Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 23 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 229

Discussie: neckthrough strat

  1. #31

    Standaard

    niet mijn keuze, maar wel origineel.

    ik vraag me dan wel af: waarom een strat ipv een tele? dat zou ik dan logischer hebben gevonden: voor de sound zal het niet uitmaken als je op diezelfde manier construeert, kan wel mooier zijn als er een tele van gemaakt wordt....?

    harrald

  2. #32
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez RuleZ
    niet mijn keuze, maar wel origineel.

    ik vraag me dan wel af: waarom een strat ipv een tele? dat zou ik dan logischer hebben gevonden: voor de sound zal het niet uitmaken als je op diezelfde manier construeert, kan wel mooier zijn als er een tele van gemaakt wordt....?

    harrald
    Ik snap precies wat je bedoeld, maar ik ben echt een fan van het stratocastermodel en dan ziet die humbucker er inderdaad een beetje apart uit. Bij een tele zou dat inderdaad beter staan, maar ja..... ik ben nou eenmaal een strat-gek.

    H-S-H zou in dit geval waarschijnlijk iets beter ogen.

    Ik ben redelijk traditioneel ingesteld wat strats betreft, dus geen rare headstockvormen en aparte slagplaatvormen etc Dus dat schuingeplaatste singlecoilformaat elementje wil ik op de brugpositie hebben.

    Het enige waarbij ik van het "traditionele" afwijk is de scallop, reversed headstock, linkshandige tremelo, humbucker en de neckthrough...........









    Als ik het zo lees heb ik eigenlijk helemaal geen traditionele opvattinngen over een strat



    EDIT: wat betreft de tele: ik heb genoeg mahonie gekocht voor een tweede body. Misschien haal ik nog wel een keertje extra esdoorn en wenge fineer en maak ik wel een bijpassende tele als setje met standaard tele brug met enkelspoeltje en een paf op de hals.
    Laatst gewijzigd door G.G.; 16 juni 2006 om 12:44

  3. #33
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Van de week begonnen met de achterkant van de hals op de juiste dikte te brengen met de frees. Blijft die frees ineens op zijn plek hangen! Blijkt het bitje niet helemal vast te zitten en heeft ie een dieper rond gat gemaakt op 1 plek

    Gelukkig niet diep genoeg (moest bijna 3 cm van de achterkant afhalen)

    Ik stap weer over op de ouderwetse manieren met vijlen, zagen en schaven. Werkt toch iets veiliger. De frees ga ik denk ik alleen nog maar gebruiken voor de elementruimtes en het kanaal voor de halspen.

    Heb trouwens wel de armrest met de frees gedaan. Bitje ongeveer 1mm uit de bodemplaat laten steken. Freesmachine onder de juiste hoek houden en als een soort schuurmachine heen en weer bewegen. Werkt perfect.

  4. #34
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard Zenuwslopend klusje

    De "hals-body-verbinding" met een scalpel en een scherpe beitel netjes gemaakt. De hals zonder toets ligt 3 mm boven de body waardoor ik de kanten naast de hals 3 mm terug moest brengen. Alles rondom het fretboard (moet nog geplaatst worden, morgen stukkie ebbenhout halen) is 3 mm terug gebracht. Wat een stresswerk om dat met scalpel en beitel te doen, maar wel heel leuk. Nu heb ik ruimte om de rest gewoon veilig met een schuurmachine te doen.

    Waarom niet met de frees? Dit stuk moets 100% strak zijn, aangezien ik niet achteraf nog kan rommelen omdat de hals aan de body vastzit.




    Ff passen met een oude slagplaat. Ik ben helemaal tevreden.


  5. #35

    Standaard

    DAT wordt nog een hoop schuurwerk als je de frees niet gaat gebruiken!! sterkte daarmee.

    wel netjes trouwens en erg gaaf om te zien dat iedereen zijn eigen manier van werken heeft!!

    harrald

  6. #36
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez RuleZ
    DAT wordt nog een hoop schuurwerk als je de frees niet gaat gebruiken!! sterkte daarmee.

    wel netjes trouwens en erg gaaf om te zien dat iedereen zijn eigen manier van werken heeft!!

    harrald
    Vind ik niet zo'n ramp hoor. Ik heb me voorgenomen om 1 jaar over een gitaar te doen. Ik weet uit ervaring dat het veel sneller kan. Ik ben van mening dat ik alleen nog maar echt goed spul wil hebben. Die onderdelen zijn niet goedkoop. Deze strat zal alles bij elkaar denk ik zo'n 500 á 600 euro gaan kosten.

    Denk dat als ik snel werk hem in 2 maanden af kan hebben. Kan er dus 6 per jaar maken. Denk dat mijn vrouw het niet leuk vind als ik 6 keer per jaar zo'n 5 á 6 honderd eurootjes investeer in gitaren. Bovendien is het bouwen bijna therapeutisch ontspannend, dus dat mag wel ff duren.

    En......... ik vind het wel leuk om eens een keertje wat minder gebruik te maken van allelei machines en mallen. De randen van de body en de hals ga ik gewoon met raspen en vijlen doen en het op dikte brengen van de kop doe ik denk ik met een ouderwetse schaaf voor de achterkant. Voor de voorkant ontkom ik denk ik niet aan de bovenfrees, helaas.

  7. #37
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Vandaag een ebben toets gehaald. Vox had er eentje liggen met een bruine tint ipv het zwarte dat ik gewend ben bij ebben. De toets heeft een hele mooie tekening van in de lengte lopende zwarte nerven.

    Gelijk een halspen meegenomen en een hoop uitleg gekregen omtrent 3 types halspennen die ik gelijk even met jullie wil delen.

    Type #1

    Het ouderwetse stuk draadeind.

    Dit stuk zit met 1 kant verankerd in de hals. Aan de ander kant zit een stelmoer.

    Het nadeel: deze pen moet in een holle fresing gelegd worden en de fresing moet weer opgevuld worden (zoals de skunkstripe op fenders (kan ook onder de toets)). Je moet dus altijd een een hol kanaal fresen en een strip met dezelfde lengte en breedte (en hoogte - dikte halspen)als het kanaal maken. Deze strip moet dezelfde ronding hebben als het kanaal. Veel werk dus. Ook veel lijmwerk met als klein risico dat de halspen klodders lijm op zich krijgt. Ook de "vaste" kant van de halspen is lastig aangezien er nogal wat precieziewerk nodig is om deze netjes in het hout te plaatsen.

    Type #2

    Twee vlakke strips staal of aluminium. Beide stukken zijn aan een kant vastgeklonken of gelast. Aan de andere kant zit een stelbus. Gemakkelijk te monteren want er is alleen maar een recht kanaal nodig.

    Het nadeel: de strip met de draad eraan wordt bij aandraaien van de bus korter waardoor de strip zonder de draad eromheen wil buigen. Zo onstaat dus de ronding doordat beide delen buigen. Dit systeem zoekt de zwakste plek in de hals om te buigen. De stelbus is dikker dan de halspen omdat hij met zijn schroefdraad om de twee strips moet passen. Hierdoor is dit type niet echt geschikt om in de kop geplaatst te worden. Ook moet de toets op de plek van de bus uitgehold worden omdat die anders niet aansluit

    Het voordeel zou kunnen zijn (bij een geschroefde hals en de stelbus bij de body) dat je in theorie, wanneer de pen breekt hem eruit zou kunnen schudden en in het kanaal een nieuwe zou kunnen schuiven. Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar gezien het ontwerp moet dit mogelijk zijn.

    Type #3

    Een U-profiel met daarin een draadeind. In het midden zit onder het draadeind een messing blok welke de draadeind buigt. Op het moment dat je de pen aandraaid gaat ie recht staan en buigt hij het U-profiel. Hierdoor buigt de hals altijd mooi vanuit het midden en veel geleidelijker dan het Type #2 doordat de twee zijkanten van het U-profiel een scherpe knik verhinderen. Ook dit type heeft een recht kanaal nodig. De stelbus is klein en gemakkelijk in de kop te monteren omdat deze een zeer kleine diameter heeft.

    Het nadeel: voor zover ik heb kunnen ontdekken nog niets. Ik kan me voorstellen dat ie wel erg rammelt als ie breekt, maarja.... dan is de gitaar toch onbespeelbaar.

    Nog ff twee fotootjes:



    De stelmogelijkheid van de halspen (type #3 zoals hierboven beschreven) komt bij de romp, net onder de slagplaat. Voor et stellen moet dus eerst de slagplaat losgeschroefd worden en deze moet ene stukkie opzij geschoeven worden (hoe vaka stel je die pen nou werkelijk bij? Bijna nooit. En ik vind zo,n gat bij de kop niet mooi, vandaar....)



    De toets moet nog na de 22ste fret afgezaagd worden. Dat kleine reststukje bewaar ik om vervolgens bij de kop te kunnen verlijmen om de nut op te plaatsen. De toets heeft een veel plattere radius dan normaail is op fender. De radius van deze toets is 12" welke meer te vinden is op "snellere" gitaren.
    Laatst gewijzigd door G.G.; 27 juni 2006 om 14:41

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 maart 2004
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.524

    Thumbs up

    Hey GG

    Ziet er heel mooi uit, ga zo door.

    suc 6

    groetjes Charlotte

  9. #39
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door charlotte
    Hey GG

    Ziet er heel mooi uit, ga zo door.

    suc 6

    groetjes Charlotte
    Dank je Charlotte. Helaas heb ik een drukke en onregelmatige baan, dus echt snel zal ie wel niet op een strat gaan lijken.

  10. #40
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Bij electrisch gitaren een verzoekje geplaats voor eendecal ontwerpje dat verwijst naat Stevie Ray Vaughan, omdat ik twe egitaren van hem als basis gebruik voor dit ontwerp. Dit is het resultaat:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bluesbreaker
    No problem G.G.!


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top