Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Slinky Guitar?

  1. #1

    Standaard Slinky Guitar?

    Hoi allemaal,

    Ik ben al een tijdje bezig met fingerstyle (blues Missisipi John Hurt, etc) en ik hoor regelmatig de term Slinky Guitar. Ik heb een normale Aria akoustische gitaar (speelt prima) maar ik merk wel dat de 'leraar' op de DVD zijn snaren meer kan benden dan dat ik dat kan (en dat ligt niet aan de sterkte van mijn vingers ) .. heeft het daar soms mee te maken of is het een heel ander soort type gitaar?

    Alvast bedankt,
    - Jorgen

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2002
    Locatie
    Ouddorp aan Zee
    Berichten
    804

    Standaard

    Heb je een nylon-snarige of staalsnarige gitaar? Stalen snaren zijn beter te benden. Verder kun je een lichtere set (bv 0.011) stalen snaren weer makkelijker benden dan een zwaardere set bv 0.013.

  3. #3

    Standaard

    Hoi Buzz,

    Ik heb stalen snaren die zijn niet heel makkelijk te benden (degene die ik heb) dus de term Slinky slaat in dit geval alleen op het type snaar? Welke snaren zijn het beste voor fingerstyle blues? Ik heb deze er al bijna 2,5 jaar op zitten (ze zijn nog prima) maar als ik met andere snaren het benden makkelijker kan doen zonder kloven in mijn vingers te krijgen ga ik dat proberen

    Grt,
    - Jorgen

  4. #4
    Meester
    Geregistreerd
    7 november 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    12.645

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jorgen.bodde
    Ik heb deze er al bijna 2,5 jaar op zitten (ze zijn nog prima) Grt,
    - Jorgen
    En zie hier je probleem.... Twee en half jaar? El tering, een pakje kost je 10 euro, zet er maar eens nieuwe snaren op en hoor het verschil.

    GOLDMEMBER

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jorgen.bodde
    Ik heb deze er al bijna 2,5 jaar op zitten (ze zijn nog prima)


    Daar kan toch echt geen hoog meer in zitten. Mijn record is een setje gecoate snaren in 10 minuten doodspelen, maar dat was in warme vochtige condities. Ken mensen die ze er 2,5 uur op laten zitten... Na een intensieve gig kan ik de snaren die er dan net op zitten vaak ook het beste weggooien. Je zou om licht te kunnen spelen dan een setje .011 kunnen proberen. Actie speelt trouwens ook een rol. Als die hoog is, gitaar ook eens laten afstellen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2005
    Locatie
    way east across the border
    Berichten
    477

    Standaard

    slinky's zijn type snaren, ernie ball heeft zulke in het assortiment, en andere fabrikanten vast ook. (uit mijn elektrische tijd, dus beetje ouwe info )

    Verder helpt het als je dunnere snaren neemt. een setje 0.13 bend wat lastiger dan 0.10 zeg maar.

    het verder of minder ver kunnen benden heeft m.i. geen bal te maken met de leeftijd van je snaren.

  7. #7
    Meester
    Geregistreerd
    7 november 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    12.645

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kornelius

    het verder of minder ver kunnen benden heeft m.i. geen bal te maken met de leeftijd van je snaren.
    Koosie!

    Maarre, na 2,5 jaar ook niet denk je? Sorrry hoor maar dan komt er toch gewoon niks meer uit?

    GOLDMEMBER

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2005
    Locatie
    way east across the border
    Berichten
    477

    Standaard

    ik zal het eens proberen. Je hoort halverwege 2009 van me

    maarre, benden is toch de snaar opzij trekken zodat er meer spanning op komt te staan en de trilfrequentie en dus de toon omhoog gaat? kan me voorstellen dat die snaren een keer knappen, maar zolang ze niet knappen, heeft de klankkwaliteit toch niet te maken de frequentielift? of zo?

  9. #9
    Meester
    Geregistreerd
    7 november 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    12.645

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kornelius
    ik zal het eens proberen. Je hoort halverwege 2009 van me
    Hahaha

    LOL

    GOLDMEMBER

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 januari 2006
    Locatie
    Boxtel, Brabant
    Berichten
    1.773

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kornelius
    ik zal het eens proberen. Je hoort halverwege 2009 van me

    maarre, benden is toch de snaar opzij trekken zodat er meer spanning op komt te staan en de trilfrequentie en dus de toon omhoog gaat? kan me voorstellen dat die snaren een keer knappen, maar zolang ze niet knappen, heeft de klankkwaliteit toch niet te maken de frequentielift? of zo?
    Dat laatste begrijp ik niet helemaal. De kwaliteit van je sound gaat er niet op achteruit als je bend. Inderdaad een snaar kan wel eens breken, maar dat is niet meer dan normaal. Dat gebeurt iedereen wel eens.
    Voor mij, komt altijd een ander.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top