Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Probleem firebird maestro vibrola

    Dag, ik heb een copy gekocht van een firebird met drie pickups en maestro vibrola tremolo. Ik heb de hardware (behalve de pickups) allemaal vervangen en heb er nu een gotoh 103b brug ingezet. De snaren schieten nu soms uit de zadels. Is er iets dat ik hier aan kan doen? De sleuven lijken niet diep genoeg. En daarnaast weet ik niet of de hoek achter de brug genoeg is om voldoende spanning te genereren om ze op de plek te houden. Ik heb er nu een 0.11 set op liggen. Ik zat te denken om er een roller saddle bridge in te zetten, maar weet niet of dat iets uithaalt. Of moet ik met een vijl aan de slag?

  2. #2

    Standaard

    persoonlijk zou ik kijken naar een brug met een ander type zadels dan een gewone TOM stijl brug.
    Als je besluit te gaan veilen, houdt er dan rekening mee dat je intonatie mogelijk veranderd omdat je het punt waar de snaar de brug verlaat veranderd.

  3. #3

    Standaard

    Dank! En welk type zadel zou je aanbevelen?

  4. #4

    Standaard

    Zoals je zelf al zegt een roller brug zoals bijvoorbeeld een https://schaller.info/en/bridges/328/stm?c=52 (maar niet iedereen is fan van Schaller), ik heb ook bruggen gezien als een Babicz brug die gewoon een soort floyd rose sadel vormen in een brug die past in het TOM form factor.

    Alleen zou ik ook iemand raadplegen die daadwerkelijk vaak gitaren opereert... daar hebben we hier wel een paar leden van Een forum is goed om een idee te krijgen van wat er op de markt is, maar of 't ook voor jouw toepassing werkt is echt kennis nodig.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Ik zou een goede tech er naar laten kijken. Ik heb hetzelfde met een oude Gibson SG met Maestro Vibrola tremolo waar met hard aanslaan de dikke E snaar uit het zadeltje komt. Het zadeltje iets dieper invijlen moet dat kunnen oplossen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    een aantal jaren geleden heb ik mijn BacH Firebird (eigenlijk. 'fenderbird' vanwege non-reverse headstock) voorzien van een maestro vibrola en een roller bridge Deze (https://www.tonefactory.nl/brug-voor...iABEgKgfvD_BwE) Die roller bridge heeft 'notches' waardoor de snaren niet van hun zadel springen, ook niet met .09 snaren. Zadels invijlen is een kunst die je moet beheersen omdat de brug (en dus de 'notches' in de zadels) de radius van de halstoets moet volgen. Vuistregel schijnt te zijn dat de diepte van de 'notches' de helft mag zijn van de dikte van de respectievelijk snaren.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  7. #7

    Standaard

    Dank je wel voor de tip!

  8. #8

    Standaard

    Da's een bekend probleem van nieuwere Maestro's van Gibson: de snaren komen hoger van het staartstuk doordat de buigingshoek van de 'U bocht' - waar de snaren worden aangehaakt - afwijkt van de vibrola's die in de 1960s op de gitaren werd gezet.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top