Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24

Discussie: Cabinet 16 ohm

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Wolvega
    Berichten
    723

    Standaard Cabinet 16 ohm

    Hallo

    mischien wel een hele domme vraag, maar met mijn ervaring (qua ohm) ga ik hem toch lekker stellen:

    ik heb een koch twintone top van 50 watt (met een 4 of 8 ohm uitgang van speakercabinet, kan ik uit kiezen). Kan ik hier deze cabinet op aansluiten zonder risico's/problemen: jtm30 extension cabinet met 75watt heritage (celestion) speaker met een ingang van 16 ohm?

    Ga ik dan minder volume krijgen of blaas ik de speaker en/of amp op?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2002
    Locatie
    Londen
    Berichten
    7.595

    Standaard

    Das geen probleem. Het ohmage van de cab is hoger dan dat van de top, dus geen problemen. Andersom kan wel kwaad. Verder is het wattage van de top ook lager dan wat de kast trekt, dus ook geen problemen. Veel plezier dermee!
    PRS, Gibson, Gretsch, Township, Budda, National, Farfisa

    www.highspeeddirt.nl - Harde, vette, harde hardrock!
    www.band010.nl - Stuko tot-en-met!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    zet hem opd e 8 ohm stand.

    In mijn mesa handleiding staat het ook:


    Hoger: prima
    Lager: nooit doen

    Match: altijd het beste naturulijk.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Wolvega
    Berichten
    723

    Standaard

    super, super, ik ben erg blij met deze reacties. Kzou deze 'miskoop'' bijna weer verkopen op marktplaats. (Ik dacht dat mijn amp ook wel op 16 ohm kon draaien toen ik deze cab kocht vandaag).

    Maar voor alle zekerheid: kan het op GEEN ENKELE manier kwaad, zelfs niet op harde volumes (volumeknop van de top ongeveer op stand 4 van de 10)????

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    blok en aart zitten in principe fout, maar een 16 ohm cab aan de 8 ohm uitgang moet nog wel kunnen al zou het meer een soort van tijdelijke oplossing zijn. zit er maar 1 speaker in dat kastje?
    pokkel'n

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Wolvega
    Berichten
    723

    Standaard

    Er zit 1 12" celestion g12 speaker in. Goed voor 75 watt (weet de sticker op de rear mij te vertellen). Hoe bedoel je 'tijdelijk'? Kan ik hem maar beter weer verkopen en een 8 ohm kast gaan maken?

  7. #7

    Standaard

    @ PHX: moest het je interesseren, ik heb een Marshall 1912 cabinet (8 Ohm) en heb een versterker waar een 16 Ohm cabinet op past. Misschien kunnen we van cab switchen en zijn we alletwee goed af. Laat maar iets weten via PM.
    Anaal is banaal als je niet zit in het bruine kanaal

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    blok en aart zitten in principe fout, maar een 16 ohm cab aan de 8 ohm uitgang moet nog wel kunnen al zou het meer een soort van tijdelijke oplossing zijn. zit er maar 1 speaker in dat kastje?

    Lees de Mark IV manual maar eens door.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2006
    Locatie
    amsterdam
    Berichten
    359

    Standaard

    mijn cab is ook 16 ohm (marshall 1960tv), mij is verteld dat het geen kwaad kan als de ohms uit de top maar niet hoger zijn. Verder is het wel oppassen met de watten. Mijn kast is namelijk maar 100 watt. een peavey 5150 er voluit op laten blazen is dus geen goede optie....nu is mijn top gelukkig maar 50 dus dat scheelt.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Dit heb ik als antwoord in mijn ohm-vraagstuk, kan het niet een keertje opgenomen worden in een sticky ofzo? Voorlopig blijf ik het wel posten in ieder ohm-topic dat ik tegenkom:

    "Beste Roland,

    Edwin heeft je juist geadviseerd en Raffel van het GitaarNet Forum geeft hierbij de juiste uitleg.

    Dus: bij TRANSISTORVERSTERKERS moet de totale impedantie van de kasten HOGER zijn dan de impedantie van de versterkeruitgang.
    Dit om overbelasting van de versterker te voorkomen.

    Bij BUIZENVERSTERKERS moet de totale impedantie LAGER zijn dan de impedantie van de speakeruitgang van de versterker.
    Dit om hoge signaalpieken in de uitgangstransformator te voorkomen waardoor je de uitgangstransformator kan opblazen.

    Succes!

    met vriendelijke groeten,
    Dolf Koch"
    DA - doet je goed!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top