Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 23 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 229

Discussie: neckthrough strat

  1. #11
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Van Dattum
    Lees het boek van Melvyn Hiscock eerst! Daar staat een beschrijving in van de bouw van een 8-snarige bas met doorlopende hals. Geeft heel veel info over hoe je bv een neck angle kunt maken en hoe je de hals vloeiend in de body kunt laten overlopen. Echt de moeite waard!

    Lijkt me een heel mooi project; succes!!

    Edwin
    Dat boek heb ik iets van 15 jaar geleden al 6 keer uit de bie geleend, ik ken hem van binnen en van buiten, dat komt wel goed.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
    Haha die is wel heel goed gevonden.

    Het is eigenlijk iets van: een (slim) mens pist niet tegen de wind in.

    Maar die van jou vind ik beter.
    Hahhhaaahahahah.... , nee, geen elektrische deken. Zoals ernieman al zegt is het: mens, pis niet tegen de wind in.

  2. #12
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Hele goeie site gevonden voor het bouwen van een neckthrough:

    http://members.lycos.nl/ajgp/models.html

    Links naar beneden slepen en onderaan steeds naar de volgende pagina klikken.

    Hele goeie duidelijke site die stap voor stap de bouw van een basgitaar met doorlopende hals weergeeft. (constructie van een gitaar is natuurlijk hetzelfde, alleen de afmetingen zijn anders).

  3. #13
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Vandaag naar de Amsterdamse Fijnhouthandel geweest. Wat een fantastische toko!!

    Heb ruim 2 meter mahonie gehaald (genoeg voor 2 bodies), ruim 2 meter birdeye esdoorn (genoeg voor 3 standaard strathalzen) en 2 meter fineer (wenge).

    Helaas zal ik maar 1 hals kunnen maken omdat je met een neckthrough veel verlies hebt en er loopt een dik massief stuk door de body.

    De hals ga ik uit 4 lagen birdeye esdoorn maken met daartussen 3 hele dunne strips donker fineer.

    Het hout:


  4. #14
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Hout door de zaagtafel en diktebank laten halen voor een appeltaart:



    De dunne lat onderaan de foto gebruik ik om de kop op de juiste breedte te krijgen. Tussen de delen komt donker wenge fineer.

  5. #15
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Kleine update:

    Mahonie en esdoorn zijn na verlijmen opnieuw gevlakt voor een mooie strake verbinding. Het esdoorn ligt mooi 3 mm hoger dan het mahonie (precies zoals een stratneck ook 3 mm hoger is dan de body. Zo kan de slagplaat ook mooi onder de 22ste fret komen).

    Nu de beide delen aan elkaar lijmen en daarna de grove vorm eruit halen.

    Ik ga zo min mogelijk frezen en zo veel mogelijk "ambachtelijk" werken met rasp, vijl en schuurpapier. De reden hiervoor is dat het veel sneller kan, maar het klussen is voor mij zo plezierig dat het niet snel hoeft.

    1 projectje per jaar zou leuk zijn: Zomers het grove hak/zaag/freeswerk en het lijmwerk. S'winters het fijne werk (lekker met een kop warme chocalademelk erbij) en in de lente als de temperaturen beter zijn het spuitwerk en alvast hout kopen (kan het lekker acclimatiseren) voor de zomer.

    Laatst gewijzigd door G.G.; 1 juni 2006 om 11:39

  6. #16
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Bij gebrek aan lange lijmklemmen heb ik de delen met bandslingers (uit de bergsport) en stevige stukken ijzer opgedraaid totdat ik gruwelijk veel spanning op de lijmverbindingen had.



    Vervolgens geboord en gezaagd om een ruwe vorm van de body te krijgen. Nu kan ik de body op maat gaan frezen, maar ik denk dat ik het met vijlen en raspen ga doen. (heb een beetje nare ervaring met frezen, in combinatie met mijn handigheid om LANGS een mal te frezen (elementruimte etc gaat gekgenoeg altijd wel goed).

    Laatst gewijzigd door G.G.; 13 juni 2006 om 09:41

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    succes met het vijlen/raspen van die contour :P

    je kan het beter frezen(grotere kans op haaksheid :P)

    verder vind ik een slagplaat zonde! tis mooi hout dus dan is het erg zonde!


    greetz,
    b2thea


    p.s. vreemd slagplaat? schuine humbucker :S

  8. #18
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B_2_the_a
    succes met het vijlen/raspen van die contour :P

    je kan het beter frezen(grotere kans op haaksheid :P)

    verder vind ik een slagplaat zonde! tis mooi hout dus dan is het erg zonde!


    greetz,
    b2thea


    p.s. vreemd slagplaat? schuine humbucker :S
    Haaks vijlen en raspen is niet zo hele moeilijk hoor. Gewoon de tijd nemen en een hoop testen met een stalen hoek.

    Die ":P" is zeker bedoeld als: da's bruut veel werk man. Weet ik, maar ik heb me voorgenomen niet meer dan 1 projectje (strat) per jaar te doen. (stratjes uit onderdelen opbouwen telt niet mee, dat blijf ik wel doen als ik mooie onderdelen tegen kom op MP voor een leuke prijs)

    Een slagplaat wil ik wel hebben omdat ik het fender stratocasteruiterlijk wil hebben, niet een superstrat ofzo. Die witte slagplaat is een oud ding dat ik alleen bij bouw gebruik om af te tekenen zodat de fresingen onder de slagplaat blijven.

    Uiteindelijk zal het wel een zwarte of zwarttortoise slagplaat worden met 3 singlecoil uitsparingen. Zwarte elementen en zwarte knopppen en hardware moeten het geheel afmaken. De body wil ik eerst met zwart stainen om de tekening van het mahonie naar voren te brengen, daarna schuren en dan met een honingkleur stainen en dan aflakken.

    Aan de achterkant moet bij de heel die kleur overlopen in blanke lak voor de hals.

  9. #19
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    He, waar komen die sterretjes ineens vandaan achter het onderwerp?

  10. #20

    Standaard

    da's de waardering van de rest van het forum voor je werkzaamheden

    Harrald

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top