Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27
  1. #1

    Standaard Beginnen met jazzguitar- goed boek aub?

    Hey,

    Volgend jaar mag ik op de muziekschool de richting jazz en lichte muziek gaan volgen. Ik wil graag met voldoende basis daarheen gaan en ben dus bezig met scales en progressies(hele gemakkelijke). Hebben jullie tips en goede boeken om mij op weg te helpen.

    Boeken met bijv: theorie, liedjes(standards ofzo), technieken...

    wil er aub iemand echt zeggen wat ik specifiek moet leren want ze zeggen wel altijd leer dit en leer dat maar nooit echt precies.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Delfzijl
    Berichten
    227

    Standaard

    Hey,

    Ik koop zelf meestal boeken van Hal Leonard waar ik over het algemeen wel tevreden over ben. Heb zelf ook net wat jazz boeken daarvan gekocht (moeten nog wel binnenkomen, dus verder kan ik er niks over zeggen). Vooral de Musicians Institute boeken zijn volgens mij wel goed. http://www.halleonard.com

    Ze zijn over het algemeen wel verkrijgbaar bij bol.com of proxis.nl

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    LWD
    Berichten
    166

    Standaard

    Waarom zou je al die theorie gaan leren jazz is zoooo slaapverwekkend....
    Let there be rock!!!

    ehhm nutteloze post van mij eiglijk maar jazz is zoo boring.

    Evengoed toch succes met je opleiding

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jopie
    Waarom zou je al die theorie gaan leren jazz is zoooo slaapverwekkend....
    Let there be rock!!!

    ehhm nutteloze post van mij eiglijk maar jazz is zoo boring.

    Evengoed toch succes met je opleiding
    vond ik vroeger ook maar je moet er naar leren luisteren, net zoals naar hardcore(vond ik vroeger ook niets en nu benk er gek op)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2002
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    703

    Standaard

    Krijgen we die fucking jazz weer.

    Jazz leer je op de hoek van de straat en NOOIT uit boeken. jazz moet je voelen en NOOIT EN TE NIMMER van papier spelen, dan heet het geen jazz meer maar pruts.

    kijk (luister/voel) naar Miles Davis

    voel je het?

    GGGGGGGRRRRRRRRRRRRRR Jazz
    Heins custom, Jackson SL1 amber burst, Charvel Spectrum black, Charvel Spectrum blue, Taylor CE114, Charvel 150SC, Yamaha FG-300 Morley PWB '70, RMC1, MXR CC delay, MXR Tremolo, Boss PS-3, Boss GE-7 (2x), tcE HOF, Marshall JCM800 2210, Marshall JCM800 2203, Marhall 8080, Marshall 8040, 2x12 open back cabinet custom made by Jurjen

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 oktober 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    287

    Standaard

    Ted Greene heeft een paar hele goede boeken, enneh, volgens mij is er ook een heel leuk jazz boek van George Benson.. Ohja David Mead en Martin Taylor hebben ook een leuk boek over jazz.. Check it out zou ik zeggen. Enneh jazz is zeker niet saai, je zult er altijd veel plezier van hebben. Je solo's, ook je rock solo's worden er veel interessanter en melodieuser van! Jazz-Rock is te gek!
    'Gary Moore - you're always a semi-tone away...'

    www.yamama.nl voor een goed feest!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    259

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wanna1
    Krijgen we die fucking jazz weer.

    Jazz leer je op de hoek van de straat en NOOIT uit boeken. jazz moet je voelen en NOOIT EN TE NIMMER van papier spelen, dan heet het geen jazz meer maar pruts.

    kijk (luister/voel) naar Miles Davis

    voel je het?

    GGGGGGGRRRRRRRRRRRRRR Jazz
    Jij hebt er veel verstand van...
    ...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2002
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    703

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LuukieRayVaughan
    Jij hebt er veel verstand van...
    Het is idd een mening.

    maar als je kijkt naar de groten der aarde? klopt het.

    De "meeste" van zichzelf zeggende jazz-muzikanten doen niks anders dan muziek naspelen van papier. en daar gaat het gevoel. dan heeft het mijns inziens weinig meer met jazz te maken.
    Heins custom, Jackson SL1 amber burst, Charvel Spectrum black, Charvel Spectrum blue, Taylor CE114, Charvel 150SC, Yamaha FG-300 Morley PWB '70, RMC1, MXR CC delay, MXR Tremolo, Boss PS-3, Boss GE-7 (2x), tcE HOF, Marshall JCM800 2210, Marshall JCM800 2203, Marhall 8080, Marshall 8040, 2x12 open back cabinet custom made by Jurjen

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 oktober 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    287

    Standaard

    tuurlijk mensen als Robben Ford hebben zo'n verschrikkelijk goed gehoor, en harmonisch/melodisch inzicht dat ze niet meer nadenken over theorie etc, en puur op gevoel spelen. Maar je moet ergens beginnen. Als ik aan het improviseren ben denk ik op een gegeven moment ook nergens meer over na en speel ik puur op gevoel en gehoor, maar onbewust ben je dan nog steeds alles wat je geleerd hebt toe aan het passen. Maar dan gebeurd wel de magie Het lijkt me juist heel goed om een goede basis te leggen met boeken, zodat je wat stevige tools hebt waar je altijd op terug kunt vallen. Naast de boeken moet je natuurlijk veel gaan luisteren, luisteren en nog eens luisteren, ohja, van medemuzikanten kun je ook zeer veel leren, blazers bijvoorbeeld (die zijn meestal goed in fraseren, omdat ze maar een beperkte adem hebben..) Hoe dan ook, een goed boek, kan je zeker wel op weg helpen.
    'Gary Moore - you're always a semi-tone away...'

    www.yamama.nl voor een goed feest!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    259

    Standaard

    wanna1 , denk je dat die groten der aarde altijd op gevoel spelen ?
    Kijk sommige beginnen zo, maar met de tijd mee leer je toonladders,akkoorden en de vaak rare regels van de jazz. Die mensen die weten echt wel wat ze spelen anders zouden ze ook niet zo vernieuwend zijn.
    ...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top