Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Fretboard Scallopen

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard Fretboard Scallopen

    Nou vind ik de scallops op mijn huidige gitaar uitermate fijn, en op mijn volgende gita(a)r(en) wil ik weer (deze keer niet-symmetrische) scallops. Maar een mooie al gescallopte gitaar vinden is wat lastiger dan een mooie niet-gescallopte gitaar vinden, dus ik wil het zelf gaan doen. Lijkt me bovendien erg leuk, en kan ik mooi zelf de diepte en vorm bepalen.

    Maar, verder dan de slagplaat afhalen, en een 3-way switch i.p.v. een 5-way switch erin zetten ben ik nog niet met een gitaar gekomen. Dit heb ik uit een ander topic gejat, dat Fred Dons heeft geschreven, en stapsgewijs gemaakt:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Procedure Scallopen
    1) Eerst eventueel fretten, dan scallopen. De frets helpen je om recht te blijven

    2) Frets altijd afplakken met schilderstape (± 4 laagjes) tegen het uitschieten.

    3A) Veiligste en langzaamste methode: Met een collectie van (half) ronde vijlen aan de gang gaan
    3B) Snellere methode: Met een dremel in combinatie met bijgeleverde schuurkopjes (kleinste maat voor vanaf de 12 fret, grotere voor de rest).

    4) Dots inleggen. Bij het scallopen is er namelijk een kans dat je ze volledig wegschuurt. Na het inleggen even bijvijlen zodat ze de ronding van de scallop blijven volgen.

    5) Na de procedure naschuren met 400 grit tot de krassen weg zijn.

    6) Bij Rosewood nog oliën, bij Maple nog lakken.
    Klopt het een beetje?

    Ik lijk het allemaal te snappen, alleen dat met die dots niet helemaal... Als ik vijl/schuur, dan doe ik dat als de dots nog gewoon in het fretboard zitten. En als ik niet te diep ga, is er niks aan de hand. Maar mocht ik wel te diep gaan, moet ik er nieuwe dots in doen. Zeg ik dit goed?

    En mocht ik de dots er opnieuw in moeten leggen, hoe kan ik dat het beste doen?

    Alvast bedankt!
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    472

    Standaard

    Klopt als een bus!

    Voor nieuwe dots, een klein gaatje boren met dezelfde diameter boor als de dot. Beetje secondelijm en de dots er in. daarna gewoon bij schuren in de vorm van de scallop.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    Om eerlijk te zijn staat hij daar wel op een groter podium, met band, inplaats van rockposes neer te zetten op een slaapkamertje onder het genot van een glaasje appelsap. Waus.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard

    Prachtig! Dat moet me lukken!

    Dan heb ik nog een laatste vraag, waarna ik vol ongeduld op de gitaar kan wachten...

    Waar haal ik de dots vandaan (of kan ik ze ook maken)? Wat ik zo met Google vind is buiten Nederland...
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Dots kan je hier bestellen
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard

    Mooi, bedankt!
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hey,

    Leuk man!!! Ik ben ook helemaal weg van een scalloped neck.
    Ik heb de hals van m'n zelfbouw PRS ook gescalloped, ging prima! Maar heel belangrijk, De fretten afplakken!!! Verder gebruik ik een tapje om de diepte van de scallop aan te geven.

    Wat de dots betreft, je bent afhankelijk van de dikte van de dots en hoe diep je de scallop wilt maken. Ik heb de dots in m'n hals verdiept aangebracht. Ik geef de voorkeur aan een wat diepere scallop, dus heb ik de dots dieper in de hals geboord, en daarna pas de scallop gemaakt.

    Hier een fotootje van mijn werkwijze en het resultaat:




    Wat betreft het dremelen, tja, dat vind ik persoonlijk nogal erg snel gaan en het risoco van beschadigingen aan je fretten vind ik erg groot.
    Ik heb met 2 vijlen gewerkt, een ronde en een half ronde. Ik kan je aanraden om in ieder geval 2 vijlen van een beetje kwaliteit aan te schaffen en geen vijlen uit de 5 euro-bak. Met knappe vijlen werkt het veel sneller en netter.

    Alles bij elkaar ben ik 3 avonden een uurtje of 2 per avond bezig geweest, maar ik ben dan ook zeer tevreden over het eindresultaat.
    Verder zul je wel merken dat vooral de breedste fretten het lastigst zijn om een mooie scallop te maken.

    Het klinkt allemaal spannend, maar als je er mee bezig bent, vlat het allemaal wel mee hoor! Je krijgt er vanzelf wel een beetje feeling mee.

    vr.gr.

    Branko

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard

    Mooi gedaan hoor Branko! Bedankt ook voor de foto's!

    Ik wil de scallops á la Blackmore doen, dus in een druppelvorm. Dus aan de zijkant zit het diepste punt, en niet in het midden. Ook zijn de hogere snaren dieper dan de lagere snaren. En hoe verder je op de hals komt, des te dieper het wordt.

    Ik bedacht me juist dat ik mooi een goedkoop Chinees Stratje van Wietse kan gebruiken om te oefenen!
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door artnaz
    Ik bedacht me juist dat ik mooi een goedkoop Chinees Stratje van Wietse kan gebruiken om te oefenen!
    Oefenen is hierbij zonde van je geld. Heb al vaker gescalloped, het is zo simpel en kan echt niet fout gaan.

    Ik heb 1 kleine tip:

    Neem een ijzerzaag, klem langs het blad twee stroken hout als diepte beperking en zaag tussen iedere fret en groef. Door die twee latjes (diepte beperking) krijg je een mooie ronde groef, overal even diep, en met dezelfde radius als je toets.

    Als je nu gaat vijlen, wijl je totaan die groef, en de rest schuur je voorzichtig. Zo zijn alle "kuilen" precies even diep.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
    Neem een ijzerzaag, klem langs het blad twee stroken hout als diepte beperking en zaag tussen iedere fret en groef. Door die twee latjes (diepte beperking) krijg je een mooie ronde groef, overal even diep, en met dezelfde radius als je toets.

    Als je nu gaat vijlen, wijl je totaan die groef, en de rest schuur je voorzichtig. Zo zijn alle "kuilen" precies even diep.
    Het spijt me zeer, maar ik volg de procedure niet helemaal. Hoe moet je die twee latjes plaatsen?

    Of bedoel je dat ik met een latje eerst alle toetsen tot maximale diepte zaag, en dan aan beide kanten van de groef een "driehoekje" grof uitzaag? Dan is de alles in het midden van de toets, en al op goede diepte. Het enige wat ik hoef te doen is de zijkanten mooier en ronder maken. Maar volgens mij bedoel je iets anders, omdat je zegt dat je overal een mooie ronde groef krijgt en met dezelfde radius als de toets...

    Overigens maakt het voor mijn geval niet uit, omdat bij mijn "druppelvorm" de diepte en vorm steeds varieert. Maar toch handig om te weten wat je precies bedoelt voor de symmetrische scallops.
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door artnaz
    Het spijt me zeer, maar ik volg de procedure niet helemaal. Hoe moet je die twee latjes plaatsen?

    Of bedoel je dat ik met een latje eerst alle toetsen tot maximale diepte zaag, en dan aan beide kanten van de groef een "driehoekje" grof uitzaag? Dan is de alles in het midden van de toets, en al op goede diepte. Het enige wat ik hoef te doen is de zijkanten mooier en ronder maken. Maar volgens mij bedoel je iets anders, omdat je zegt dat je overal een mooie ronde groef krijgt en met dezelfde radius als de toets...

    Overigens maakt het voor mijn geval niet uit, omdat bij mijn "druppelvorm" de diepte en vorm steeds varieert. Maar toch handig om te weten wat je precies bedoelt voor de symmetrische scallops.
    Ehhh, tsja voor die druppel vorm werkt dat niet, maar voor de anderen die meelezen:

    Je neemt een ijzerzaag, zo'n grote, en je neemt twee latjes die even lang zijn als je zaagblad. Aan beide zijden van je zaagblad klem je zo'n latje vast. Het zaagblad steekt overal het zelfde aantal mm tussen de latjes vandaan.

    Als je nu gaat zagen, krijg je een groef die even diep is als dat het zaagblad tussen de latjes uit steekt.

    Deze zaaggroef wordt dan je diepte bij het vijlen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top