Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 november 2004
    Berichten
    2.915

    Standaard Gibson Les Paul vergelijk site

    Weet iemand toevallig een handige site om de verschillende modellen Les Paul met elkaar te vergelijken, en ja natuurlijk weet ik www.gibson.com te vinden. (maar die vind ik niet handig en toont alleen de huidige modellen, en google ken ik natuurlijk ook)

    De Gibson SG heeft www.everythingSG.com maar is er ook een dergelijke Gibson Les Paul site?
    Bijvoorbeeld waar ik info kan vinden over de onderstaande modellen:

    1 Custom Shop
    2 Custom
    3 Standard
    4 Classic
    5 Special
    6 Studio

    Ik zoek dus een handig overzicht

  2. #2

  3. #3

    Standaard

    Wat wil je weten?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Ik zou gewoon een Custom Shop Gibson kopen, die zijn niet veel duurder dan de fabrieksmodellen... (Die Standards en Customs bedoel ik dan)
    Volgens mij zijn de interessante Custom Shop Les Pauls:
    '58 Standard (humbuckers)
    '57 Goldtop (humbuckers)
    '56 Goldtop (P90's)
    '60 Special Single Cutaway (P90's)
    '57 Junior Single Cutaway (P90's)
    De rest is gewoon te duur en ze zijn niet beter dan deze i.m.h.o, hooguit meer inlays en sjiekere topjes enzo...
    Als je meer in de prijsklasse van de goedkopere fabrieksmodellen zit, dan zou ik even naar Heritage kijken, voor die prijs (1600 a 1700 euro) is dat meestal beter dan een goedkoper Gibson fabrieksmodel...
    Je kan kijken op www.haarguitars.nl voor Heritage
    Je kan kijken op www.electricsound.com voor Gibson

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    25 april 2004
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    43

    Standaard

    @ Agent Smith

    Ik ben serieus aan het rondkijken voor een LP. Voor mij spelen er een aantal zaken aan mee, sound, speelbaarheid, uitstraling en waardevastheid.
    Ik heb al op Gitaarnet en Google gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.

    Op de site van Gibson zie ik een aantal verschillen die m.i. niet altijd opgaan. Ik zie slagplaten op Classics en niet altijd op Standards, maar sommige hebben het weer wel. En ik zie in de specs verschillen in PU´s (burstbuckers vs 498/500 humbuckers).
    Wat ik lastiger vindt is hoe je op zicht kunt vaststellen of het een Classic is of Standard of Custom.
    M.a.w. hoe kun je zien als iemand je een std probeert te verkopen als classic, waar op te letten.

    Bij voorbaat dank,

    Fred

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fred-LP
    @ Agent Smith

    Ik ben serieus aan het rondkijken voor een LP. Voor mij spelen er een aantal zaken aan mee, sound, speelbaarheid, uitstraling en waardevastheid.
    Ik heb al op Gitaarnet en Google gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.

    Op de site van Gibson zie ik een aantal verschillen die m.i. niet altijd opgaan. Ik zie slagplaten op Classics en niet altijd op Standards, maar sommige hebben het weer wel. En ik zie in de specs verschillen in PU´s (burstbuckers vs 498/500 humbuckers).
    Wat ik lastiger vindt is hoe je op zicht kunt vaststellen of het een Classic is of Standard of Custom.
    M.a.w. hoe kun je zien als iemand je een std probeert te verkopen als classic, waar op te letten.

    Bij voorbaat dank,

    Fred
    Hoi Fred,

    Wat ik weet is het volgende:

    - ALLE Gibson LP Standards vanaf 2002 tot nu hebben burstbuckers (dus de klassieke gibson humbucker, replica's van de originele LP's uit 1959).

    - Verder hebben deze LP Standards (2002-tot nu...) nagenoeg dezelfde specs als de modellen uit 1959. En tevens is deze verkrijgbaar met 50's Neck (dikker), en een 60's neck (dunner halsprofiel dan fifties).

    - De Classics klinken wat bijtender, agressiever (andere pu's de 498 en 500, dus niet de burstbuckers) en hebben een slagplaatje met 1960 erop. Verder qua specs dezelfde gitaar als de Standard. En zijn ietsje goedkoper dan de Standard.

    - De Customs zijn zwaarder van gewicht dan de Standards en de Classics. Body is geheel van mahonie, dus klinkt een LP Custom dikker en voller, meer oemph.... om het ff plastisch uit te drukken. Ook heeft deze LP gouden hardware in tegenstelling tot de andere LP's. En er is een binding verschil, maar dat zijn dus allemaal looks. De neck heeft de standaard fifties dikte !
    De Custom is wel wat duurder dan de Standard en de Classic.

    Voor de Standards en Classics geldt: er zit een slagplaatje bij die erop kan worden gemonteerd, maar veel mensen (waaronder ik) laten het slagplaatje weg, vind ik mooier en je hoeft niet te boren in de body.

    En wat voor alle Gibsons geldt, probeer ze eens allemaal uit en kies diegene die het lekkerste speelt en klinkt volgens jou !

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt voorlopig....

  7. #7

    Standaard

    Ik heb hier niet veel aan toe te voegen (behalve dan dat customs wel zeker ook een maple top hebben).
    Verder helemaal mee eens.

    Classics worden vaak als minder gezien, maar dat vind ik zeker niet. De hals is echter nog iets dunner dan de 60s Std hals. Verder heeft de classic jammer genoeg 'groenige' inleg en een brede binding in de cutaway. Twijfel je wat het precies is? In de brugpup holte staat geschreven wat voor model het is; in de neck positie de kleur.
    Verder zijn er natuurlijk ook nog Studio's, maar daar weet ik weinig van. Ze hebben wel een carved maple top maar geen bindings.
    Een LP Deluxe is exact een Standard maar dan met minihumuckers. De uitsparingen van minihumbuckers zijn exact gelijk aan die van P90 soapbars.

    Zo toch niet iets toegevoegd.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  8. #8

    Standaard

    Oja, ook niet onbelangrijk: Customs hebben een ebben toets (en sommige jaren '90 studio's). De rest rosewood normaal gesproken.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    999

    Standaard

    Ga gewoon proberen, ik zou een standard, classic, custom en een historic proberen. Je kan er heel veel over praten, maar het geluid verschild heel erg per gitaar. De Historic gitaren zijn vaak goed maar wat aan de prijs.

    Ik heb velen gehad de laatste jaren en degene die altijd zal blijven is een Classic uit 1991. Geniale gitaar. Mijn favoriet. (Ik verkoop nu mijn originele Les Paul Special uit 1960 omdat ik er te weinig op speel.)

    Niet alle jaren zijn even goed. Liefst een gitaar van na 2002.

    Uiteraard is op alles een uitzondering, er zijn ongetwijfeld goede Les Pauls uit de jaren 90. Ik hou niet zo van de grote headstock.

    Succes met zoeken, blijf vooral genieten tijdens het zoeken~!!
    Voor meer vragen kan je altijd PM of wat dan ook.

    mvg
    Dirk
    Ik zoek een Firebird uit '63 of '64

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    25 april 2004
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    43

    Standaard

    Bedankt voor jullie bijdrage, het heeft mij zeker geholpen. Het devies is dus, geen haast hebben, een paar proberen en ogen en oren goed de kost geven.

    Ik wil nog een keer bij Max Guitars gaan kijken, zijn er nog andere die de moeite waard zijn om te bezoeken?

    Nogmaals bedankt.

    Fred

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top