Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 15 van 15
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Dan ga ik eerst een andere batterij in de MM stoppen. Die is idd wel leeg. De indicator brandt, en ik ben al wel een paar keer vergeten om hem uit te zetten. Maar ik wist nooit dat daardoor verkeerde waardes worden aangegeven.

    Bedankt voor de geruststelling.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #12

    Standaard

    Klein vraagje Kim:
    Een Hot Rod heeft toch een bias test punt, waarom ga je het jezelf dan moeilijk maken door de anodespanning te meten? Nu ik weet er niet zoveel van hoor, ik vraag het me gewoon af.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
    Klein vraagje Kim:
    Een Hot Rod heeft toch een bias test punt, waarom ga je het jezelf dan moeilijk maken door de anodespanning te meten? Nu ik weet er niet zoveel van hoor, ik vraag het me gewoon af.
    In het schema staat zelfs 'n spanning aangegeven die op dat testpunt moet staan....
    MAAR
    (Hij meette ook nog 'n veel te hoge anode-spanning, al dan niet door 'n lege batterij of een foute/defecte meter)
    De aangegeven spanning in het schema voor dat testpunt zorgt nog steeds voor 'n vrij koude bias-instelling in die versterkers (vanaf de fabriek zijn ze vaak nog kouder ingesteld). Bij de zgn. "70% van Pa max-instelling" loopt het laag wat dicht bij deze amps maar je mag ze best heter biasen dan aangegeven staat. Hier gebruiken we meestal 75 mV op dat punt ipv. 60 mV voor wat meer warmte en sustain.

    Zowiezo is het eigenlijk het beste om eerst de spanning te meten voor dat je aan 'n bias-pot gaat draaien. De hele bias-instelling gaat over het anode-vermogen in rust en vermogen is afhankelijk van spanning EN stroom.

    Ben niet zo'n "theorie-typer" maar ik hoop dat dit 'n beetje duidelijk is.

    EDIT/PS:
    Die zgn. 70% regel gaat lang niet altijd op. Voor Ampeg SVTs, MusicaMan versterkers en zelfs/ook reguliere versterkers met zgn. biasmodulatie-tremolo moet meestal een lager percentage worden gebruikt.
    Laatst gewijzigd door Chris Winsemius; 19 juli 2006 om 22:28

  4. #14
    Banned
    Geregistreerd
    21 april 2001
    Locatie
    Emmerich
    Berichten
    1.122

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
    Dat ga ik doen. Dat zou ook idd wel heel goed kunnen dat die leeg is. Gaat zo'n ding daar dan zo raar van doen?
    yess

    Al

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Nou, gisteren de versterker maar eens weer losgehaald, en opnieuw proberen met een nieuwe batterij in de multimeter. Dat was dus idd het hele euvel. De anodespanning is netjes 453 volt. Niks aan de hand dus. Gelukkig...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top