Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 99
  1. #71
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Moeilijk zo, hoor Jeroen

    Hoe verklaar je dan een D7 arp of D Maj/ Bmin penta over een Cmajeur akkoord ?

  2. #72

    Standaard

    Klinkt als C lydisch?

  3. #73
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ch3wb4cc4h Bekijk bericht
    Klinkt als C lydisch?
    Weet ik eigenlijk niet, ik geef die dingen geen namen, ik weet wel hoe het ' klinkt'.

    Maar als je de akkoordtonen en de arp-tonen samenvoegt

    (C E G B D F# A) krijg je dit :

    http://www.all-guitar-chords.com/reverse_scales.php

    en dan begrijp je direct waarom ik die dingen geen naam geef

    Bmin7 over Cmaj zou je zuiver Lydisch kunnen noemen. Dus er is niks dat je tegenhoudt om die dingen nà elkaar te spelen : Cmaj penta én D maj penta bvb, of C én D triads....

  4. #74
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Het is uiteraard niet alleen de #4 die het lydisch laat klinken, maar de hele reeks, want verander je de b in een bes, dan ben je al bijna het lydische karakter weer kwijt. Bijna

    Hoe verklaar je dan een D7 arp of D Maj/ Bmin penta over een Cmajeur akkoord ?
    D7 = d fis a c
    Bm penta = b d e fis a

    Speel je deze over een C akkoord, dan speel je dus eigenlijk geen Bm penta, maar een deel van C lydisch.

    Zelfde met D7 over C, dan speel je eigenlijk het akkoord C 2 #4 6 (geen zin om over een naam te denken, doet er ook niet toe ).

    Maar goed, dat is hoe ik 't hoor en begrijp.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #75
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Het is gewoon de G maj toonladder hoor, waarin, als je harmoniseert, het Cmaj7 de IV is, en D7 de V.

  6. #76
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Zolang je geen G akkoord speelt, blijft Bm of D7 over C een lydisch karakter hebben. Toch?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #77
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Zolang je geen G akkoord speelt, blijft Bm of D7 over C een lydisch karakter hebben. Toch?
    En Bmin7 = relatief mineur van D7. Je hebt er weer een penta of een arpeggio bij.

    Zo eenvoudig is het volgens mij.
    Namen van modes zeggen IMO weinig. Als je dan D7b9 speelt ( dus een Eb erbij....) dan speel je Lydisch diminished. Duurt langer om het uit spreken dan om het te spelen....

  8. #78
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Gaat ook niet om of je 't kan uitspreken, gaat om hoe 't klinkt
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  9. #79

    Standaard

    Ik vind deze post enorm interessant en heb heel wat bijgeleerd over toonladders en akkoordenbouw.

    Echter is er voor mij 1 iets nog niet duidelijk.

    Als je de toonladder C-mineur berekent aan de hand van de cirkel en de sprongen (2-1-2-2-1-2-2), bekom je:

    c d d# f g g# a# c

    Maar als je dit checkt met (http://www.all-guitar-chords.com/gui...t&t=0&choice=1) dan ziet u dat de b er ook bijzit terwijl dit aan de hand van de berekeningen niet klopt.

    Is er een uitzondering mogelijk of is het een stomme rekenfout van mezelf of is de site verkeerd?

    Alvast Bedankt

    Mvg,
    Koen

  10. #80
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik weet niet naar welke post in dit topic je verwijst, maar ik heb een vermoeden dat het gaat over de ' mineur' die afgeleid is van een 'gewone' Majeur toonladder.( natural minor of Aeolian).

    De toonladder die jij gevonden hebt op ' all guitar chords' komt voort uit een andere toonladder, Harmonisch Mineur nl.( verkeerd gezocht dus )

    Ik denk dat je dit moet hebben :

    http://www.all-guitar-chords.com/gui...t&t=0&choice=1.

    In elke majeur toonladder vind je drie mineur-modes (en akkoorden ) die elk beginnen op een andere noot. In C majeur is dit D E en A.

    D E F G A B C D
    E F G A B C D E en
    A B C D E F G A.

    Noteer hiervan de intervallen eens....en pas deze intervallen dan toe beginnend op een C, waardoor je drie verschillende modes krijgt....die uiteraard uit een andere Majeur toonladder blijken te komen ( Bb, Ab en Eb).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top