het streepje van 6/5 moet eigenlijk horizontaal zijn: Vijf komt dus eerst. Een normale ligging heet eigenlijk 5/3 voor een drieklank en 7/5/3 voor een vierklank. Normaal laat men 5 en 3 weg, tenzij er verwarring moet worden voorkomen. In dit geval bestaat noteert men ook de 5 omdat er anders verwarring ontstaat met een normaal 6-akkoord, welke enkel 1 3 6 is. En 6/5 is dus een vierklant/septiemakkoord; 1 3 5 6

    Dus nu we de goede volgorde hebben weten we dat de F# in de bass moet, daarboven A en C, en bovenop D. Dit is dus de eerste omkering van het septiemakkoord.

    De tweede omkering is wanneer we ook de F# een octaaf omhoog schuiven. Dan krijgen we A C D F#. De intervallen zijn dan 1 3 4 6. Dus 4/3, ofwel terts-kwart-akkoord. Niet verwarren met de tweede omkering van een drieklank: 1 4 6 ofwel 6/4. Men had de tweede omkering van het septiemakkoord ook 6/4/3 kunnen noemen maar men vond 4/3 handiger.

    Volgende omkering is C D F# A. Deze is het makkelijkst. De septiem zit nu in de bas. Dus de hele toonafstand tussen de grondtoon en de kleine septiem is nu de eerste interval van het akkoord, vandaar secunde-akkoord, ofwel 2.

    En dan weer terug naar de normale ligging: 1 3 5 7. Nu weet je ook waarom dit septiem-akkoord is. Eigenlijk is het een 7/5/3 akkoord maar 5 en 3 laat men dus weg. Dus 7-akkoord.

    Deze naamgeving heet 'becijferde bassen', 'basso continuo' of 'figured bass' omdat de noot in de bas het cijfer aan het akkoord geeft.

    Hey thanx voor je info ... alleen ik wilde je even zeggen dat ik zoiezo Jazz doe en daarnaast zo'n omkering krijg ik weet niet of het veel verschilt maar ja...........


    : Noteer DM7 in 6/5 ligg (en dan zonder die zin Notteer de Volgende DOMINANT SEPTIEM ACCOORDEN) , als ik je nu dit zeg veranderd er dan veel aan je verhaal , het dan niet in dit geval NIET een b7 maar 1 3 5 7.

    Erg bedankt want anders ga ik mischien de mist in !!


    Thanx


    PS: in mij boek staat trouwens dat dit Melodisch mineur is : 1 , 1/2 , 1 , 1 , 1 , 1 . 1/2

    en Harmonisch Mineur 1 1/2 , 1 , 1 , 1/2 , 1 1/2 , 1/2 !

    Ik zeg het maar even want mijn MELODISCH MINEUR heeft geen kleine terst

    mischien omdat ik de jazz afdeling doe !!

    Thanx nogmaals
    Laatst gewijzigd door DTmaster; 5 september 2006 om 10:52

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DTmaster
    Hey thanx voor je info ... alleen ik wilde je even zeggen dat ik zoiezo Jazz doe en daarnaast zo'n omkering krijg ik weet niet of het veel verschilt maar ja...........
    Er zit niet zo veel verschil tussen termen in klassieke muziek en jazz muziek. De naam van melodisch mineur is denk ik het belangrijkste verschil.


    PS: in mij boek staat trouwens dat dit Melodisch mineur is : 1 , 1/2 , 1 , 1 , 1 , 1 . 1/2

    en Harmonisch Mineur 1 1/2 , 1 , 1 , 1/2 , 1 1/2 , 1/2 !

    Ik zeg het maar even want mijn MELODISCH MINEUR heeft geen kleine terst
    Ok, de tussenstappen die je geeft kloppen. Maar dan krijg je dus dit:
    Melodisch mineur:
    1 2 b3 4 5 6 7

    En harmonisch mineur:
    1 2 b3 4 5 b6 7

    Terts is de derde interval dus b3 is gewoon een kleine terts natuurlijk. Mineur heeft altijd een kleine terts. Misschien bedoel je dat het een grote sext(6) of grote septiem(7) heeft?

    Noteer DM7 in 6/5 ligg, als ik je nu dit zeg veranderd er dan veel aan je verhaal , het dan niet in dit geval NIET een b7 maar 1 3 5 7.
    Ja, het is nu een Dmaj7 akkoord. Maar ik weet de noten van dit akkoord gelijk uit mijn hoofd omdat ik weet dat Dm7 D F A C is. En dus is Dmaj7: D F# A C#

    We weten nu ook al dat 6/5 de tweede omkering is dus noteren we van laag naar hoog: F# A C# D


    Je kunt ook gewoon de D nemen. Je weet dat je een grote terts moet hebben, een kwint, de grote septiem net onder de grondtoon. Vanaf D tot vier tellen: D# E F F#.
    Vanaf D tot 7 tellen: D# E F F# G G# A

    En dan natuurlijk de C#, de grote septiem. En dan heb je ook alle noten.


    Ik vind je berichten een beetje verarrend. Het is moeilijk om over het internet iets uit te leggen. Het is nog moeilijker om er achter te komen of alles wel goed berekend is.

    Dus kun je aub zelf je redenatie en denkwijze neertypen voor bijvoorbeeld deze vraag:

    Geef C#m7 in 2ligging.
    Laatst gewijzigd door Daevren; 5 september 2006 om 11:57
    "Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

  10. #10

    Standaard

    Geef C#m7 in 7-ligging. ik krijg die niet ( in 7 ligg )


    ik heb even in mijn boek gekeken en dit is het

    6/5 ligg

    4/3 ligg

    Secunde ligg

    dus ik weet niet wat je wil maar ik moet gewoon zonder zo een vraag beredeneren.

    geef een 6/5 in Dmajeur 7 en thats it , mischien had ik die consavatorium toets er niet bij moeten doen maar ik doe het op deze manier , geen andere manier mischien kan je mij wel uitlegen hoe je deze doet want die krijg ik ook

    In 6 ligg

    in 6/4 ligg

    Grondliig

    Als je deze kan uitleggen dan ben ik al bijna compleet , mischien is het je nu duidelijker wat ik krijg dus...

    1 geen Dominant Septiem Omkering gewoon bv . Dmineur in 4/3 of 6/5 ligg

    2 en met de 3 klanken bv geef NOTEER DE 3 KLANK in 6- ligg


    Dank je wel

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top