Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard nieuwe mandoline, aanraders???

    ik speel nu al een tijdje mandoline. Ik speel het voorlopig nog op een goedkoop staggje. Maar het begint nu wat beter te gaan, en ik zou toch eens een beter mandolientje willen.
    Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met Fender mandolines. (je hebt veel mandolines van Fender rond de 500euro en goedkoper.
    Of epiphone mandolines?
    Zijn dit goeie?
    De gibsons liggen namelijk iets te hoog (de meeste starten pas vanaf 5000 euro...)
    deze had ik zelf in gedachten,
    http://www.thomann.de/thoiw7_fender_..._prodinfo.html zou dit iets zijn?

    ik zou graag eens wat horen van mensen die er iets van kennen, want het is moeilijk om mandolines te testen. De meeste winkels hebben er geen, of bijna geen en kunnen enkel maar bestellen...dus uitproberen is niet zo makkelijk

  2. #2

    Standaard

    hallo hendrix, een goeie betaalbare en ook nog bespeelbare mandoliene is een kentucky mandoline. word veel gebruikt in de bluegrass wereld en je kunt ze kopen bij boetzkes snaarinstrumenten in helmond.www.hboetzkes.com ze klinken erg goed , ik heb er zelf ook een
    buter brea en griene sjippe...........................
    wa dat net sizze ken dy hat een hasse lippe

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    bedankt voor het antwoord.
    Ik ga zeker eens uitkijken naar zo een kentucky.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2
    bedankt voor het antwoord.
    Ik ga zeker eens uitkijken naar zo een kentucky.

    Hoe is de zoektocht verlopen ?

    Ben ook geïnteresseerd in zoiets , hoe worden deze speelgoedjes gestemd?

    En zijn er gemakkelijk (online) partituren van te vinden ?
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dacrow
    Hoe is de zoektocht verlopen ?

    Ben ook geïnteresseerd in zoiets , hoe worden deze speelgoedjes gestemd?

    En zijn er gemakkelijk (online) partituren van te vinden ?
    ik heb na veel testen uiteindelijk toch voor fender gekozen. Het uiterlijk heeft uiteindelijk wel de doorslag gegeven. Had een kentucky rond de 600 euro, en een fender fm63s rond de 500. De kentucky had een iets voller geluid, maar de fender speelt echt heel soepel. Dus uiteindelijk fender gekozen omdat hetzo een prachtige mandoline is. (ff plaatje van op internet, kheb nog geen fotoos van de mijne zelf kunnen nemen)


    Als je een groot budget hebt zou ik je aanraden eens naar een tweedehands Eastman opzoek te gaan. Deze schijnen echt het van het te zijn binnen de mandoline wereld. Op ebay staan ook wel altijd leuke tweedehands koopjes van zeer goede kwaliteit (kwaliteit die je normaal niet in de winkels zult vinden in nederland en belgie), komt namelijk allemaal van amerika van zelfbouwers e.d.

    Je kan wel wat partituren online vinden (zie mijn post bij 'handige sites' in een topic hierboven. Maar als je echt leuke dingen wil spelen raad ik toch aan om het op het gehoor te doen, mandoline tabs zijn op z'n minst gezegd meestal vrij pover. Een mandoline wordt van laag naar hoog gestemd als: G D A E (het omgekeerde van de onderste vier snaren van een gitaar). het is ff wennen om akkoordjes enzo te gebruiken, maar ik speel nu bijna een jaar mandoline (12 jaar gitaar) en moet zeggen dat ik er leuke dingen uitkrijg.

    Epiphone maakt trouwens ook mandolines die niet te duur zijn (de MM50 oa) maar die heb ik nog niet in mijn handen gehad en weet ik dus niets van de kwaliteit.

    edit: oja, je noemde ze speelgoedjes, echt speelgoedjes zijn het niet hoor, mijn ondervinding is dat voor een iewat deftige mandoline je algauw evenveel betaalt als voor een deftige gitaar.
    Mandoline is echt wel een volwaardig instrument hoor
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2
    Als je een groot budget hebt zou ik je aanraden eens naar een tweedehands Eastman opzoek te gaan. Deze schijnen echt het van het te zijn binnen de mandoline wereld. Op ebay staan ook wel altijd leuke tweedehands koopjes van zeer goede kwaliteit (kwaliteit die je normaal niet in de winkels zult vinden in nederland en belgie), komt namelijk allemaal van amerika van zelfbouwers e.d.

    Epiphone maakt trouwens ook mandolines die niet te duur zijn (de MM50 oa) maar die heb ik nog niet in mijn handen gehad en weet ik dus niets van de kwaliteit.

    Bedankt voor de uitgebreide reply, nu ik zou het meer willen kopen om gewoon wat melodietjes op te spelen, zou het niet beter zijn om een goedkoop Stagg model aan te schaffen ipv een duurder model?

    Bij mijn elektrische en acoustische gitaren ben ik wel tot een punt gekomen dat ja beter een prijs/kwaliteit produkt aanschaft maar bij mandolines ben ik niet zo thuis...
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    ik heb zelf ook leren spelen op een stagg, en het is een redelijk instrument, je moet het wel eens laten intoneren, en het vergt iets meer kracht om de snaren in te drukken, maar ik speel zelf erg graag op mijn stagg. De M50E is een heel erg mooie (ik heb die ook) en die kost ongeveer 150 euro denk ik. kan ook minder zijn. fender heeft ook wel modellen van rond de 150 euro vermoed ik. Je mag er niet té veel van verwachten, maar om te leren zijn deze zeker voldoende, ben zelf ook zo begonnen... niet direct massa's veel geld willen uitgeven, want je weet nooit of het wel wat voor jou is...
    in mijn geval was het wel iets voor mij en het is stillaan de gitaar aan het verdringen...
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2
    ik heb zelf ook leren spelen op een stagg, en het is een redelijk instrument, je moet het wel eens laten intoneren, en het vergt iets meer kracht om de snaren in te drukken, maar ik speel zelf erg graag op mijn stagg. De M50E is een heel erg mooie (ik heb die ook) en die kost ongeveer 150 euro denk ik. kan ook minder zijn. fender heeft ook wel modellen van rond de 150 euro vermoed ik. Je mag er niet té veel van verwachten, maar om te leren zijn deze zeker voldoende, ben zelf ook zo begonnen... niet direct massa's veel geld willen uitgeven, want je weet nooit of het wel wat voor jou is...
    in mijn geval was het wel iets voor mij en het is stillaan de gitaar aan het verdringen...

    Ik kijk ernaar uit om ze uit te testen!
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  9. #9
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dacrow
    Ik kijk ernaar uit om ze uit te testen!
    misschien nog even een goede raad, als je een mandoline koopt, ongeacht de prijsklasse, doe je er goed aan nog voor je ze koopt te vragen in de winkel of ze ze eens deftig kunnen afstellen. Het klein beetje ervaring dat ik heb leert mij dat mandolines zelfden goed afgesteld uit de fabriek komen (ook de duurdere modellen). Een goede technieker kan het normaal op een half uurtje heel goed afstellen en het kost je geen of toch erg weinig geld.
    veel succes met je zoektocht, en laat eens weten moest je een mandoline aangeschaft hebben.
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2
    misschien nog even een goede raad, als je een mandoline koopt, ongeacht de prijsklasse, doe je er goed aan nog voor je ze koopt te vragen in de winkel of ze ze eens deftig kunnen afstellen. Het klein beetje ervaring dat ik heb leert mij dat mandolines zelfden goed afgesteld uit de fabriek komen (ook de duurdere modellen). Een goede technieker kan het normaal op een half uurtje heel goed afstellen en het kost je geen of toch erg weinig geld.
    veel succes met je zoektocht, en laat eens weten moest je een mandoline aangeschaft hebben.

    Zal ik doen !
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top