Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Beginner

  1. #1

    Standaard Beginner

    Hallo iedereen,

    Ik heb een vraagje, ik heb 14 dagen geleden een akoestische gitaar gekocht, maar er is maar één probleem.
    Ik kan geen gitaar spelen, nu wil ik dat leren op mijn eigen (dus zonder lessen)
    maar het lukt niet goed. Ik kan mijn akkoorden spelen, maar ik kan niet doorschuiven, om van vb. EM naar D te gaan.

    Weet iemand hoe je dit kan leren, en wat de truckjes zijn?
    Of welke handelingen je eerst leert?


    Merci

    Jean

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 oktober 2005
    Locatie
    almere
    Berichten
    423

    Standaard

    hallo welkom op het forum....

    allereerst 14 dagen is pas heel erg kort...

    je kan zeker beginnen met akkoorden te leren en deze snel over te pakken, dit snelle overpakken doe je geen weken over maar eerder maanden....

    veel oefenen is dus zo wie zo het advies, liever elke dag een half uurtje dan 1 x in de week 2 uur..

    je zal vanzelf merken dat het steeds makkelijker word...




    een andere goede manier om gitaar te leren spelen is gebruik maken van het programma guitar pro, hier kan je muziek ( van guitar pro zelf ) inladen en meespelen op eventueel aangepaste snelheid....( ik maak zelf heel veel gebruik van guitar pro )


    derde advies, kijk als je een poosje aan het oefenen bent of je met iemand samen kan gaan spelen ( bijvoorbeeld 1 x in de week )
    Hier leer je heel erg veel van, goed naar een ander te luisteren, kritisch op elkaar zijn en bovenalles het is leuk samen te spelen...



    Het belangrijkste is van alles, houd er plezier in, ikzelf wissel veel technieken af zo houd ik het aantrekkelijk voor mezelf en op een zeker moment zal je merken dat sommige technieken een voorkeur krijgen

    waar ik mee begonnen ben is :

    - akkoorden leren ( veel doen, het word vanzelf sneller )
    - strummen ( aanslaan van de snaren )
    - fingerpicken ( duim voor grondtoon en andere vingers voor de onderste snaren )
    - plectrum techniek ( strum en soleren )
    - toonladders spelen ( over de hele hals )


    als je trouwens met google op gitaarles zoekt zal je vast wel wat vinden


    succes
    Epiphone LP custom 3 plus
    Ibanez Artcore AK 95 DVS
    Hofner Shorty elektrisch travelgitaar
    VOX Amplug ac30
    Pod xt live
    Behringer PA

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 december 2005
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    103

    Standaard

    Hallo Jean01

    Een site waar prima lessen op staan is:

    http://www.akkoord.be

    Hier staan per les de akkoorddiagrammen. Het slagritme wordt voorgespeeld en je kunt meespelen met het nummer. Denk nu niet dat je in een paar weken al die lessen zo mee kunt spelen. Ik raad je aan om eens rustig met workshop 1 te beginnen en daarna Workshop 2 en eventueel 3 te doen. Verderop in de cursus vind ik het hierendaar veel te snel gaan voor een beginner. Merk je dat het te moeilijk wordt dan niet verder gaan, dat demotiveert alleen maar. De methode Slaggitaar 2 van uigeverij De Haske is ook een perfecte methode om akkoorden te leren spelen. De methode wordt met CD geleverd.
    Succes

  4. #4

    Standaard

    hallo!,,
    ik speel zelf ook pas gitaar de akkoorden en het wisselen heb ik al onder de knie.. mijn advies is gewoon heel veel oefenen.. en misschien is het handig dat je een ''vast punt'' hebt met het overschakelen.. dat je niet de vingers allemaal erafhaalt en dan een ander akkoord doet.. gewoon 1 vinger laten staan als dat gaat bij sommige akkoorden

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 oktober 2005
    Locatie
    almere
    Berichten
    423

    Standaard

    bijvoorbeeld

    C - C7 = 1 vinger erbij
    E - Em - E7 = goed te combineren doordat het alleen een vinger loslaten is
    A - Am - A7 = goed te combineren
    G en G7 = iets lastiger
    F = zo wie zo lastig doordat je meerdere snaren met 1 vinger moet drukken
    D - Dm- - D7 = goed te combineren


    zo zijn er nog wel meer maar je moet eerst proberen deze akkoorden vloeiend te kunnen spelen, hier gaat echt wel even overheen en je denkt dat dit nooit gaat lukken ( dat dacht ik ook ) maar op een zeker moment lukt het vanzelf
    Epiphone LP custom 3 plus
    Ibanez Artcore AK 95 DVS
    Hofner Shorty elektrisch travelgitaar
    VOX Amplug ac30
    Pod xt live
    Behringer PA

  6. #6

    Standaard

    14 dagen.. ik deed 14 dagen om de dikke E snaar te verkennen.

    Mischien moet je naar 2 maanden is weer kijken of het beter gaat. Bij de blokker hebben ze nu een leuke aanbieding. Het is een boek met een cd erbij om snel de basis dingen van gitaar te leren voor maar 3.99

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MichaelSS
    14 dagen.. ik deed 14 dagen om de dikke E snaar te verkennen.

    Mischien moet je naar 2 maanden is weer kijken of het beter gaat. Bij de blokker hebben ze nu een leuke aanbieding. Het is een boek met een cd erbij om snel de basis dingen van gitaar te leren voor maar 3.99
    En dat is ook nuttig of?

  8. #8

    Standaard

    Mensen allemaal hartelijk bedankt, jullie hebben mij terug zin gegeven om verder te spelen. Als sommige dingen niet lukken heb ik nog al snel de neiging om mijn motivatie te laten zakken.

    Maar dankzij jullie reacties heb ik er weer zin in gekregen.

    DANKT


    Jean

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    Zoetermeâh
    Berichten
    2.380

    Standaard

    Er zijn ook betrekkelijk makkelijke 'akoorden', die qua vingerzetting redelijk easy zijn:

    1) powerchords. Is maar op drie snaren (de hals op en neer)en je kunt meteen alle Nirvana nummers spelen
    2) blues shuffle: in principe met 1 a 2 vingers te doen.

    A 2-2-4-4-2-2-4-4
    E 0-0-0-0-0-0-0-0

    Natuurlijk zijn timing, ritme en souplesse ed. weer hele andere kwaliteiten, maar met deze twee zaken, kun je wel snel aan de gang.
    Suc6!

    Otto
    Rock on amigos!

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dridon
    En dat is ook nuttig of?
    Geen idee. Neem aan van wel voor de beginners onder ons.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top