Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: Dobro of lapsteel?

  1. #1

    Standaard Dobro of lapsteel?

    Wie kan me raad geven?

    Ik zou zittend willen slidegitaar spelen, met de gitaar plat op de benen. Kan ik hiervoor het best een lapsteel of een dobro gebruiken?

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Lapsteel voor zittend geloof ik..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squiertele
    Wie is dat? Hij lijkt op Joe Perry vind ik. En wat voor gitaar is dat?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    296

    Standaard

    Hoi,

    Ik gebruik een Dobro! Squareneck, dus speel ook zittend.
    Speelwijze verschilt niet, klank wel.
    Ik vind de klank van een Dobro mooier dan van een Lapsteel.

    Grt

    MSNL

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 maart 2005
    Locatie
    070
    Berichten
    189

    Standaard

    Dobro of lapsteel? Ik heb allebei en speel met evenveel plezier op beide, maar de dobro/national vind ik veel meer geschikt voor blues en de lapsteel voor melige Hawaii- en countrymuziekjes. Ze klinken totaal anders.
    De dobro speel ik meestal als een gewone gitaar met een glazen bottleneck. Bij lapsteel gebruik je een "steel", dat is een zware massieve RVS rol. De techniek is dus ook anders.
    Get it while you can,
    Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan!

  5. #5

    Standaard

    Waar zit het verschil in techniek? Momenteel speel ik ook slide op een dobro, maar dan in gewone gitaarhouding. Ik heb zo een voorgevoel dat je met een gitaar in lapsteelhouding andere dingen kan doen dan in gewone houding.

    Heb jij nog wat tips Oude Drummer?

    Thanks (en de rest ook natuurlijk!)

  6. #6

    Standaard

    je kan natuurlijk beginnen je dobro is op je schoot te leggen en uit te vinden wat je dan meer kan.

    als ik zelf bijv. de solo uit high hopes van pink floyd speel. leg ik m'n gitaar gewoon ff op schoot omdat het dan veel makkelijker gaat. je kan makkelijk hoger komen als in de gewone houding enz.

    dus zolang ik geen echte lap steel heb leg ik gewoon m'n gitaar op schoot.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richwoodje
    Nee, dit is Bob Dylan noch Roger Waters, het is Niels D.
    Horny Horns

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    296

    Standaard

    Als je slide speelt op de 'gitaarmanier' maak je gebruik van een slide (glas/metaal).
    Bij de 'lapsteel'-manier maak je gebruik van een metalen bar zoals ook steelgitaristen gebruiken. Je maakt ook gebruik van plectrums voor duim en vingers. Ik heb mijn Dobro gestemd in G (G B D G B D ).

    grtz

    msnl

  8. #8

    Standaard

    Ik heb al een paar keer geprobeerd om met mijn dobro al platliggend te spelen. Het probleem is dan dan de aktie van de snaren niet hoog genoeg ligt zodat je regelmatig met de slide tegen de frets aantikt. Bovendien speel ik zowel in open G als open D met het gevolg dat als je je gitaar 3 keer verstemt, de snaren eraf springen (ik zou dus eigenlijk 2 van die gitaren moeten hebben, eentje in D en eentje in G ).

    Ik moet toegeven dat ik na het bekijken van een dvd van Jerry Douglas, echt wel geil sta van lapsteel/dobro toestanden en ik wil dat ook goed kunnen!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 maart 2005
    Locatie
    070
    Berichten
    189

    Standaard

    Mijn dobro en National zijn "spaanse" gitaren, dus eigenlijk alleen geschikt om als een gewone gitaar vast te houden. En dan druk je je snaren ook tegen de frets aan (ook met je vingers), of je laat ze een beetje jengelen met je bottleneck. Geen idee eigenlijk, ik knoei maar wat, maar het klinkt voor mij wel lekker. Stemming is een open E. Met een dobro met hoge kam heb ik geen ervaring.
    Mijn 6-snarige Van der Donck lapsteel is veel korter en staat in D6 en de toon komt uitsluitend uit de "steel bar"
    Laatst gewijzigd door Oude Drummer; 2 juni 2006 om 08:05
    Get it while you can,
    Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Wat jij zoekt is een square-neck Dobro. Dat zijn de modellen van Dobro (dat is trouwens een merknaam, eigenlijk zijn resonator gitaren) waarbij het instrument liggend op schoot gebruikt wordt.

    Verschil in speeltechniek... Ja, natuurlijk. Allen al de hoogte van de snaren maakt een wezenlijk verschil. Er zijn echter extensions in de handel; kapjes over de topkam en het zadel, waardoor je je resonator gitaar op simpele wijze kan ombouwen tot de andere vorm. De extensions zijn van messing. Risico daarvan is dat een normale resonator gitaar niet gebouwd is voor de spanning die hoog liggende snaren geven. Een beetje het "top zwaar" effect.

    Vast staat dat het een manier is om te proberen of iets bevalt of niet.

    Ik weet dat die extensions bestaan, ik heb ze een paar jaar geleden ergens gezien en de kans gehad om ze te kopen. Misschien dat Henny van Ochten van Texas & Tweed je kan helpen, of anders internet.

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top