Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1

    Standaard Stalen of nylon snaren

    Hallo,,

    Ik ben een beginnende gitarist. Ik heb een aantal gitaren voor ogen, die mij wel bevallen....

    Mijn gitaar wil ik later gaan gebruiken in een klas. Om samen met kinderen te zingen etc....

    Zouden jullie mij advies kunnen gegeven over het feit of ik met stalen of nylon snaren moet gaan spelen??

    Alvast bedankt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Nylon snaren geven wat minder volume, maar spelen prettiger als je het nog moet leren. De spanning op de snaren is wat lager en het materiaal voelt zachter aan.
    De staalsnarige gitaren of westerns geven wat meer volume maar spelen voor iemand die moet leren spelen iets zwaarder. Het staal voelt hard aan en doet wat meer zeer, in het begin.
    Voor beide geld dat je er mee voor de klas kunt staan. Bij de basisschool waar m`n dochters hebben gezeten spelen diverse leerkrachten op diverse gitaren. Het zal er dus aan liggen wat je zelf prettiger vindt om het op te leren.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  3. #3

    Standaard

    9 jaar terug kocht ik mijn eerste gitaar... Ik wist er toch nog niets van en ging naar de winkel achter een 'gitaar'... folk of spaans, wat wist ik het.. Meestal als je naar een klassieke winkel gaat smeren ze je een spaanse gitaar aan... maar meestal willen mensen liedjes spelen vanop de radio, de spaanse gitaar (met NYLON snaren) is meer voor conservatoriumstudenten waar men zeer gefocust is op de techniek van het tokkelen enzo (denk aan sommige prachtige spaanse stukken enzo..). Akkoorden (de basis van elk liedje datje hoord) wordt meestal tijdens een klassieke opleiding niet aangeleerd.. Dus dan staje daar met je spaanse gitaar die (naar mijn mening) niet deugt om gewoon akkoorden te spelen, ze klinkt er veel te dof voor en niet luid genoeg.

    Mijn mening: wil je populaire liedjes, rockliedjes, melodieze dingen, meezingers enz spelen koop dan zeker geen spaanse(NYLONsnaren)gitaar, klinkt veel beter voor dit genre en gaat ook veel luider.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 december 2005
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    103

    Standaard

    Voor een paar tientjes kun je een tweedehands Spaans (nylonsnarige) gitaar kopen waar je jaaaaaren plezier van kunt hebben. Besluit je na verloop van tijd om een wat betere (eventueel staalsnarige) gitaar te kopen dan kan je eerste Spaans gitaar dienst doen als reisgitaar om je betere gitaar de sparen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 maart 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    309

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lalushka
    9 jaar terug kocht ik mijn eerste gitaar... Ik wist er toch nog niets van en ging naar de winkel achter een 'gitaar'... folk of spaans, wat wist ik het.. Meestal als je naar een klassieke winkel gaat smeren ze je een spaanse gitaar aan... maar meestal willen mensen liedjes spelen vanop de radio, de spaanse gitaar (met NYLON snaren) is meer voor conservatoriumstudenten waar men zeer gefocust is op de techniek van het tokkelen enzo (denk aan sommige prachtige spaanse stukken enzo..). Akkoorden (de basis van elk liedje datje hoord) wordt meestal tijdens een klassieke opleiding niet aangeleerd.. Dus dan staje daar met je spaanse gitaar die (naar mijn mening) niet deugt om gewoon akkoorden te spelen, ze klinkt er veel te dof voor en niet luid genoeg.

    Mijn mening: wil je populaire liedjes, rockliedjes, melodieze dingen, meezingers enz spelen koop dan zeker geen spaanse(NYLONsnaren)gitaar, klinkt veel beter voor dit genre en gaat ook veel luider.
    Ik ben het grotendeels met je eens dat nylon snaren meer voor klassiek tokkelspel is dan voor popnummers maar anderzijds vind ik dat mijn klassieke gitaar toch ook wel zijn mannetje staat bij akkoorden en popnummers. Maar ok een staalsnarige leent zich er iets beter voor. Er is meer spanning op de snaren dus je kan wat sneller/beter spelen met plectrum.
    Ik zou gewoon gaan voor wat jij het comfortabelste vind aanvoelen aan je vingers.
    In het begin zal dat hoogstwaarschijnlijk nylon zijn omdat het simpelweg minder pijn doet. Na een jaartje spelen heb je wat eelt en dan maakt het niet veel meer uit.
    En voor een klas maakt dat extra volume wat een staalsnarige gitaar biedt niet zoveel verschil uit.

    Veel plezier ermee alleszins
    Music is expression

  6. #6
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lalushka
    9 jaar terug kocht ik mijn eerste gitaar... Ik wist er toch nog niets van en ging naar de winkel achter een 'gitaar'... folk of spaans, wat wist ik het.. Meestal als je naar een klassieke winkel gaat smeren ze je een spaanse gitaar aan... maar meestal willen mensen liedjes spelen vanop de radio, de spaanse gitaar (met NYLON snaren) is meer voor conservatoriumstudenten waar men zeer gefocust is op de techniek van het tokkelen enzo (denk aan sommige prachtige spaanse stukken enzo..). Akkoorden (de basis van elk liedje datje hoord) wordt meestal tijdens een klassieke opleiding niet aangeleerd.. Dus dan staje daar met je spaanse gitaar die (naar mijn mening) niet deugt om gewoon akkoorden te spelen, ze klinkt er veel te dof voor en niet luid genoeg.

    Mijn mening: wil je populaire liedjes, rockliedjes, melodieze dingen, meezingers enz spelen koop dan zeker geen spaanse(NYLONsnaren)gitaar, klinkt veel beter voor dit genre en gaat ook veel luider.
    Precies mijn mening!

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Ik vind dat nylon snarigen zich niet zo makkelijk tot goed akkoordspel lenen.
    Een volledige barré wordt door de brede hals echt wel moeilijk.
    Ik ben het eens met de stelling dat klassieke gitaar voor "klassieke"muziek is, dus voor het tokkelwerk. Ik heb 8 jaar opleiding klassieke gitaar achter de rug en heb geen akkoord geleerd op die lessen. Nu heb ik dat wel allemaal op mijzelf geleerd, en ik moet zeggen dat ik echt niet graag akkoorden speel op m'n klassieke gitaar. Het voelt gewoon niet juist.
    Dus ik zou persoonlijk voor staalsnarig gaan. De pijnlijke vingers moet je er maar even bijnemen en als je regelmatig oefent gaat dit ook wel over na een week of twee!
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2006
    Locatie
    amsterdam
    Berichten
    359

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lalushka
    9 jaar terug kocht ik mijn eerste gitaar... Ik wist er toch nog niets van en ging naar de winkel achter een 'gitaar'... folk of spaans, wat wist ik het.. Meestal als je naar een klassieke winkel gaat smeren ze je een spaanse gitaar aan... maar meestal willen mensen liedjes spelen vanop de radio, de spaanse gitaar (met NYLON snaren) is meer voor conservatoriumstudenten waar men zeer gefocust is op de techniek van het tokkelen enzo (denk aan sommige prachtige spaanse stukken enzo..). Akkoorden (de basis van elk liedje datje hoord) wordt meestal tijdens een klassieke opleiding niet aangeleerd.. Dus dan staje daar met je spaanse gitaar die (naar mijn mening) niet deugt om gewoon akkoorden te spelen, ze klinkt er veel te dof voor en niet luid genoeg.

    Mijn mening: wil je populaire liedjes, rockliedjes, melodieze dingen, meezingers enz spelen koop dan zeker geen spaanse(NYLONsnaren)gitaar, klinkt veel beter voor dit genre en gaat ook veel luider.
    vind ik ook! ik moet btw nog steeds een keer een western aanschaffen

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    's-Hertogenbosch, NL
    Berichten
    469

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2
    Ik vind dat nylon snarigen zich niet zo makkelijk tot goed akkoordspel lenen.
    Een volledige barré wordt door de brede hals echt wel moeilijk.
    Dan heb jij aardig kleine vingers, of ik aardig lange vingers
    Ik speel net 1,5 jaar (vooral electrisch, ik heb 1 nylon snarige akoestische Marskramer () gitaar) en ik heb totaal geen moeite met barré's op mijn akoestische.

    Hij klinkt danwel niet fantastisch, maar dat is te verwachten van een gitaar van 30 euro, maar hij speelt wel redelijk, en klinkt op zich ook wel redelijk.
    Alleen de hals is helemaal krom omdat de producent er stalen snaren had opgezet (was vast sneller te produceren, omdat het dan niet geknoopt hoeft te worden bij de brug). Hij klonk trouwens ook echt verschrikkelijk met stalen snaren, en was haast niet te spelen. Nadat ik er nylon snaren op had gezet ging het met beiden een stuk beter.
    Maar goed, een barré pak is dus zonder enige problemen, en ook akkoorden werk klinkt er aardig goed op (rekening houdende met de prijs van die ik er voor betaald heb).


    Maar wanneer ik voor een duurdere akoestische ga (van betere kwaliteit), dan zal ik wel voor een staalsnarige gaan, omdat ik daar dan ook elementen op kan laten zetten, zodat het uitversterkt kan worden.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 augustus 2006
    Berichten
    207

    Standaard

    Ik ben een beginner en heb van een (oorspronkelijk) nylonsnarige aria de snaren voor de verandering vervangen door stalen snaren...Het kostte me een stemknop (35 jaar oud, dus dat mag ook wel ). Maar achteraf weer ik niet of dat wel zo slim was. Weet iemand hier of je er goed aan doet als je van een nylonsnarig gitaar de nylonsnaren vervangt door stalen snaren?
    Laatst gewijzigd door Mitch_mashinguard; 13 augustus 2006 om 23:31

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top