Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 59 van 592 EersteEerste ... 949575859606169109159559 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 581 t/m 590 van 5912
  1. #581
    drap
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pentatonic
    ff hier iets vragen over m'n strat, dan moet ik geen nieuw onderwerp maken

    mag je bij een strat de intonatie wijzigen zonder eerst de spanning van de snaar te halen of is dat schadelijk? 't zou in ieder geval handig zijn...

    met dank
    Je kan zelfs niet anders. Anders kan je niet meten/bepalen of je een zuivere intonatie hebt bereikt. Maar ik denk dat je wat anders bedoelt dan intoneren?

  2. #582

    Standaard

    Mooie strats allemaal!
    Scheuren die singlecoils nou goed genoeg voor punk en rock?

  3. #583
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeffrey
    Mooie strats allemaal!
    Scheuren die singlecoils nou goed genoeg voor punk en rock?
    Dat gaat wel hoor, met de goede versterking/effecten. Maar het klinkt altijd wat dunner/scherper dan met humbuckers. Voor een solide muur van geluid gebruik ik liever een gitaar met humbuckers, maar als ik een snijdende solo in een breed arrangement moet plaatsen (zoals vandaag) pak ik de Stratocaster.

  4. #584

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    Je kan zelfs niet anders. Anders kan je niet meten/bepalen of je een zuivere intonatie hebt bereikt. Maar ik denk dat je wat anders bedoelt dan intoneren?

    het gaat wel, maar is veel omslachtiger: je schat eerst hoe je het moet aanpassen, doet dat en dan terug stemmen om te kijken wat er gebeurd is ondertussen. zo moet ik het doen bij m'n les paul omdat die vijsjes op een onhandige plaats zitten (onder de snaar). blij dat het met m'n strat wat effectiever gaat

  5. #585

    Standaard

    grmbl... ik krijg ze niet geïntoneerd, het lijkt alsof ik gewoon in een circeltje bezig ben. het is de eerste keer dat ik een strat probeer te intoneren dus wss doe ik iets fout.

    wat doe ik?

    ik stem de open snaar

    ik check wat er op de 12 fret gebeurt

    ik vijs aan de brug zodat de snaar op de 12 fret klopt

    maar: dan klopt de open snaar weer niet, dus ik stem de open snaar weer bij. probleem: dan klopt het op de 12de fret weer niet meer...

    ik denk dus dat ik iets fout doe, maar wat?

  6. #586
    Toeschouwer
    Geregistreerd
    6 juli 2006
    Locatie
    In m’n vel
    Berichten
    2.659

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    Komt ooit nog één

    Nee hoor, is het bedje van m'n kleine neefje. Die slaapt soms bij ons
    Dus als hij er niet is maak jij daar herrie
    Het leven heeft geen zin.
    Maar ik toevallig wel.
    Maarten van Roozendaal.

  7. #587
    drap
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sjoerd5
    Dus als hij er niet is maak jij daar herrie
    Nee man, veel te klein voor. Die gitaren stonden daar toen ik m'n slaapkamer aan het uitmesten was en ik dacht, verrek, ik maak een foto. Ik raak ook altijd zo snel afgeleid...

  8. #588
    drap
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pentatonic
    grmbl... ik krijg ze niet geïntoneerd, het lijkt alsof ik gewoon in een circeltje bezig ben. het is de eerste keer dat ik een strat probeer te intoneren dus wss doe ik iets fout.

    wat doe ik?

    ik stem de open snaar

    ik check wat er op de 12 fret gebeurt

    ik vijs aan de brug zodat de snaar op de 12 fret klopt

    maar: dan klopt de open snaar weer niet, dus ik stem de open snaar weer bij. probleem: dan klopt het op de 12de fret weer niet meer...

    ik denk dus dat ik iets fout doe, maar wat?
    Ik weet niet of het om nieuwe snaren gaat, maar heb je de snaren wel eerst herhaaldelijk goed opgerekt bij het stemmen? Pas dan kan je goed intoneren. Nou moet ik ook eerlijk bekennen, ik laat het altijd doen. Zo nauwkeurig als dat die man het altijd krijgt lukt mij ook niet.

  9. #589

    Standaard

    het zijn snaren van ongeveer 2 weken, nog in goede staat. als de snaar versleten is, zou ik ze volgens mij gewoon niet goed krijgen op de 12de fret... dat lukt hier wel, het probleem is alleen dat ze dan open weer onstemt is. ik snap er niets van en 't is frustrerend

    nog iemand die kan helpen?

  10. #590
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Rijen
    Berichten
    5.769

    Standaard

    Gebruik je wel een stemapparaat?

    Allereerst moet je de snaren wel eerst goed oprekken. Dit doe je door de snaar over de gehele lengte, van begin tot einde, wat van de toets te trekken. Je mag best wat weerstand voelen, alleen kijk uit dat je de snaren niet kapot trekt, met name de dunnen snaren. Begin daarom bij de dikke snaren, om het juiste gevoel te krijgen.

    Probeer daarna het volgende:

    1 Stem de gitaar zoals gebruikelijk
    2 Speel een flageolet toon op de 12de pos.
    Dit moet hetzelfde in toonhoogte zijn dan de open snaar, maar dan precies een octaaf hoger, maar het wijzertje van je stemapparaat moet hetzelfde aangeven.
    3 sla nu de dezelfde snaar aan, maar dan ingedrukt op de 12de positie. Nu kan er een afwijking zijn.
    Geeft het wijzertje een hogere toon aan, bij ingedrukte 12 positie, dan moet je je zadeltje iets naar achteren zetten, net zo lang tot deze klopt bij het stemmen.
    Geeft het wijzertje een lagere toon aan, dan moet het zadeltje iets naar voren.

    Denk bij het aanslaan van de ingedrukte snaar op de 12de positie dat je de snaar precies achter de fret en maar lichtjes indrukt! Als je de snaar te hard indrukt, is de intonatie al niet meer betrouwbaar.

    Hopelijk kom je er zo uit.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Ik durf je geen goddelijk gitaristje te noemen, want voor je het weet staat ik in je sig, dat kan de bedoeling toch niet zijn.
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes and steal your dreams, it's heaven and hell.

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top