Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.433

    Music Modes gebruiken voor een wat interessantere improv

    Ok, stel je hebt een standaard progressie. C, Am, Dm, G7, C. Wat ik normaal doe als ik improviseer: C majeur, af en toe stukjes zonder de grondtoon, terts en kwint te gebruiken om het wat leuker te maken. Nou zat ik gisteren die kerktoonladders te bekijken. Dat wordt dan aeolisch, dorisch etc., maar het blijven allemaal dezelfde noten. Natuurlijk verandert de grondtoon, maar hoe zorg je er voor dat de verandering van bijv. C naar A mineur ook goed hoorbaar wordt in je improv? Dat een onwetende luisteraar zegt: hey, das wat anders?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    goeie vraag

    pentatoniese ladder van ieder modus spelen?

    Code:
    ionian     c d e g a
    dorian     d f g a c
    mixolydian g a b d e
    aeolian    a c d e g
    dus als je van C naar Am gaat, speel je bijv:

    Code:
    e+--------------------------------+
    B+--------------------------------+
    G+--------------------------------+
    D+-----------7-----------5--------+
    A+------7-10---------5-7----------+
    E+-8-10----------5-8--------------+
       C             Am

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gitaro
    Ok, stel je hebt een standaard progressie. C, Am, Dm, G7, C. Wat ik normaal doe als ik improviseer: C majeur, af en toe stukjes zonder de grondtoon, terts en kwint te gebruiken om het wat leuker te maken. Nou zat ik gisteren die kerktoonladders te bekijken. Dat wordt dan aeolisch, dorisch etc., maar het blijven allemaal dezelfde noten. Natuurlijk verandert de grondtoon, maar hoe zorg je er voor dat de verandering van bijv. C naar A mineur ook goed hoorbaar wordt in je improv? Dat een onwetende luisteraar zegt: hey, das wat anders?
    Arpeggio´s doen het altijd goed in zulke gevallen, je kan ook A harmonisch mineur spelen ipv gewoon mineur, dan heb je wel een duidelijke verandering door de sterke tonaliteit van harmonisch mineur. En als je modi erbij wilt betrekken kan je ook dorisch spelen over majeur dus C dorisch spelen, dan naar A harmonisch mineur gaan. Daarna kan je weer naar dorisch gaan, of even C majeur en over de G7 even G mixolydisch spelen. Vooral bij changes altijd kijken naar wat er verandert en vooral ook op de guide notes blijven letten.
    Dit is slechts een simpele suggestie, de eerste die bij mij en vele anderen denk ik opkomt. Maar wel effectief.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gitaro
    Ok, stel je hebt een standaard progressie. C, Am, Dm, G7, C. Wat ik normaal doe als ik improviseer: C majeur, af en toe stukjes zonder de grondtoon, terts en kwint te gebruiken om het wat leuker te maken. Nou zat ik gisteren die kerktoonladders te bekijken. Dat wordt dan aeolisch, dorisch etc., maar het blijven allemaal dezelfde noten. Natuurlijk verandert de grondtoon, maar hoe zorg je er voor dat de verandering van bijv. C naar A mineur ook goed hoorbaar wordt in je improv? Dat een onwetende luisteraar zegt: hey, das wat anders?

    euh volgens mij maak je hier de standaard fout om te denken zelfde noten zelfde klank dat gaat dus niet op.Cmajeur akkoord is toch niet het zelfde qua klank als Amineur of wel?

    gebruik anders de zoek functie is vaak voorbij gekomen dit soort vragen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    het verschil:

    Code:
               1 2 3 4 5 6 7
    C majeur = c d e f g a b
    A mineur = a b c d e f g
    speel bijv een Cmaj triad: c e g c e g
    en dan een Amin triad: a c e a c e

    dan hoor je duidelijk 't verschil

  6. #6

    Standaard

    om het verschil van sfeer te horen moet je gewoon de grondnoot als begeleding opnemen(aanhoudend) en dan een ladder erover spelen.

    Zo klinkt Cmaj anders als je er een Cmajeur akkoord bij speelt dan een G7. In het ene geval speel je ionisch en in het andere mixolydisch. Wat ook een id is, is om met de akkoorden mee te moduleren: Speel voor de grap bijvoorbeeld eens A dorisch over het Amineur akkoord(ipv aeolisch)

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gitaro
    maar hoe zorg je er voor dat de verandering van bijv. C naar A mineur ook goed hoorbaar wordt in je improv? ?
    goeie vraag maar, ten eerste, wil je dat wel?
    Ik vind solo's die overdreven duidelijk de progressie volgen vaak juist erg ongeinspireerd klinken; ik hoor liever een solo, die wel 'klopt' maar de akkoorden niet te zeer benadrukt, waardoor het vrijer klinkt.

    Als je wel een overgang wil horen kun je bv ook een tussenakkoord denken, bv ipv C Am denk je C E7 Am en speel je even een gis als overgang, werkt ook goed.

  8. #8

    Standaard

    dat is wel waar maar om te leren zul je eerst netjes de akkoorden kunnen benadrukken anders mis je een aantal stappen.

    theorie begrijpen is 1 ding daar hoef je niet eens echt en instrument voor te spelen,de klank/sfeer is eigenlijk veel belangrijker om te onthouden.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor
    dat is wel waar maar om te leren zul je eerst netjes de akkoorden kunnen benadrukken anders mis je een aantal stappen.
    jawel, maar de vraag was in de trant van 'hoe maak ik het interessanter' en daarbij wil ik alleen waarschuwen voor het spelen in rigide blokjes, een blokje C, een blokje Am etc. dat is dodelijk voor een vloeiende solo.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    niet als je die blokjes naatloos in elkaar over kan laten gaan

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top