Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 23 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 229

Discussie: neckthrough strat

  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    geniaal

    10 tekens

  2. #42
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Trussrodkanaal gefreesd uit de losse hand met steeds 1 mm extra diepte en steeds meer stress. Is gelukkig goed gegaan. Toets op juiste breedte gevijlt en geschuurd en verlijmd. Heb de hals een beetje a-symetisch gemaakt zodat de hoge E ongeveer 1 mm extra toets heeft. Schiet de snaar er niet af bij heftige vibrato



    Verstellen van trussrod gebeurd dus later onder de slagplaat.

  3. #43
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Ik ben geloof ik de eninge die hier post, maar hopelijk lezen de andere bouwers toch mee en kunnen ze er misschien iets aan hebben wanneer een dergelijk projectje gestart wordt. Dus ik post vrolijk door.

    Het achtelijk warme weer is voorbij, dus ik hem bij slijptol maar weer eens uit de kast gehaald en ben lekker naar buiten gegaan. Ik had hier goeie dingen gelezen over de lamellen slijpschijf en heb er eentje gehaald van korrel 80. Wat een geweldige uitvinding en die dingen slijten haast niet.

    Eerst de randen een beetje bijgewerkt. Ik moet nog wel wat vijlen, met name in de rondingen van de horns.

    gelijk ook ff het hoger gelegen esdoorn, dat tussen het mahonie zit, terug gebracht naar de juiste hoogte (grof, binnenkort nog ff met de vlakschuurmachine).



    Heel en hals grof gevormd met lamellenschijf:





    Ik heb eerst de gitaar op mijn gereedschapskist gelegd met een handdoek ertussen (fretboard naar boven). Zo kan je er met beide benen overheen staan en heel voorzichtig met de lamellenschijf langs het fretboard gaan. Werkt perfect. Als die rand strak is (1 a 2 mm extra) de gitaar omdraaien en schuin schuren totaan het randje en niet verder. De rest komt later wel met een strook schuurlinnen.

    Ik moet ook zeggen dat ik die drie donkere stroken wengefineer erg fijn vind werken. Je ziet meteen wanneer de symetrie afwijkt dat er iets niet in orde is.

  4. #44

    Standaard

    Ziet er erg goed uit. Ben zeer benieuwd naar het resultaat.

    Je zegt dat je de trussrod gaat stellen onder de slagplaat. Kun je de slagplaat eraf halen met de snaren er nog op of heb je hier iets anders voor gevonden?

    of begrijp ik iets niet ??
    Koch twintone Top
    Prs EG USA Geschroefde neck ( m.d.a. fred )
    Zelfbouw 1x12 cabinet
    Epiphone g-400 korina

  5. #45
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FJ1200
    Ziet er erg goed uit. Ben zeer benieuwd naar het resultaat.

    Je zegt dat je de trussrod gaat stellen onder de slagplaat. Kun je de slagplaat eraf halen met de snaren er nog op of heb je hier iets anders voor gevonden?

    of begrijp ik iets niet ??
    Als je de snaren een paar slagen los draaid, kun je de slagplaat inclusief elementen etc zo onder de snaren door wegleggen. Lijkt omslachtig, maar valt mee als je bedenkt dat bij twee van mijn strats je de hele hals van de gitaar moet halen voordat je de pen kan bijstellen.

    Aan de kopkant wilde ik de pen niet hebben want dat vind ik niet mooi, en verzwakt de hals onnodig. Aan de bodykant werd dus de andere optie en bij een neckthrough moet het dan denk ik op deze manier gebeuren (heb er nog geen plaatjes van gezien, maar kan me niet voorstellen dat er een andere optie is, dan de mijne als je de stelbus aan die kant wilt hebben).

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    misschien een los stukje slagplaat dat met 1 schroefje vast zit? dan kan je 1 schroefje losmaken, plaatje eraf, hals stellen(kan je gelijk kijken of ie goed staat onder spanning), en plaatje er weer op
    als je hele slagplaat eraf moet halen, moet je de snaren weer opdraaien, stellen, snaren los, slagplaat terug en weer snaren opdraaien..... het kan dus handiger

  7. #47
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B_2_the_a
    misschien een los stukje slagplaat dat met 1 schroefje vast zit? dan kan je 1 schroefje losmaken, plaatje eraf, hals stellen(kan je gelijk kijken of ie goed staat onder spanning), en plaatje er weer op
    als je hele slagplaat eraf moet halen, moet je de snaren weer opdraaien, stellen, snaren los, slagplaat terug en weer snaren opdraaien..... het kan dus handiger
    Het is mogelijk om het stukje tussen de toets en het halselement eruit te snijden en deze met 2 schroefjes te monteren. Maar dat blijf je altijd zien en is niet mooi.
    Hoe vaak stel je die pen nou bij? Ik speel altijd op 0.10-0.48 de laatste tijd en stl mijn halspennen nooit bij (is tot nu to nooit nodig geweest).

    Op deze strat komt dezelfde set snaren en ik stel hem 1 keer goed af. Daarna zal ht heel lang niet meer nodig zijn. Deze strat krijgt ook een iets dikkere hals dan normaal (asymetrisch dik profiel zoals de SRV van Fender dat heeft) dus zal hij minder bewegen.

    Ik heb het steeds meer naar mijn zin met het knutselen eraan. Het gaat nu eindelijk een beetje op een strat lijken.

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    tjah, gitaarbouw blijft gewoon heerlijk

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    7.958

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
    Ik ben geloof ik de eninge die hier post, maar hopelijk lezen de andere bouwers toch mee en kunnen ze er misschien iets aan hebben wanneer een dergelijk projectje gestart wordt. Dus ik post vrolijk door.
    Ik lees in ieder geval vrolijk mee. Mooi en leerzaam project, ik vind het gaaf dat het aan de voorkant meer een 'conventionelere' strat gaat lijken terwijl er onderhuids heel wat meer aan de hand is (de doorlopende hals). Ik ben benieuwd hoe het er allemaal uitieindelijk uit gaat zien.

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 maart 2004
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.524

    Thumbs up

    Hey GG,

    Ziet er goed uit , gaat ook lekker zo te zien,en idd , als de gitaar echt al wat gaat lijken, krijg je steeds meer zin om hem gereed te hebben.
    Pas op dat je je niet laat verleiden om hem te snel af te maken.

    Succes verder, we will be watching..... .


    Gitaarbouw is kicken zonder pilletje !!!!!!.

    groetjes Charlotte

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top