Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 48

Discussie: Buffer?

  1. #1
    Bl44t44p
    Guest

    Standaard Buffer?

    Naar aanleiding van mijn vraag (en die van paulusdeBKB) in dit topic, die waarschijnlijk over het hoofd is gezien, ik lees nu zoveel over een buffer maar ik snap eigenlijk nog steeds niet wat het inhoudt? Het heeft iets te maken met dat je dan wel degelijk met lange kabels kunt spelen zonder dat er signaalverlies optreedt?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    ja daar heeft het mee te maken
    pokkel'n

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 oktober 2005
    Berichten
    1.513

    Standaard

    Een buffer zoals in Boss altijd zit, is toch gewoon een soort amplifier die het dode signaal uit een lange kabel weer oppept? Vandaar dat je, als je 2 kabels in je signaalpad hebt zitten van 6 meter, true bypass juist slecht is.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vice President Fender Musical Instruments Corp.
    So, we bought Jackson, guitars that can say F*%K instead of darn-it.

  4. #4

    Standaard

    Jaaa daar was ik weer. Ik wil er nog meer van weten.

    - Hoe zit dat met impedantie? Hoogohmig, laagohmig?
    - Hoe hoog is hoogohmig en vanaf waar is het laagohmig?
    - Als laagohmig beter werkt, waarom is dan niet alle gitaarapparatuur laagohmig en waarom worden elementen dan niet laagohmig gemaakt?

    Dat soort dingen dus.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  5. #5

    Standaard

    - Hoe zit dat met impedantie? Hoogohmig, laagohmig?
    Een (passieve) gitaar heeft een hoge impedantie.
    Met een buffer/DI-box kun je daar een laagohmig signaal van maken.

    - Hoe hoog is hoogohmig en vanaf waar is het laagohmig?
    Ik weet niet of er een exacte grens is bepaald ergens, maar grofweg moet je denken aan rond de 10k ohm voor hoogohmig (gitaar), en 1k ohm of lager voor laagohmig.

    - Als laagohmig beter werkt, waarom is dan niet alle gitaarapparatuur laagohmig en waarom worden elementen dan niet laagohmig gemaakt?
    Ik denk dat het niet mogelijk is om gitaarelementen laagohmig te maken.
    Het is namelijk weinig meer dan een spoel. De enige manier om de impedantie van de spoel te veranderen, is door het aanpassen van het aantal wikkelingen en de dikte van het draad. Logischerwijs zal dat ook de klank en de signaalsterkte beinvloeden.
    EMG elementen hebben heel weinig windingen, ik denk dat je die wel als 'laagohmige' elementen kunt zien. Die hebben dus ook weer een voorversterkertje in de gitaar nodig om een signaal van normale sterkte te krijgen.
    Zoals je waarschijnlijk wel weet, is het geluid nogal anders, en zijn ze mede daardoor niet zo heel populair. Dat zal wel de reden zijn dat elementen nog steeds op de oude manier gemaakt worden. Bij basgitaren ligt dat anders. Daar zijn actieve elementen heel gewoon... het werkt immers beter (meer output, minder ruis/brom/etc), en bij bassisten is het geluid wel geliefd.

    Het alternatief zou zijn om in iedere gitaar alvast een DI-box in te bouwen, zodat in ieder geval de output laagohmig is.
    Maar dat wordt waarschijnlijk weer niet gedaan omdat gitaristen nogal zeikerig zijn... Ze kiezen liever zelf hun DI-box, en ze gebruiken bijna altijd pedaaltjes, dus hebben ze zo'n DI-box niet eens nodig, het pedaaltje is in feite een DI-box, in de meeste gevallen.
    Verder kun je de gitaarkabel zelf ook zien als een 'effect'. Gitaristen spelen vaak met lange kabels, en juist bij een hoogohmig signaal heb je dan extra verlies in het hoog. Dit maakt het geluid wat warmer, wat 'smoother'. In dit geval is dit verlies dus waarschijnlijk eerder gewenst dan ongewenst.
    Er zijn ook mensen die denken dat Hendrix mede z'n geluid kreeg door lange krulsnoeren te gebruiken van twijfelachtige kwaliteit. Daar zit wel wat in natuurlijk.
    Als je dan een DI-box in je gitaar stopt, doet de kabel z'n filterende werk niet meer, en krijg je een minder warme tone... dat wil je dus eigenlijk niet.
    Laatst gewijzigd door Scali; 24 juni 2006 om 18:41

  6. #6

  7. #7

    Standaard

    ok, bedankt voor de info.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  8. #8
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 februari 2003
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    13

    Standaard

    ik heb sinds kort ook een Masotti BB...het is net of je met een betere gitaarkabel speelt. je verliest geen hoog en het signaal klinkt directer..ik geloofde het verhaal eigenlijk niet zo, maar nu ik het zelf heb geprobeerd; het is echt waar...hulde aan mario!

  9. #9
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Music

    Techniek is techniek en geloof is geloof.... die worden hier wel vaker door elkaar gehaald Veel plezier !
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
    Techniek is techniek en geloof is geloof.... die worden hier wel vaker door elkaar gehaald Veel plezier !
    Wat lévert dit forum toch een bende mooie spreuken op.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top