Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 10 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 99
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 maart 2009
    Locatie
    Valkenburg Zh
    Berichten
    2.523

    Standaard

    Klopt!
    En nog even ter verduidelijking. Je speelt NIET GCEGCE, omdat de laagste noot van een C akkoord een C moet zijn.
    FLICKR
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Opgelet voor gitaristen met ' lange vingers' : die stelen je licks

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exi Bekijk bericht
    Klopt!
    En nog even ter verduidelijking. Je speelt NIET GCEGCE, omdat de laagste noot van een C akkoord een C moet zijn.
    Klopt niet helemaal. De volgorde waarin de noten voorkomen ligt niet vast,het is zelfs zo verkeerd te denken.Er is een hele lange uitleg voor nodig om dat duidelijk te maken, dus beter : ik zoek straks nog een filmpje op YouTube waarin het gedemonstreerd wordt.

    De ' normale' volgorde voor een C akkoord is idd C E G, maar andere volgordes worden ' omkeringen' genoemd, bvb E G C of G C E, zijn ook gewoon C akkoorden.
    De bedoeling hiervan is akkoorden mooi te laten overgaan naar het volgende akkoord in de progressie, bvb via de bas-lijn.
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 30 januari 2011 om 09:38

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Dit is alvast een vb voor een C akkoord :

    http://www.youtube.com/watch?v=QFl5PWjjgaE

    ( zoek de andere lesjes in die reeks op de pagina van True Fire ' chord inversions' )

    Kijk even hier naar,maar hou er rekening mee dat de uitleg niet echt besteed is aan beginners,het is gewoon de bedoeling dat je het ' hoort' :

    http://www.youtube.com/watch?v=NxtDW6SF7tc

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    De ' normale' volgorde voor een C akkoord is idd C E G, maar andere volgordes worden ' omkeringen' genoemd, bvb E G C of G C E, zijn ook gewoon C akkoorden.
    De bedoeling hiervan is akkoorden mooi te laten overgaan naar het volgende akkoord in de progressie, bvb via de bas-lijn.
    .. die dus andere akkoordsymbolen krijgen: C/E (C met een E in de bas, ook wel sextligging) of C/G (C met een G in de bas, ook wel kwart-sextligging).
    Als je C ziet staan betekent dat dat de laagste toon C moet zijn.

    Uiteraard kun je variëren, maar dan speel je dus niet meer letterlijk wat er staat.

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix Bekijk bericht
    .. die dus andere akkoordsymbolen krijgen: C/E (C met een E in de bas, ook wel sextligging) of C/G (C met een G in de bas, ook wel kwart-sextligging).
    Als je C ziet staan betekent dat dat de laagste toon C moet zijn.

    Uiteraard kun je variëren, maar dan speel je dus niet meer letterlijk wat er staat.
    Het zou een hoop werk schelen, als het dan ook zo genoteerd worden, ik denk trouwens niet dat ik het zo al gezien heb (behalve in klassieke notatie met echte noten op notenbalken dus).
    Maar de lol zou er ook voor een gedeelte van af zijn.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 maart 2009
    Locatie
    Valkenburg Zh
    Berichten
    2.523

    Standaard

    Uiteraard heb je ook omkeringen, maar ik wil hem in dit stadium niet nog meer verwarren (het was voor mezelf ook al laat). Ik wilde er alleen voor zorgen dat hij nu niet ook de G op de E snaar aan zou gaan slaan.
    Laatst gewijzigd door Exi; 30 januari 2011 om 13:35
    FLICKR
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Opgelet voor gitaristen met ' lange vingers' : die stelen je licks

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Een C majeur akkoord is een verzameling c, e en g's, ongeacht de volgorde of het aantal.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #58

    Standaard

    Qua theorie ben ik nog erg slecht onderlegd, behalve dan dat ik hier af en toe eens wat lees.
    Nou vroeg ik me 1 ding nog af en dat zal wel zo basic zijn dat niemand het uitlegt. Als ik bijvoorbeeld een rock 'n roll of bluesnummer speel met de akkoorden A - D - E, moet ik dan een toonladder spelen over A bij akkoord A, over D bij akkoord D en over E bij akkoord E?
    Nee toch? Dan kan ik toch gewoon een toonladder in A spelen in het hele nummer of niet?

    Dit is net een missing link die ik nog moet hebben

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Is een belangrijke link! Allereerst "moet" er niks, theorie is een hulpmiddel, geen wetboek. Maar bekijk het eens als volgt (ik neem even de toonaard C, zitten we niet met kruizen of mollen)

    In C zou het simpelste bluesschema de akkoorden C, F, G bevatten.

    C majeur ladder
    C D E F G A B

    C akoord
    C E G

    F akkoord
    F A C

    G akkoord
    G B D

    Zoals je ziet komen alledrie de akkoorden uit dezelfde ladder en toonaard en is het dus logisch dat die ladder over alledrie werkt.
    (Je kan het vanaf dit punt veeeeeeel ingewikkelder maken, maar voor je begrip is het goed om het eerst even zo simpel als dit te bekijken)

  10. #60

    Standaard

    Volgens mij snap ik het nu eindelijk.

    Dus als je een nummer hebt met een aantal akkoorden, dan ga je kijken naar welke noten in deze akkoorden voorkomen. Dan ga je kijken welke toonladder deze noten bevat. Deze toonladder zou je dan kunnen spelen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top