Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 40
  1. #1

    Standaard kan iemand mij een goed advies geven hoe je intervallen snel kan uitrekenen HELP

    Hallo


    Ik ben nu al een jaartje bezig met de theorie en ik snap nog steeds niet goed hoe je intervallen moet uitrekenen , ik heb ook geen handigheitje maar deze soort intervallen begrijp ik maar niet


    bijv: Bereken van C# een overmatige kwart "naar beneden" en naar boven

    Mijn leraar had eens gezegd dat je het beste de mollen en de kruisen eraf kan halen en dan er weer bij op tellen , maar dan ben ik geneigd om al snel voor elke noot een hele stap te nemen en zo de tussen stappen bij e en f en b en c te vergeten !!!


    PS : maar eigenlijk snap ik geloof de hele methode niet !!!

    Ik heb binnekort een toelatingstoets en ik vroeg mij af of je dit op een efficiente en snelle manier kan uitrekenen

    ERG ERG bedankt voor jullie tijd !!!
    Laatst gewijzigd door DTmaster; 3 september 2006 om 21:12

  2. #2

    Standaard

    come on niemand die me kan helpen ??

  3. #3

    Standaard

    Maak gewoon hulpstappen, bijv. je kent de kwint van elke noot, de grote en kleine terts en septiem vaak, nou zolang je het aantal stappen daarvan kent kan je de rest aan de hand daarvan relatief snel vinden.

    Je weet wel alle intervallen en de afstanden ?
    Want een overmatigde kwart is gewoon 6 halve stappen omlaag of omhoog dus.
    Pak de kwint omhoog en ga dan een halve stap terug, en voor omlaag pak je de grondtoon die bij de kwint zou horen van de noot waarmee je begint (je C# dus) en dan een halve stap omhoog. Kwestie van relativeren.
    Je herkent ook wel een patroon erin dan als je ze alledrie op je gitaar zou pakken en ook bij andere intervallen. Kweenie of dat ook boeit of je ze meteen kan vinden maar hopelijk helpt dit enigszins.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

  4. #4

    Standaard

    Het is gewoon een kwestie van vaak doen. Bij C# is het makkelijk. Je weet namelijk C al, daar ga ik even vanuit. Dus Een overmatig kwart omhoog van C is natuurlijk F#. Dus C# en F## (niet G natuurlijk).

    Je kunt het ook vanaf de kwint herleiden, zoals Schaap voorstelde, omdat het overmatige kwart en de verminderde kwint enharmonisch gelijk zijn. Bijv: C is de kwint van F. En dan een staptje terug naar C, dat is F#. En dan nog een kruis toevoegen omdat je uitgaat van C#. Dus F## (en hier dus weer niet G want nu zijn we een verminderde kwint omlaag gegeaan).

    En als je een overmatig kwart omlaag moet. Laten we dan eerst het normale kwart naar beneden van C nemen. We weten dat een kwart naar beneden een kwint omhoog is, altans ik weet dat. Dus G. Overmatig kwart naar beneden is dus Gb. En dat betekent dat een overmatig kwart naar beneden vanaf C# dus G is.

    Nu heb je inmiddels wel door dat het dezelfde toon oplevert.


    Handig om te onthouden is dat een kwint 7 halve stappen(semi tonen/frets) is (dus dan weet ik ook gelijk dat een overmatig kwart of verminderde kwint 6 is). Dat kun je altijd gewoon uittellen, ik deed het ooit zelfs met mijn vingers. Omdat het kwint in het midden zit kun je alles dan snel herleiden.

    Als je het vaak doet wordt je er vanzelf handiger in en vind je zelf de handigheidjes. Er is helemaal niet zo veel te rekenen. Meer dan 12 tonen zijn er niet.


    Maar ik heb zelf ook vaak genoeg fouten gemaak. Sneerz0r heeft me vaak genoeg moeten corrigieren.
    Laatst gewijzigd door Daevren; 1 september 2006 om 22:20
    "Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

  5. #5

    Standaard

    Ik ben echt heel slecht in de theorie maar als ik het verhaal van daevren een beetje begrijp dan heeft het gewoon met de toonladders te maken?

    Ik ben er sinds een maandje echt "serieus" mee bezig en heb dit voor mezelf uitgetypt:





    kwintencirkel en kwartencirkel...

    Ik ken de definitie overmatige kwart niet, maar als je kijkt naar de Cmaj toonladder kijkt en de uitleg van Daevren dan pak je dus de kwart (vierde toon?) uit de kwartencirkel en dat is dus de F en die pak je "overmatig" dus heb je een F#

    Kijk je naar C# of Db dan heb je dus met een kwart te maken met F# of Gb, pak je die overmatig kom je F## of G.
    Maar hier zit de "valkuil" volgens mij. Want je kan vanuit de kwintencirkel (C#)redeneren of vanuit de kwartencirkel (Db).

    Als je kijkt naar de pijlen die erbij staan dan pak je bij de kwintencirkel de hele tijd de 5de toon in de ladder en bij de zwarte pijl komt een kruis te staan om de heel-heel-half-heel-heel-heel(-half) intervallen te behouden (Ionisch/Majeur). Vandaar de kwintencirkel.
    Bij de kwartencirkel pak je de hele tijd de vierde toon (kwart) en komt bij de zwarte pijl een mol te staan om opnieuw de intervallen van Ionisch/Majeur te behouden.
    Bij de kwintencirkel komen er steeds meer kruizen te staan en is het op een gegeven moment overzichtelijker om op de kwartencirkel over te gaan (oranje regel is de overgang).

    Nog even door gaan (ik leer hier van, denk ik...:P Hopelijk redeneer ik goed anders moet je deze post maar negeren :P), volgens Daevren is een kwart naar beneden hetzelfde als een kwint naar boven.
    Kijken we naar de C en gaan we een kwint (vijf stappen) omhoog dan komen we uit op G, gaan we een kwart (4 stappen) omlaag dan komen we ook uit op de G

    Opnieuw, ik ken dit kwarten/kwinten gedoe niet zo goed. Maar laat ik mezelf een vraag stellen dan.

    Bereken van A# een overmatige kwart naar beneden en naar boven.

    Aangezien je dit prachtige plaatje (-_-) hierboven niet altijd bij je hebt moet je de ladder zelf even maken:

    A#-heel-B#-heel-C##-half-D#-heel-E#-heel-F##-heel-G##-half-A#

    Erg veel kruizen dus ik zou van Bb redeneren, maar volgens mij mag dat niet.
    Gaan we een kwart naar beneden (4 Stappen/noten) of een kwint naar boven (5 stappen/noten) dan kom je uit op E#. Je beredeneert naar beneden dus is het een E (Of E#b? :P) (Zou je een overmatige kwint naar boven doen dan is het dus een E##).
    Een overmatige kwart naar boven (4 stappen/noten) is dus D##.

    Ik weet niet of dit klopt, maar uit de uitleg van Daevren haal ik dit. Ik heb alleen geen flauw idee wat je hier aan hebt :P. Maar toch leuk...Hoop dat je wat aan het plaatje hebt, heeft mij veel geholpen om in te zien hoe de standaard toonladders gemaakt werden.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 december 2001
    Locatie
    Oegstgeest
    Berichten
    1.138

    Standaard

    Ik doe mijn best om het te begrijpen, kan iemand me alleen even uitleggen wat een F## is? Ik snap dus niet wat die 2 kruizen daar doen en waarom dit dan geen G is.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78315

    simpler kan bijna niet

    edit: ik had je post niet helemaal goed gelezen, maar je kan mijn methode, zoals in bovenstaande link beschreven, ook voor intervallen gebruiken



    van de C# een kwart naar boven is dus 5 stappen verder (C# niet meetellen) en dus de F#
    een kwart naar beneden is dus 5 stappen terug (vanaf de C#) en dus G#

    Code:
    priem             c    0
    
    kleine seconde    des  1
    grote seconde     d    2
    
    kleine terts      es   3
    grote terts       e    4
    
    reine kwart       f    5
    overmatige kwart  fis  6
    
    verminderde kwint ges  6
    reine kwint       g    7
    overmatige kwint  gis  8
    
    kleine sext       as   8
    grote sext        a    9
    
    klein septiem     bes 10
    groot septiem     b   11
    
    oktaaf            c   12
    misschien nog makkelijker is dit praktise overzicht


    klik voor vergroting

    een kwart voor/beneden de toon is hetzelfde als een kwint na/boven de toon
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 10 oktober 2006 om 12:20
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GuitarMaster
    Ik doe mijn best om het te begrijpen, kan iemand me alleen even uitleggen wat een F## is? Ik snap dus niet wat die 2 kruizen daar doen en waarom dit dan geen G is.
    Van C# naar F## is een overmatige kwart. Want, van C naar F# is ook een overmatige kwart. Een overmatige kwart en een verminderde kwint zijn dezelfde toon, maar je noteert het anders. Immers C-F is een kwart. C#-F# is een kwart. dus als we het kwart overmatig worden blijft het een F maar wordt het een kruis.

    Immers:

    1 2 3 4 5
    C D E F G

    Voor C is de kwart altijd F. Ookal noteer je C#### dan blijft het F####. Natuurlijk is zoveel kruizen onzinnig, maar dat is het punt.

    Vandaar dat wanneer we een verminderde kwint schrijven we C-Gb of C#-G gebruiken.
    "Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

  9. #9

    Standaard

    hey allemaal erg bedankt , maar waarom die dubbele kruisen , ik krijg dat HELEMAAL NIET ??? ik krijg dit

    http://www.martijnhooning.com/algeme...ting-aml02.pdf

    zie dit toets maar en dan de intervallen , ik heb nog nooit dubbele kruisen gehad en NU ook niet !! en dat hoeft ook niet volgens mijn leraar , kan het ook anders >??

  10. #10

    Standaard

    Als je het puur op bladmuziek moet weten kan je gewoon daar dan wat referenties pakken, je hebt sowieso de G bij de G-sleutel en de F bij de F-sleutel,
    Bij de G weet je ook vaak de E meteen wel en van daaruit leer je snel de rest om die 2 tonen heen. Tevens zijn er ook andere kleine hulpmiddelen, zoals dat als een noot tussen een lijn ligt dat de noot die ook tussen een lijn ligt maar dan 1 stap hoger een grote terts is, behalve bij de B-C en E-F, en dat nog 1 hoger dan de kwint is. Als je een G majeur drieklank noteert zie je dit ook meteen, en je herkent gemakkelijker inversies vaak aan de hand hiervan.
    Het idee met de kruizen is gewoon dat je eigenlijk vanuit een bekender interval gaat omrekenen, je weet C en G, en C# en G# en D oftewel C## en G## wat weer A is etc. Het is slechts een ezelsbrug.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top