Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 17 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 162
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    1.430

    Standaard Ik ga ook een poging wagen!

    Aangestoken door dit deel van het forum heb ik ook het idee opgevat om zelf eens een gitaar te gaan bouwen. Ik heb me al behoorlijk ingelezen, hier en op diverse sites maar wil jullie toch vragen je licht hier eens over te laten schijnen,

    Het project moet dit najaar van start gaan. Een leuke klus voor de wintermaanden.

    Het moet een stevige rock gitaar worden met een vast brug en waarschijnlijk 2x3 stemmechanieken. De elementen heb ik al, een super distortion en een Tonezone. Gewoon simpel 1 tone en 1 volume pot, maar wel met split functie voor de humbuckers. De hals moet de mensuur van een strat krijgen en waarschijnlijk wordt de body een variant op een Parker Fly model.

    Het grootste probleem is de keuze van het hout. Wat ik me afvroeg is of je ook een goed klinkende gitaar kan maken van bv merantie / eiken / beuken / bankirai, oid. Dit hout is nl wat goedkoper, maar bovenal veel beter verkrijgbaar bij diverse houthandels. Misschien zeg ik nu iets doms, maar ik ben ook nog een volledige leek op dit gebied.

    De gitaar krijgt waarschijnlijk een transparante kleur finish dus het moet een nette top zijn, maar hoeft geen super duur maple oid te zijn.

    Voor het fretboard zelf wil ik gewoon rosewood gebruiken, eventueel al voorgezaagd gekocht, omdat ik hier het meest tegenop zie, gezien het feit dat het zo precies moet zijn.

    Wat voor hout raden jullie me aan buiten mijn genoemde opties? Verder zijn alle andere tips van harte welkom.
    Laatst gewijzigd door hassent; 29 augustus 2006 om 20:29

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Succes ermee en als het aanmijzelf lag maakte ik nooit weer gitaren van ander materiaal dan Essen.Ziet er geweldig uit,stevig en o zo mooi blank te spuiten met cellulose lak,

    jan jansen

  3. #3

    Standaard

    Ik zou de boven genoemde hout soorten niet gebruiken.
    Ik heb er geen ervaring mee maar het schijnt niet zo goed te klinken.
    Bij de meeste fijn hout handels kan je ook kleine stukken kopen en die aan elkaar lijmen, dit scheelt mischien wwer in de kosten. Check anders effe de topic aan de bovenkant van de forum index daar staan allerlei hout soorten en info daar over.

    als je engels kan lezen is dit boek mischien wel een leuk boek.

    Make your own electric guitar Door melvyn Hiscock
    erg informatief.....

    groetjes
    Tja...errr..emmm....

  4. #4

    Standaard

    Kijk eens of je wat Basswood/Linde kunt vinden; lekker goedkoop, toch wel geschikt. Anders is Afrikaans mahonie vaak een goede optie, essen ook wel. Verkijk je niet teveel op dat 'dure' hout; je gaat er toch uuuuren instoppen, wil je nou echt risico's gaan lopen? Voor die paar extra tientjes?

    Gitaren bouwen doe je niet om geld te besparen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Inderdaad, je bent er straks weken aan bezig (en wie weet langer). Dat mag dan toch best 50-75 euro kosten? Dan ben je in ieder geval een stuk zekerder van een goed resultaat.

    Als ik jou was zou ik inderdaad ook een voorgezaagd fretboard kopen, zo duur zijn ze niet en besparen je een hoop moeite. Als ik geen 7 snarige plank zou maken (te breed dus voor voorgezaagd) had ik het ook wel geweten.
    DA - doet je goed!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    1.430

    Standaard

    Het liefst wil ik een lichtkleurige body en hals, omdat de doorzichtig gekleurde finish dan beter tot z'n recht komt.

    Wat zouden jullie voor hout adviseren?

    Voor de hals lijkt het me mooi om die uit 5 delen op te bouwen, 3 delen lichtkleurig hout met 2 dunne streepjes donker hout.
    Ik heb ergen een draadje gelezen van iemand die dat met Wenge(?) hout heeft gedaan (de streepjes), zag er mooi uit.
    Iemand adviezen voor het te gebruiken hout?

    De headstock wil ik de zelfde finish geven als de body.
    Kun je de headstock ook lamineren zoals je dat met de top van de body doet?

    Jullie zien het, ik ben echt een leek op gitaarbouw gebied en wil eerst zoveel mogelijk van jullie horen voor ik daadwerkelijke keuzes maak.

    Ik houd me ook aanbevolen als iemand nog een complete hals heeft liggen, bij voorkeur een fender strat- of Ibanez JS type hals.
    Laatst gewijzigd door hassent; 30 augustus 2006 om 08:43

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hassent
    Voor de hals lijkt het me mooi om die uit 5 delen op te bouwen, 3 delen lichtkleurig hout met 2 dunne streepjes donker hout.
    Ik heb ergen een draadje gelezen van iemand die dat met Wenge(?) hout heeft gedaan (de streepjes), zag er mooi uit.
    Iemand adviezen voor het te gebruiken hout?
    Dat zal ik wel geweest zijn, met dat Wenge. Ik zou esdoorn gebruiken bij wenge, dat steekt lekker af qua kleur. Ik heb 2 tips:

    Zorg ervoor dat de buitenste delen van het esdoorn gebookmatched zijn om kromtrekken tegen te gaan.

    Let erop dat je over de volle lengte van de hals alleen maar esdoorn aan de buitenkant krijgt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Ga je een neckthrough maken, net als G.G.? Of bolt-on?

    Tegen het kromtrekken hoef je volgens mij niet persé bookmatched maple te hebben. Als je gewoon 2 stukken uit dezelfde plank haalt en de een ondersteboven ten opzichte van de ander verlijmt heb je hetzelfde resultaat.

    De headstock kun je lamineren voor zover ik weet, ik zou het echter wel met een stukje fineer doen, dat is veel dunner.
    DA - doet je goed!

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarknessAwaits
    Tegen het kromtrekken hoef je volgens mij niet persé bookmatched maple te hebben. Als je gewoon 2 stukken uit dezelfde plank haalt en de een ondersteboven ten opzichte van de ander verlijmt heb je hetzelfde resultaat.
    Ook prima, het idee is dat een plank nooit recht is, en altijd iets krom wil trekken, dat kan je verhelpen door de plank door te zagen en tegengesteld te verlijmen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    1.430

    Standaard

    Ik ga voorlopig maar voor bold on, hoewel een necktrough me makkelijker lijkt. Klopt dat, of zit ik er naast?

    Een andere optie is, dat ik toch maar een complete hals koop. Als je die prijzen ziet, kun je het er bijna zelf niet voor maken. Het jammer is dat je eigenlijk alleen maar fender halzen of supersnelle halzen kunt krijgen. Mijn voorkeur gaat meer uit naar een hals zoals die op mijn JS1 zit, dat zit er een beetje tussenin. Maar een strat halsje kan ook best.

    Tweedehans worden halzen maar sporadisch aangeboden zie ik op MP. Wellicht zijn er mensen hier op het forum die wat hebben liggen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top