Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: Fases

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 maart 2006
    Locatie
    Zuidland
    Berichten
    2.266

    Standaard Fases

    Ok, dankzij dit forum ben ik al hartstikke veel te weten gekomen over gitaren en dat mag zo door blijven gaan!

    Wat ik me nu afvraag is wat de fases van pickups zijn en hoe je die schakelt, of soldeert of *ROOKIE ALERT*. Maar daarvoor heb ik jullie uitleg dus nodig!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    je kan alleen 'uit fase' zetten als je 2 stroombronnen tegelijk aan hebt staan op je gitaar. met andere woorden: 2 spoeltjes.dus concreet:

    2 singlecoils
    2 humbuckers
    1 humbucker

    dat kan je uit fase zetten. uit iedere stroombron komt een golfvormig stroompje (niet helemaal accuraat maar ok). wisselstroom dus. normaal zijn ze hetzelfde, zelfde fase (top van golf 1 komt tegelijk met top van golf 2) en dat versterkt het signaal in principe, en bv brom kan je daarmee onderdrukken. zet je de 2 spoelen in serie heb je bv nog meer output, en dan heb je een humbucker. gooi je die 2 spoelen uit fase dan krijg je een bepaald geluid.

    je kan een humbucker zelf uit fase zetten, dan krijg je een heel erg sterk singlecoil karakter en zeer significante drop in output. nog sterker dan single.

    2 singles of 2 humbuckers uit fase levert wel een lekker funky slagsoundje op maar imo veel minder bruikbaar dan een humbucker uit fase.

    hoe je dat moet solderen, zie de site van seymour duncan en vele andere internetsites.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.214

    Standaard

    fase is niet zozeer iets van de pickup maar meer het verschijnsel van de mate waarin 2 signalen in de pas met elkaar lopen (in fase) of niet in de pas (uit fase). Kijk even op http://nl.wikipedia.org/wiki/Fase_%28golf%29
    Aangezien een humbucker 2 signalen oppakt kan je allerlei leuke geluiden creeren door te spelen met de mate waarin de signalen in of uit fase staan.

    Voor het solderen kan je het best even de seymour duncan site raadplegen.
    Webshots
    Deze zin is onwaar ~ Gödel
    Te koop: Seymour Duncan Invader (zwart) igs

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.214

    Standaard

    sjonge orpheo het moet niet gekker worden
    Webshots
    Deze zin is onwaar ~ Gödel
    Te koop: Seymour Duncan Invader (zwart) igs

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stitch
    sjonge orpheo het moet niet gekker worden
    t klopt toch wat ik zei? ik dacht, ik pas t maar gelijk toe op gitaren

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 maart 2006
    Locatie
    Zuidland
    Berichten
    2.266

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
    je kan alleen 'uit fase' zetten als je 2 stroombronnen tegelijk aan hebt staan op je gitaar. met andere woorden: 2 spoeltjes.dus concreet:

    2 singlecoils
    2 humbuckers
    1 humbucker

    dat kan je uit fase zetten. uit iedere stroombron komt een golfvormig stroompje (niet helemaal accuraat maar ok). wisselstroom dus. normaal zijn ze hetzelfde, zelfde fase (top van golf 1 komt tegelijk met top van golf 2) en dat versterkt het signaal in principe, en bv brom kan je daarmee onderdrukken. zet je de 2 spoelen in serie heb je bv nog meer output, en dan heb je een humbucker. gooi je die 2 spoelen uit fase dan krijg je een bepaald geluid.

    je kan een humbucker zelf uit fase zetten, dan krijg je een heel erg sterk singlecoil karakter en zeer significante drop in output. nog sterker dan single.

    2 singles of 2 humbuckers uit fase levert wel een lekker funky slagsoundje op maar imo veel minder bruikbaar dan een humbucker uit fase.

    hoe je dat moet solderen, zie de site van seymour duncan en vele andere internetsites.
    Nu had dit waarschijnlijk heel duidelijk moeten zijn...
    MAAR ik snap er niet veel van!
    Wat ik begrijp is dat je twee signalen elkaar zo goed als laat opheffen. Klopt dat?


    ps,reactie op handtekening Stitch, deze zin is onwaar => de zin is niet waar ==> de zin is niet daar ==> de zin is daar wel ==> dus de zin is ook waar (!)
    Laatst gewijzigd door GunMetalBlue; 14 mei 2006 om 21:59

  7. #7

    Standaard

    [QUOTE
    ps,reactie op handtekening Stitch, deze zin is onwaar => de zin is niet waar ==> de zin is niet daar ==> de zin is daar wel ==> dus de zin is ook waar (!)[/QUOTE]

    Dit is spelen met omkeringen, dat kun je ook met AKKOORDEN doen!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GunMetalBlue
    Nu had dit waarschijnlijk heel duidelijk moeten zijn...
    MAAR ik snap er niet veel van!
    Wat ik begrijp is dat je twee signalen elkaar zo goed als laat opheffen. Klopt dat?


    ps,reactie op handtekening Stitch, deze zin is onwaar => de zin is niet waar ==> de zin is niet daar ==> de zin is daar wel ==> dus de zin is ook waar (!)

    nee niet. je hebt 2 golven die in pas of niet in pas lopen. ze versterken elkaar als ze in pas lopen. ik moet even mezelf verbeteren.

    in fase van 2 spoelen zorgt NIET voor het cancelen van de brom!!!!! dat is de reverse wound van de andere spoel!! ik vergeet dat verdomme IEDERE keer.

    en anders moet je ff wat zoeken over golven en trillingen. tis niet zo lastig.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 maart 2006
    Locatie
    Zuidland
    Berichten
    2.266

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
    nee niet. je hebt 2 golven die in pas of niet in pas lopen. ze versterken elkaar als ze in pas lopen. ik moet even mezelf verbeteren.

    in fase van 2 spoelen zorgt NIET voor het cancelen van de brom!!!!! dat is de reverse wound van de andere spoel!! ik vergeet dat verdomme IEDERE keer.

    en anders moet je ff wat zoeken over golven en trillingen. tis niet zo lastig.
    Dus je je zou dan twee coils tegenover elkaar moeten schakelen

    Jack + - - + Jack

    ??

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GunMetalBlue
    Dus je je zou dan twee coils tegenover elkaar moeten schakelen

    Jack + - - + Jack

    ??
    ik volg je niet...

    om 2 coils van bv een strat, of 2 humbuckers, uit fase te zetten, moeten ze allebei aan staan (stand 2 en 4 van strat of mid van les paul bv) en dan moet de een uit fase zijn. zie de site van seymour duncan. wil je een HUMBUCKER zelf, zichzelf dus, uit fase zetten, dan moet je iets lastigers doen. idem: zie seymour duncans site.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top