Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Toonladders correct spelen

    Misschien een hele domme vraag maar hoe speel je een toonladder vanaf de vijfde fret. Bijvoorbeeld een majeur B toonladder: B Cis Dis E Fis Gis Bes B.
    Moet je om goed te oefenen dan de noot Cis op de lage E snaar(fret 9) spelen of de A snaar (fret 4). Ik leg het misschien heel krom uit maar als ik de toonladder vanaf de vijfde fret speel moet ik bij majeur Cis met mijn pink van de F noot (fret 8 snaar A) naar de Fis noot (fret 9 snaar A) glijden en dat gaat niet echt soepel.

  2. #2

    Standaard

    Kijk hier maar.

    De meeste ladders zullen je niet meer 'aandoen' dan een '4' afstand (3-5-7 bijv.)... maar je kunt het jezelf natuurlijk zo moeilijk maken als je maar wilt. (bijv. met een climbing scale waarin je 4 noten per snaar pakt bijv.)
    Laatst gewijzigd door Hoagiex; 18 juli 2006 om 11:42
    There's always someone better, faster, smarter, etc...

    The only way to become the best is to kill all those people!

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frenchie
    Misschien een hele domme vraag maar hoe speel je een toonladder vanaf de vijfde fret. Bijvoorbeeld een majeur B toonladder: B Cis Dis E Fis Gis Bes B.
    Moet je om goed te oefenen dan de noot Cis op de lage E snaar(fret 9) spelen of de A snaar (fret 4). Ik leg het misschien heel krom uit maar als ik de toonladder vanaf de vijfde fret speel moet ik bij majeur Cis met mijn pink van de F noot (fret 8 snaar A) naar de Fis noot (fret 9 snaar A) glijden en dat gaat niet echt soepel.
    Ik zou in ieder geval geen Bes spelen in de B majeur toonladder

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

  5. #5

    Standaard

    De correcte namen van de noten wil mij wel eens ontgaan. Gelukkig heb ik een redelijk goed gehoor wat spelen betreft maar de theorie vind ik ook wel heel interessant.Als ik het goed heb begrepen is het aan te bevelen bij toonladders maximaal 3 noten per snaar te spelen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    hangt er vanaf... met dim toonladders speel je er soms 4 per snaar:

    http://www.all-guitar-chords.com/gui...-W%29&get2=Get

    in de 2 voorbeelden uit mn vorige post (Bmaj in 4e en 6e pos.) zie je soms 2 soms 3 noten per snaar

    er zijn gitaristen die 3-notes-per-string toonladders prefereren:


  7. #7

    Standaard

    Jeroen, in het voorbeeld dat je net hebt gegeven; met welke vinger speel je dan snaar D fret 7 en 8. Allebei met de pink (C Octanic scale voorbeeld)?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    je bedoelt die dim ladder, nou zo:

    Code:
    |------------------------------------------------------5--6--8------
    |---------------------------------------------5--7--8---------------
    |------------------------------------5--6--8------------------------
    |------------------------4--5--7--8---------------------------------
    |---------------4--6--7---------------------------------------------
    |------5--6--8------------------------------------------------------
           1  2  4  1  3  4  1  2  3  4  1  2  4  1  3  4  1  2  4
    maar dim ladders speel ik zelden noot voor noot, meestal maak ik er een soort van arpeggio's van, of pik alleen een paar noten eruit (hangt van de begeleiding af)

    dit is wel een lekker melodietje om een dim scale te oefenen:

    http://www.theshower.nl/cgi-bin/gene.../five2one.html

  9. #9

    Standaard

    Jeroen, bedankt. Ik zie aan de hand van jouw voorbeeld waar ik de fout in ging. Ik speelde bijvoorbeeld fret 4 5 7 8 met vinger 1 2 4 4. Ik glij als het ware met mijn pink van fret 7 naar 8. Niet echt effectief maar zo heb ik het aangeleerd. Weer iets om af te leren!

  10. #10

    Standaard

    met die B majeur ladder moet je wel vanaf die B noot beginnen en niet vanaf A# snap ook niet waarom ze die nog in het lage octaaf zetten.
    als het nou alle noten waren van B majeur over de hele hals dan kan het wel begrijpen maar om zo'n simpel laddertje weer te geven?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top