Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 12 EersteEerste ... 2101112
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 120

Discussie: Studiootje bouwen

  1. #111

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Ik was gisteren in de bouwmarkt, daar stond voor €199 een lucht ontvochtiger die de luchtvochtigheid in een ruimte van ik dacht 100 m³ terugbrengt naar 50/55%.

    Lijkt me op termijn een goede investering, is dat een idee?
    Niet nodig: ik heb zoals eerder gepost ooit eenzelfde maat blokhut als deze vergelijkbaar opgepimpt. Met een verwarmingselement en wat geforceerde ventilatie krijg je echt geen problemen, punt.

    Wel moet ik erbij vertellen dat ik de temperatuur binnen altijd goed op peil hield, maar dat deed mijn portemonee dankzij de ruime isolatie weinig pijn.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  2. #112
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 oktober 2003
    Locatie
    Zuidelijke Nederlanden
    Berichten
    2.111

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
    Ventilatie is erg belangrijk. Door goed te ventileren hou je het droog binnen. Waarschijnlijk was die garage potdicht, en dat chalet aan alle kanten open.
    neen toch niet hoor. In mijn garage staat altijd een behoorlijk groot klikraam open (noordoostkant) en langs de bovenkant van de garagepoort kan ook een luchtstroom. Toch is het er niet te doen... Bij wijlen staat gans de vloer kloddernat van de condensatie.

    @Han S zou zo'n ontvochter een hoog energieverbruik hebben? Moet ik wel eerst ff opzoeken. En zijn die toestellen groot? Mijn garage is 40m², maar met wat fietsen en 2 auto's erin...
    TE KOOP: fender bandmaster 1968 (drip edge) nog blackface circuit. in perfecte staat

  3. #113
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Nee hoor, zo'n apparaat is redelijk klein, ongeveer zo groot als een stofzuiger en ik dacht dat het iets van 150 watt gebruikt. Een electrische kachel is zomaar 1000 a 1500 watt.

    Ventilatie is leuk, maar als het buiten vochtig is heb je er kwa luchtvochtigheid niks aan. Als je auto's in een garage zet, zo uit de regen vandaan, wordt het nooit droog.

    Overigens staan een auto in de buitenlucht beter dan in een vochtige garage en zal minder hard roesten, een carport is zo gek niet.

    Electronica en vooral de connectors er in kunnen slecht tegen vocht. Als ik mijn natuurkunde nog goed kan herinneren (lang geleden) zijn er drie manieren om verdamping te bespoedigen: oppervlaktevergroting, lucht toevoeren en warmte. Ventilatie werkt alleen als je kunt 'dwarsventileren' dus aan de ene kant lucht toevoeren en de andere kant afvoeren, desnoods geforceerd.

    Ik zou eens gaan kijken naar die ontvochtiger en vraag daar goede informatie over. Ik zag hem bij Gamma.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #114

    Standaard

    Luchtventilatie werkt idd op z'n best wanneer toe- en afvoer tegenoverelkaar zitten (dus niet beide buizen naast elkaar plaatsen voor duidelijke redenen)

    Met luchtverversing voorkom je vocht. Warmte helpt ook, maar dat moet wel AFGEVOERD kunnen worden, anders slaat de vocht gewoon weer neer een meter verder op.
    Het kacheltje op de foto is een kleine 5 ribben kachel van pakweg 400/800watt. Die doen niet zo veel maar ws genoeg voor je ruimte, zekers als je wat lampen hebt aanstaan.

    Akoestiek:
    Emmiel, ik zou me eerst eens goed inlezen betreft akoestiek. Met name hoe eeen ruimte te analyseren. Er zijn daar mooie software pakketen voor. Ff speakertje en microfoon plaatsen en viola. Nullen, pieken, staande golven, basstrapping, R/60, reflection, absorptie, diffussie, resonantie, (sabine, Helmholtz) etc zijn termen waar je op z'n minst iets van weet (al zijn het alleen maar de term zijn). (zo hoef je ook geen spectrum analyzer te kopen)

    Zolang je vocals en akoestische gitaar wilt gebruiken in je hokje en de buren meer dan 10 meter verder zitten heb je inderdaad niet zoveel problemen. Maar je zult niet de eerste zijn die later toch met andere apparatuur naar binnen gaat sjouwen

  5. #115
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roman
    Zolang je vocals en akoestische gitaar wilt gebruiken in je hokje en de buren meer dan 10 meter verder zitten heb je inderdaad niet zoveel problemen. Maar je zult niet de eerste zijn die later toch met andere apparatuur naar binnen gaat sjouwen


    Lijkt me toch niet meteen een hok waar je met een hele band inclusief drumstel in kunt, mooi hokkie hoor, geniet er maar van, je hebt er hard voor gewerkt.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #116
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2003
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    275

    Standaard

    Zo'n luchtontvochtiger is zeker een goed idee en niet duur voor zo'n apparaat.

    Wist trouwens niet dat je staande golfen en andere accoustische termen kon chekken via software en wat simpele spullen, zal ook wel niet zo betrouwbaar zijn als prof hardware?
    SMS Hammer-on naar 3333

    http://www.go-south.nl

  7. #117

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martien
    Zo'n luchtontvochtiger is zeker een goed idee en niet duur voor zo'n apparaat.

    Wist trouwens niet dat je staande golfen en andere accoustische termen kon chekken via software en wat simpele spullen, zal ook wel niet zo betrouwbaar zijn als prof hardware?
    Joh, software matig kun je nog veel verder gaan dan voorheen. Ja, je hebt natuurlijk nog wel stukjes hardware nodig. Maar de verwerking van de data doe je nu met je PC.

  8. #118
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2005
    Locatie
    Bayside High
    Berichten
    1.340

    Standaard

    Een luchtontvochtiger lijkt me geen goeie oplossing. Een te droge lucht is funest voor computerapparatuur. Of kun je met zo'n ding een bepaald vochtigheidsgehalte instellen? Dan is het misschien wel goed.

    In ieder geval een erg mooie studio!

  9. #119
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2002
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    883

    Standaard

    Wat het vocht betreft de tijd zal het leren.... voor de rest een prachtig hokkie en bied zekers perspectieven.

    Veel plezier dermeee..!!!
    Gitaren zijn geen hobby maar een way of life

  10. #120
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2003
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    275

    Standaard

    Tsja dat vocht dat is gewoon goed verwarmen+ventileren, dat is uiteindelijk het best,

    nog een vraagje, ik heb wat spullen (mengtafel en mics e.d.) die ook in een vochtige ruimte komen te staan,
    nu wil ik dit graag goed houden, ik zet een tijdklok op een spanning zodat er dagelijks bijv 3 uur geventileerd word en verwarmd. maar als ik voor de mengtafel een flightcase maak met een uitsparing voor kabels en een 12v ventilator, en die na gebruik afsluit, op de 2 uitsparingen na zal hij dan niet of minder last hebben van het vocht? of is die uitsparing er al 1 teveel? Stel dat ik er geen uitsparing in maak gaat hij dan niet zweten in die flightcase?
    SMS Hammer-on naar 3333

    http://www.go-south.nl

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top