Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2003
    Locatie
    ergens in Friesland
    Berichten
    1.640

    Standaard Snaren voor hals zonder halspen

    Hallo,

    nu heb ik een oud jazz gitaartje. Maar die hals heeft geen halspen. Heeft iemand een indicatie tot hoeveel kg bespanning je ongeveer kan gaan bij zo'n hals eer dat het onherstelbaar gaat opvouwen.

    Groet!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2001
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    908

    Music

    Met een gewoon 011 setje zit je altijd goed. De gitaar is uiteindelijk wel geconstrueerd om er op te spelen. Dus met of zonder halspen.....
    Wel gewoon oppassen met extreme temperatuurswisselingen.
    Ook op n triplex gitaar met de verkeerde actie krijg je kriebels als je vingers altijd jeuken....

    http://www.gertdemeijer.nl

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2003
    Locatie
    ergens in Friesland
    Berichten
    1.640

    Standaard

    Tnx! Ik zal ook nog eens kijken of ik een klein berekeningetje kan maken. Heb ergens gelezen dat een indicatie voor het bezwijken van de hals ongeveer 7 N/mm2 is. En een .013 setje flatwounds trekt ongeveer 85 kg in ruststand. Eens kijken of ik daar wat mee kan.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Jeroen,
    Ik heb een Patenotte jazz gitaar. Deze komt uit begin `50 en is zonder halspen. Er ligt een dikke plak ebben op ( ongeveer 5 mm) en hij is in al die jaren goed bespeeld. Nog iedere keer voorzien van nieuwe snaren. Hij wordt bespannen met Savarez Argentine. Het zijn snaren met een andere kern dan de normale snaren die we van de electrische gitaren kennen.
    De snaren lijken wel veel zachter te zijn. Ga , als je het niet vertrouwd, even langs een speciaalzaak. Bellen kan natuurlijk ook. De snaren zijn er in verschillende dikten. De mijne klinkt het mooist met .011, hij komt dan echt tot leven. Bij dikkere sets lijkt het volume toe te nemen , maar gaat de klank achteruit ( minder in balans).
    Als je hem goed bespant met de juiste snaren is het een verrijking van je arsenaal aan mogenlijkheden, zullen we maar zeggen.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2003
    Locatie
    ergens in Friesland
    Berichten
    1.640

    Standaard

    Patenotte, dat is toch zo'n Mecaferri achtig model? Bedankt voor de tip iig! Zal die snaren zeker eens uitproberen. Heb net een setje .011 en een setje .012 flatwounds besteld. Heb geloof ik ook nog ergens een setje .012 half rounds liggen. Zal in de loop van het jaar het 1 en ander uitproberen.

    Die van mij is overigens ook nog onversterkt. Nu heb ik eens zitten zoeken naar mogelijkheden voor versterking.
    Ik zag van Kent Armstrong een side mount elementje. En van Benedetto ook (maar die is geloof ik ook van Kent). Neckmount lijkt me niet iets, aangezien ik dan in de toets moet gaan zitten schroeven. Fishman heeft geloof ik een transducer voor onder de kam. Zijn er nog meer mogelijkheden? Microfoon bv? Ik geloof dat contrabassen nog wel eens eens met microfoon worden versterkt.
    Laatst gewijzigd door Jeroenvanhulsteijn; 10 juli 2006 om 20:03

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top