Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2004
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    114

    Amp ! Omgaan met een buizenversterker

    Beste forumleden,

    Ik heb eigenlijk twee vragen, ik heb al gezocht hier op het forum maar kon het niet heel snel vinden.

    1. Hoe lang moet een buizenversterker normaal gesproken afkoelen? Zeg na 2 / 3 uur spelen? Is daar ook een trucje voor om het te controleren?

    2. Hoeveel kan zo'n gemiddelde buizenversterker (top) hebben? Ik rijd er nou mee rond alsof ik een donorhart meeneem. Is natuurlijk niks mis mee om dat altijd te doen, maar toch graag een indicatie.

    Merci, ik vrees dat er nog meer vragen zullen volgen mijnerzijds

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    1) Ik ga altijd uit van minimaal 'n kwartier. Als je het zou willen controleren; aan de eindbuizen voelen als je klaar bent en dan 'n kwartier of langer later weer.
    2) Is zeer moeilijk te zeggen, ook afhankelijk van ontwerp/constructie/onderdelen, flightcase is in ieder geval 'n aanrader.

    Je hebt toevallig wel de 2 punten genoemd die van levensduur zijn op de buizen, afgezien v/h volume, juiste biasing en brand-uren;
    - snelle/abrupte temperatuur-wisselingen
    - trillingen

    Nog 'n voorbeeld: je speelt in de winter in 'n kroeg/zaal, optreden is afgelopen en je zou nog 'n stuk door de kou moeten lopen met je versterker.... Versterker gelijk uitzetten na het laatste akkoord/toegift, even wat anders doen en zo laat mogelijk die versterker gaan verslepen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Ik kreeg van Marble na aankoop de volgende tips:
    Na een optreden zeker een kwartier laten afkoelen. ( 2 peuken )
    Nooit in een flightcase nemen. Altijd dragen met een sevige hoes.

    Dat laatste is tegen het trillen. Ook in een flightcase trillen de buizen in de sockets. Dat is niet optimaal. Als je de amp draagt ben je er voorzichtig mee. Een dikke ,gewatteerde, hoes beschermt genoeg.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  4. #4

    Standaard

    Sorry, maar even aan de eindbuizen voelen lijkt me nou niet het beste plan.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 januari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eko
    Nooit in een flightcase nemen. Altijd dragen met een sevige hoes.
    Of een shockmount flightcase kopen.
    Aangeboden: (brakke) Boss ME-6 incl. adapter (ruilen tegen iets leuks...)

    Gezocht: Pedalenspul :-)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cesco
    Sorry, maar even aan de eindbuizen voelen lijkt me nou niet het beste plan.
    hoezo niet. je kan al voelen als je hand erbij hangt hoe warm/koud de buizen zijn. tis een buizenversterker hoor, geen bellenvat!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2003
    Locatie
    Velsen noord
    Berichten
    1.558

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eko
    Ik kreeg van Marble na aankoop de volgende tips:
    Na een optreden zeker een kwartier laten afkoelen. ( 2 peuken )
    Nooit in een flightcase nemen. Altijd dragen met een sevige hoes.

    Dat laatste is tegen het trillen. Ook in een flightcase trillen de buizen in de sockets. Dat is niet optimaal. Als je de amp draagt ben je er voorzichtig mee. Een dikke ,gewatteerde, hoes beschermt genoeg.
    Dus het maakt geen fuck uit of het in een hoes zit of in een flightcase want het trilt allemaal toch wel, of wil je zeggen dat een top in een hoes niet trilt en in een flightcase wel. .. mijn tops gaan iig niet zonder flightcase (met een schuimrubber, van dat eiermat geluidsisolatiespul, laag erin uiteraard) de deur uit.

  8. #8

    Standaard

    Je moet er gewoon voor zorgen dat de amp gewoon niet kan bewegen in de flightcase. En als je er mee loopt is zo'n hoes misschien beter, maar als ie in de auto ligt en je moet vol op de rem voor overstekend wild dan heb ik hem toch liever in een flightcase!!!

    *Hebben jullie na het optreden allemaal een kwartier de tijd om je amp af te laten koelen??? Wij moeten meestal binnen 2 tot 10 minuten opgesodemieterd zijn!!!
    TE KOOP: Marshall JCM 800 Combo, Marshall Guvnor ( die oude zwarte)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the feable
    Je moet er gewoon voor zorgen dat de amp gewoon niet kan bewegen in de flightcase. En als je er mee loopt is zo'n hoes misschien beter, maar als ie in de auto ligt en je moet vol op de rem voor overstekend wild dan heb ik hem toch liever in een flightcase!!!

    *Hebben jullie na het optreden allemaal een kwartier de tijd om je amp af te laten koelen??? Wij moeten meestal binnen 2 tot 10 minuten opgesodemieterd zijn!!!
    Helaas niet altijd mogelijk..., probeer 'm dan zowiezo pas na het dozijn gitaren, pallet plektra, container drumstokken en de groupies pas op te tillen en in de bus te zetten.

    'n Flightcase zorgt gewoon voor meer bescherming dan 'n hoes.

  10. #10

    Standaard

    Als je snel na je optreden moet verkassen dan hoef dat geen probleem te zijn. Alleen zorgen dat je hem nergens tegenaan stoot.

    Of een flightcase wenselijk is hangt van een aantal zaken af:
    - gewicht van de top
    - hoe vaak je speelt
    - of je de top zelf sjouwt of iemand anders (die zijn minder voorzichtig)
    - of je top meegaat in een bandbus

    Ik heb geen flightcase om mijn top en combo.

    Verder zijn buizenversterkers niet van poppestront. Ze kunnen best wat hebben.

    Ik weet niet in hoeverre dit klopt, maar ik heb wel eens gehoord dat het aanraken van buizen de levensduur verkort, omdat talg en andere stofjes in je huid inbranden in het glas als de buizen warm worden.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top