Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 27
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2001
    Locatie
    amsterdam
    Berichten
    514

    Standaard

    het verschil tussen het strat en tele kwa nek pup komt voornamelijk doordat de telepup een koperen of zinken plaat onder de bottom heeft en in een metalen bak hangt, stratpup hangt aan 2 schroefjes in plastic en heeft geen plaatje. tele neck pup heeft doorgaans meer output, rond de 7.3 kohm, de strat 6.2. Stratbrug zweeft, de telebrug is er vast opgeschroefd. All small details but it sums up.
    Mijn '83 tele had geen metalen plaatje onder de pup en de strings gingen niet door de body, dat klonk als een strat met een twangy touch. A wonderfull sound. Ik speelde een keertje ergens op een festival en de gitarist van de Jon Spencer Blues Band kwam langs om te informeren wat voor tele dat was en offie ook te koop was. Die knaap hoorde dat.
    Laatst gewijzigd door tmcm; 14 juli 2006 om 00:37
    (\_/)
    (O.o)
    (> <)
    We monorail conductors are a crazy breed.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Geinig zo`n topic. Inderdaad het meeste klopt, danwelniet ongeveer alles. De strat is een hyperveelzijdig instrument, ik vind de tele eerder echt een statement. Niks mooi, niks lief , gewoon tone to the bone. Like or not.
    Het leuke is dat ik altijd strats gespeeld heb , en pas de laatste 2 jaar een tele ben gaan waarderen. Eigenlijk omdat een maat van me een `52 reissue heeft die echt waanzinnig klinkt. Ik heb er nu 3 en ze zijn alle drie verschillend. De Topload is inderdaad een geval apart. Tesamen met een hete of overstuurde amp een onvergetelijke ervaring.
    De `62 AV is m`n mooiste en favo tele. Bij deze klopt alles , model ,uitvoering, maat, halsprofiel echt topklasse. Kost een berg, maar dan heb je wat!
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  3. #13

    Standaard

    tele is lelijk <---> Strat is vet

    Stevie Ray Vaughn speelde ook niet op een tele, maar gewoon op een strat

    en stevie is ook gewoon vet
    Stay Tuned

  4. #14

    Standaard

    Ben ik dan weer de idealistische eppo die zegt dat iedere gitaar anders klinkt ?
    Naar mijn ervaring is een tele wat toepasbaarder dan een Start, mede omdat een strat een wat (en dit zeg ik heel voorzichtig) scheller geuild heeft. Klinkt wel wreed in combinatie met een gibson though....
    Daniël - Autumn Leaves

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2001
    Locatie
    amsterdam
    Berichten
    514

    Standaard

    ach, de tele heeft meer een blue collar image
    komt door de gebruikers he
    Stoere noeste mannen als Jimmy Bryant, Danny Gatton, James Burton, Roy Buchanan, Albert Lee, Keith Richards.. kerels die een stuk hout in hun ribben willen voelen porren
    strat is meer voor delicate prinsjes met dat gewiebel aan zo'n hengel en al die weggeschuurde oncomfortabele uiteinden

    Als je bij een tele een beetje fancy wil doen dan druk je de snaren achter de kam gewoon op
    dat doet pijn aan tere vingertjes
    (\_/)
    (O.o)
    (> <)
    We monorail conductors are a crazy breed.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 augustus 2005
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmcm
    verschil tussen een strat en tele is 1 pickup en een tremelo.
    Een strat klinkt wat poezeliger, een tele is meer voor echte kerels.

    sja. Meer kan ik er even niet van maken in 2 zinnen.
    MEESTAL ...

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 oktober 2003
    Locatie
    Zuidelijke Nederlanden
    Berichten
    2.111

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
    Kijk eens naar die twee en je ziet de verschillen.

    Strat heeft een tremelo, tele niet.
    ==>> niet altijd. Hardtail strats bestaan

    Strat heeft een uitspaing voor je rechter arm, de tele niet.
    ::> ja, maar als je net als Jimi als linkshandige op een rechtse strat speelt, gaat deze opmerking ook al niet op :-)

    Tele heeft 2 elementen, de strat 3
    ==> behalve de Ritchie Blackmore strat

    Tele heeft 3 standsschakelaar en de strat heeft 5 standen.
    ==> de 50's RI's strats hebben een 3-way (maar wordt wel een 5-way bijgeleverd)

    Tele heeft 3 zadeltjes, de strat 6 en is daardoor iets gemakkelijker te intoneren.
    Tele heeft het brugelement onder de brug zitten, bij de strat zit ie onder de slagplaat.

    Klank is niet echt uit te leggen. Dat moet je echt ff zelf uitproberen. Het zijn echt twee hele verschillende gitaren.
    zo groot zijn de verschillen dan ook weer niet :-)
    TE KOOP: fender bandmaster 1968 (drip edge) nog blackface circuit. in perfecte staat

  8. #18
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door heavy-metal-thunder
    zo groot zijn de verschillen dan ook weer niet :-)
    Tjsa, als je mijn post zo aanpast, dan zijn er inderdaad niet veel verschillen.

    Maar kort door de bocht genomen zijn dat wel zo'n beetje de verschillen die je op het eerste zicht ziet bij de meest standaard uitvoeringen (tele met vaste brug en twee enkelspoeltjes en een strat met 3 enkelspoeltjes en een trem)

  9. #19

    Standaard

    Beste mensen,

    Ik ben net begonnen met gitaar spelen (ik heb net mijn 2e les gehad...), ik ben elektrisch begonnen.
    Mijn doel is om in een lekker tempo de basics van het gitaar spelen onder de hand te krijgen zodat ik (samen met een vriend van mij) een punkrock band kan beginnen.

    Ik ben binnenkort jarig en dan krijg ik een gitaar voor m'n verjaardag. (want dat ding dat ik nu heb ik flut). Zelf zat ik te denken aan de Squier telecaster Custom. Veel kwaliteit voor een zacht prijsje. En zeer geschikt voor punkrock. Ik hoop met dat ding ff vooruit te kunnen.

    Ik wou alleen even zeker weten heb ik de juiste conclusies getrokken, of adviseren jullie mij wat anders?

    Alvast Bedankt,
    Fløs...

  10. #20
    Banned
    Geregistreerd
    4 december 2007
    Locatie
    Ede,valouwe
    Berichten
    1.353

    Standaard

    kristus wat een bump zeg!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top