Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 10 EersteEerste ... 78910 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 99
  1. #81

    Standaard

    Welja als je via de cirkel de 2-1-2-2-1-2-2 toepast krijg je een C mineur toonladder

    Maar op het internet staat er daar een b toon (harmonic minor) tussen die er normaal niet hoort te zijn via de berekeningen.

    Welke minor moet ik dan wel nemen om de gewone C mineur te vinden?

    Mvg,
    Koen

  2. #82
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koen489 Bekijk bericht
    Welja als je via de cirkel de 2-1-2-2-1-2-2 toepast krijg je een C mineur toonladder

    Maar op het internet staat er daar een b toon (harmonic minor) tussen die er normaal niet hoort te zijn via de berekeningen.

    Welke minor moet ik dan wel nemen om de gewone C mineur te vinden?

    Mvg,
    Koen
    De Aeolische ( Aeolian ) modus van de majeur toonladder wordt ook NATURAL minor genoemd.

    Lees er even dit op na :

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerktoonladder

    Dit filmpje ter verduidelijking :

    http://www.youtube.com/watch?v=iaya7...eature=related

    VERGEET even Harmonic of Melodic Minor.

  3. #83

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koen489 Bekijk bericht
    Als je de toonladder C-mineur berekent aan de hand van de cirkel en de sprongen (2-1-2-2-1-2-2), bekom je:

    c d d# f g g# a# c
    Het is overigens regel om voor elke toon een andere beginletter te nemen. Het klinkt hetzelfde qua toonhoogte maar je komt er vroeg of laat achter dat je met de benoeming van tonen vastloopt als je je daar niet aan houdt.

    Voor Cm (aeolisch) krijg je dan:

    c d es f g as bes c

    Op deze manier heb je altijd voor elke toonladder de letter a t/m g als beginletter. Het kan in extreme gevallen wel tot enigszins gekke namen leiden, bijvoorbeeld in de toonladder van gis:

    gis ais bis cis dis eis fisis gis
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #84
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Het is overigens regel om voor elke toon een andere beginletter te nemen. Het klinkt hetzelfde qua toonhoogte maar je komt er vroeg of laat achter dat je met de benoeming van tonen vastloopt als je je daar niet aan houdt.

    Voor Cm (aeolisch) krijg je dan:

    c d es f g as bes c

    Op deze manier heb je altijd voor elke toonladder de letter a t/m g als beginletter. Het kan in extreme gevallen wel tot enigszins gekke namen leiden, bijvoorbeeld in de toonladder van gis:

    gis ais bis cis dis eis fisis gis
    ofis waaromes ikes eres hetis nietes zois doees.

  5. #85

    Standaard

    bij de meest voorkomende akkoorden, code blokje, klopt de E7 volgens mij niet, dit zou: e-gis-b-d moeten zijn, als ik correct ben

  6. #86
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gamerlack Bekijk bericht
    bij de meest voorkomende akkoorden, code blokje, klopt de E7 volgens mij niet, dit zou: e-gis-b-d moeten zijn, als ik correct ben
    We weten er van, ik kan echter het bericht niet meer aan passen en de moderators hier wilden destijds niet meewerken. Ik zal 't nog eens vragen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koen489 Bekijk bericht
    Welja als je via de cirkel de 2-1-2-2-1-2-2 toepast krijg je een C mineur toonladder
    Ik raad je aan om naast de toverformule ook het recept te lezen.

    In m'n vervolg lessen leg ik uit wat er eigenlijk gebeurt wanneer je de formule toepast. Om een (oorspronkelijk) mineur ladder te krijgen, verlaag je de terts (3e), sext (6e) en septiem (7e toon van de majeur ladder).
    c d e f g a b
    1 2 3 4 5 6 7
    wordt dan
    c d es f g as bes
    1 2 b3 4 5 b6 b7

    Op deze manier heb je een veel duidelijker beeld van wat je aan 't doen bent. En dan begrijp je ook meteen waarom je met een andere (mineur) ladder bezig bent wanneer je een b als antwoord krijgt als 7e toon:

    c d es f g as b = 1 2 b3 4 5 b6 7 = harmonisch mineur (met als toverformule: 2 1 2 2 1 3 1)
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #87
    Member
    Geregistreerd
    12 februari 2012
    Locatie
    Belgie; Menen West-Vlaanderen
    Berichten
    48
    Blog Entries
    3

    Standaard

    Maiden Michiel,ik heb een leuke dvd gekocht om de noten "gemakelijk" terug te vinden.
    Echt een aanrader.
    Voor info hugo.ruys@telenet.be

  8. #88
    Member
    Geregistreerd
    12 februari 2012
    Locatie
    Belgie; Menen West-Vlaanderen
    Berichten
    48
    Blog Entries
    3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maiden Michiel Bekijk bericht
    Het belangrijkste is denk ik de noten op je gitaar kennen maar dat vind ik juist het moeilijkste: hoe doe je dat nou goed?





    Maiden Michiel,ik heb een leuke dvd gekocht om de noten "gemakelijk" terug te vinden.
    Echt een aanrader.
    Voor info hugo.ruys@telenet.be

  9. #89
    Member
    Geregistreerd
    12 februari 2012
    Locatie
    Belgie; Menen West-Vlaanderen
    Berichten
    48
    Blog Entries
    3

    Standaard

    Jeroen,proficiat erg mooi gemaakt groeten Freddy

  10. #90

    Standaard

    Duidelijke lessen. Is er een mogelijkheid dat de plaatjes geupdate kunnen worden, deze zijn op dit moment offline.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top