Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23

Discussie: Dobro of lapsteel?

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Zoek eens op google met 'dobro nut extension'.

    Succes.

  2. #12

    Standaard

    Ondertussen heb ik een lapsteel gekocht op Ebay voor 60 euro. Hij is ondertussen aangekomen en ik ga hem een beetje hotrodden (nieuwe pickup erin, ...). Voor die prijs kon ik het eigenlijk niet laten liggen. Bedoeling is om het in de band te gebruiken met een tikje oversturing. Nu heb ik zowel een dobro roundneck als een lapsteel en kan ik eens gaan zoeken waar de verschillen in speelstijl liggen. Ik houd jullie wel op de hoogte.

  3. #13

    Standaard

    Lapsteel en squareneck dobro (en Weissenborn) speel je op je schoot. Hierdoor speel je alles met de slide bar. Je zult ook 'slants' moeten maken (de bar scheef draaien), flageoletten plukken op elke positie..
    Roundneck dobro/ slide gitaar speel je met een metalen, of glazen buisje, en je maakt meestal een combinatie tussen slide noten, open snaren en gefrette noten.
    En dan is het grootste verschil tussen dobro en lapsteel 1) de schaal, en 2)acoustisch/ elektrisch.
    Als je een gitaar wilt afstellen voor slide, kun je proberen om de trekstang in de hals iets losser af te stellen, zodat je nog redelijk de akkoorden in de lage posities kunt pakken, en verder op de hals makkelijker kunt sliden.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enra Bekijk bericht
    Wat jij zoekt is een square-neck Dobro. Dat zijn de modellen van Dobro (dat is trouwens een merknaam, eigenlijk zijn resonator gitaren) waarbij het instrument liggend op schoot gebruikt wordt.

    Verschil in speeltechniek... Ja, natuurlijk. Allen al de hoogte van de snaren maakt een wezenlijk verschil. Er zijn echter extensions in de handel; kapjes over de topkam en het zadel, waardoor je je resonator gitaar op simpele wijze kan ombouwen tot de andere vorm. De extensions zijn van messing. Risico daarvan is dat een normale resonator gitaar niet gebouwd is voor de spanning die hoog liggende snaren geven. Een beetje het "top zwaar" effect.

    Vast staat dat het een manier is om te proberen of iets bevalt of niet.
    Een nut riser:

    Kost drie keer niks.
    Ik ben ooit begonnen op een vintage Regal roundneck met zo'n nut riser en dat ging heel behoorlijk. Enig nadeel is dat je op een niet-squareneck niet de zware snaren kunt gebruiken die de klank echt mooi maken.

    Nu al weer 17 jaar op een APF custom squareneck met Quarterman cone.
    En niks zitten, dat ding hangt gewoon om mijn nek.... Anders kom ik echt niet bij de vocal mike van de band...

    O ja, zonder een goede bar blijft het knoeien, je kunt anders nooit goede hammers en pulloffs maken...
    De Shubb-Pearse SP-3:
    Laatst gewijzigd door RB-1; 2 november 2008 om 12:47

  5. #15
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    RB-1, je reageert op een post van 24 juni 2006, da's van 2 jaar geleden

    Kan je er in het vervolg even op letten als je een topic omhoog haalt?

    Voor een tip als in jouw post, mag je altijd een nieuw topicje openen (hier in overige snaarinstrumenten toch) da's veel interessanter dan het te posten in een oud topic!

    Goeie tip overigens!
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2 Bekijk bericht
    RB-1, je reageert op een post van 24 juni 2006, da's van 2 jaar geleden

    Kan je er in het vervolg even op letten als je een topic omhoog haalt?

    Voor een tip als in jouw post, mag je altijd een nieuw topicje openen (hier in overige snaarinstrumenten toch) da's veel interessanter dan het te posten in een oud topic!
    Zoveel hoofden zoveel zinnen... In de andere forums die ik bezoek wordt het juist als hinderlijk gezien als er steeds topics over het zelfde onderwerp worden geopend. Daar wordt dan onmiddellijk licht ontstemd naar de zoekfunctie verwezen om aan te geven dat al een topic over het bewuste onderwerp is, zodat men daar bij kan aansluiten, no matter hoe oud. En eerlijk gezegd vind ik dat ook een beter uitgangspunt....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2 Bekijk bericht
    Goeie tip overigens!
    Ik ben redelijk goed thuis in de modernere bluegrass en aanverwanten, dus die kennis is dan ook voor jullie.

  7. #17
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Zoveel hoofden zoveel zinnen... In de andere forums die ik bezoek wordt het juist als hinderlijk gezien als er steeds topics over het zelfde onderwerp worden geopend. Daar wordt dan onmiddellijk licht ontstemd naar de zoekfunctie verwezen om aan te geven dat al een topic over het bewuste onderwerp is, zodat men daar bij kan aansluiten, no matter hoe oud. En eerlijk gezegd vind ik dat ook een beter uitgangspunt....
    Dat klopt, hier wordt het normaal ook hinderlijk gezien als je wéér een nieuw topic over iets opent. Maar enkel hier in Overige Snaarinstrumenten steekt dat niet zo nauw. Er wordt hier weinig gelezen en als een oud topic omhoog gehaalt wordt, vrees ik dat er nog minder mensen het lezen.

    Maar in ieder geval leuk om er iemand met Bluegrass kennis bij te hebben. Je komt zo'n mensen niet te veel tegen in Belgie/Nederland. Ik ben zelf nog een 'jonkie' in de bluegrass, maar begin meer en meer mijn draai te vinden. Speel je zelf nog 'bluegrass' instrumenten?

    (kijk dit mag hier ook wel eens, gewoon lekker offtopic lullen, dat kan op andere plaatsen dan weer niet )
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2 Bekijk bericht
    Dat klopt, hier wordt het normaal ook hinderlijk gezien als je wéér een nieuw topic over iets opent. Maar enkel hier in Overige Snaarinstrumenten steekt dat niet zo nauw. Er wordt hier weinig gelezen en als een oud topic omhoog gehaalt wordt, vrees ik dat er nog minder mensen het lezen.
    Daar is ook wat voor te zeggen. In ieder geval is het -als nieuwkomer- binnen een week een moderator tegen je in het harnas jagen niet mijn stijl...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2 Bekijk bericht
    Maar in ieder geval leuk om er iemand met Bluegrass kennis bij te hebben. Je komt zo'n mensen niet te veel tegen in Belgie/Nederland. Ik ben zelf nog een 'jonkie' in de bluegrass, maar begin meer en meer mijn draai te vinden. Speel je zelf nog 'bluegrass' instrumenten?
    Mmm, eens kijken... banjo, mandoline, dobro en gitaar. Die gaan als de brandweer , maar fiddle en bas juist liever niet als er iemand luistert... Maar dit is mijn tegenwoordige band

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2 Bekijk bericht
    (kijk dit mag hier ook wel eens, gewoon lekker offtopic lullen, dat kan op andere plaatsen dan weer niet )
    Associatief discussieren noem ik dat.....

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.933

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Daar is ook wat voor te zeggen. In ieder geval is het -als nieuwkomer- binnen een week een moderator tegen je in het harnas jagen niet mijn stijl
    Hallo.

    Ach, je moet er niet te zwaar aan tillen, commentaar van een moderator heb je hier al gauw. Persoonlijk vind ik het geen probleem als een wat ouder topic opgehaald wordt, deze heb ik bijvoorbeeld destijds niet opgemerkt, en omdat ik in slide geïnteresseerd ben ik het gewoon aardig om te lezen. Naar mijn mening is dit gewoon één van de manieren waarop een forum kan werken, misschien blaast het weer nieuw leven in een rustend topic. Een moderator hoeft er voor wat mij betreft alleen voor te zorgen dat mensen elkaar niet verbaal in de haren gaan vliegen, en/of elkaar allerlei grove taal toe gaan smijten. Voor de rest niets.

    Nog even een reactie op het topic: hou goed in de gaten dat zo'n "nut-raiser" al gauw desastreus is voor een roundneck gitaar, vanwege de hoge spanning op de hals en kast. Ook zie je nogal eens een gebruikte roundneck reso aangeboden worden die een tijdje van zo'n ding voorzien is geweest. Wordt de nut-raiser dan weer verwijderd dan ziet de eigenaar dat de hals zo krom is als een banaan, en de hoge actie niet meer terug te brengen is door bewerken van de topkam of brug. En ja, dan gaat de gitaar marktplaats op.

    Groet, Jan.

  10. #20
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Daar is ook wat voor te zeggen. In ieder geval is het -als nieuwkomer- binnen een week een moderator tegen je in het harnas jagen niet mijn stijl...
    Twas geen kritiek hoor, moest het mij echt storen had ik de post wel afgesplits en er een nieuw topic van gemaakt. Twas meer een advies omdat ik denk dat op die manier je post meer kans heeft om gelezen te worden. No offence dus!

    Mmm, eens kijken... banjo, mandoline, dobro en gitaar. Die gaan als de brandweer , maar fiddle en bas juist liever niet als er iemand luistert... Maar dit is mijn tegenwoordige band

    Associatief discussieren noem ik dat.....
    Ben nu aan het luisteren op je website, klinkt echt goed! Prettig om te beluisteren!
    Banjo staat ook nog eens op mijn verlanglijstje, maar eerst ga ik toch nog maar even verder met gitaar/mandoline

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jplm Bekijk bericht
    Hallo.

    Ach, je moet er niet te zwaar aan tillen, commentaar van een moderator heb je hier al gauw. Persoonlijk vind ik het geen probleem als een wat ouder topic opgehaald wordt, deze heb ik bijvoorbeeld destijds niet opgemerkt, en omdat ik in slide geïnteresseerd ben ik het gewoon aardig om te lezen. Naar mijn mening is dit gewoon één van de manieren waarop een forum kan werken, misschien blaast het weer nieuw leven in een rustend topic. Een moderator hoeft er voor wat mij betreft alleen voor te zorgen dat mensen elkaar niet verbaal in de haren gaan vliegen, en/of elkaar allerlei grove taal toe gaan smijten. Voor de rest niets.
    .
    Tja, omgekeerd kan ik het ook zeggen: jij bent er al gauw bij als er commentaar te geven valt op een moderator. Je zoekt het de laatste tijd wel wat ver om me toch maar even op m'n plaats te zetten hé.
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top