Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    vraagje (Locking) stemmechanieken

    Een van de stemmechanieken van mijn PRS Santana SE (1ste versie) is tijdens het vorige (nogal heftige :mrgreen optreden afgebroken. Nu wil ik graag gelijk alle stemmechanieken vervangen. Ik zat zelf te denken aan locking stemmechanieken omdat het me een handig systeem lijkt. Is dit ook zo? En doe ik er ook goed aan of kan ik net zo goed 'gewone' stemmechanieken nemen?

    Bij Vox Humana hebben ze locking tuners van Schaller en Sperzel. Nu zegt Schaller mij meer dan Sperzel, maar welke is beter? Of maakt het niet uit?

  2. #2
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Robert!!!!!!!!!!!!!!
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lampz
    Een van de stemmechanieken van mijn PRS Santana SE (1ste versie) is tijdens het vorige (nogal heftige :mrgreen optreden afgebroken. Nu wil ik graag gelijk alle stemmechanieken vervangen. Ik zat zelf te denken aan locking stemmechanieken omdat het me een handig systeem lijkt. Is dit ook zo? En doe ik er ook goed aan of kan ik net zo goed 'gewone' stemmechanieken nemen?

    Bij Vox Humana hebben ze locking tuners van Schaller en Sperzel. Nu zegt Schaller mij meer dan Sperzel, maar welke is beter? Of maakt het niet uit?
    HOW THE HELL heb je dat voor mekaar gekregen om je stemmechanieken te mollen !
    Maar goed, ik weet niet wat voor gitaar act je had op dat moment. Schaller of Sperzel, voor mij allebei even goed. Ik heb zelf op een van mn gitaren Schallers zitten, superhandig, binnen 3 minuten heb je er een heel setje snaren opgezet, ff stemmen en hupsakee klaar is kees...
    Maar het beste kunnen ze het beste je adviseren bij Vox Humana.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juni 2005
    Berichten
    736

    Standaard

    Ik heb zelf locking tuners van gotoh en ze blijven heel goed in stemming en het systeem is ook erg handig. De lock systemen verschillen alleen een klein beetje dus ik weet niet of andere ook handig werken.

    Wat ik gehoord heb:
    Schaller is bekender, maar sperzel is beter.

    Dit hoor ik mensen zeggen uit een paar bronnen. Echt betrouwbare informatie is het dus nog niet.
    Klik op de plaatjes om ze te vergroten.

    Kijk ook eens op mijn zelfbouw website.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01
    HOW THE HELL heb je dat voor mekaar gekregen om je stemmechanieken te mollen !
    Tja, was niet echt de meest snuggere actie ooit. Had m'n gitaar niet meer om maar nog wel in m'n handen zodat ik veel controle had over de feedback die ik met de versterker wilde bereiken. Wilde daarna toch weer ff spelen maar was vergeten dat ik 'm niet meer omhad...

    Qua prijs zit er niet echt veel verschil in de Sperzels of de Schallers. Dus uiteindelijk maakt 't niet zoveel uit? Is de ene misschien makkelijker om te installeren? Of vragen ze misschien allebei een andere maat gat in je kop?

    Gaat 't bij locking mechanieken nou ook echt om het verschil in stemvastheid of zit 't 'm alleen in het makkelijker verwisselen van snaren? Er zit een 'vintage' tremolo op (dus geen FR) dus heeft het hierbij zin om dit voor de stemvastheid te doen?

    Las ergens dat het voor de stemvastheid ook goed is om een Graphtech topkam er op te (laten?) zetten. Heeft dit dan ook gelijk zin om ook mee te doen in de upgrade?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    's-Hertogenbosch, NL
    Berichten
    469

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lampz
    Gaat 't bij locking mechanieken nou ook echt om het verschil in stemvastheid of zit 't 'm alleen in het makkelijker verwisselen van snaren?
    Als het goed is scheelt het wel in stemvastheid, omdat de snaar niet meer zo vaak omgewikkeld wordt kan hij ook niet over zichzelf wegglijden, en daardoor ontstemmen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    de schallers hebben iets meer speling in het mechaniek in vergelijking met sperzels (die ik zelf het beste vind), ik las toevallig vandaag dat de grover locking mechanieken direkt op een SE passen en dat gaat je zonder extra boren met sperzels of schallers niet lukken dus dat is ook een optie

    en dan verkoopt www.tonefactory.nl locking klusons die in qualiteit vergelijkbaar zijn met schallers (worden gemaakt door gotoh) maar stukken goedkoper zijn
    life sucks and then you die

  8. #8

    Standaard

    heh, ik ken nu ook niet zo veel van tuners want ik heb er net ook een topic over geopend, maar ik heb wel pas ontdekt dat op een van mijn gitaren, een goedkope dan nog; een Yamaha pacifica, van die sperzels zitten. niet goedkoop.
    En die zijn echt wel supersmooth, geen haar speling.

    Het verwonderd me nog steeds hoe ze bij yamaha voor zo weinig geld zo'n gitaar in elkaar hebben kunnen steken. Behalve de elementen die ik heb vervangen is het een supergitaar, alles voelt heel robust en ziet er fantastisch uit. maar soit, zover yamaha

  9. #9

    Standaard

    Heb de Schaller mechanieken meegenomen en ze er net opgezet...



    Dit werkt fantastisch!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top