Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: toonladders leren

  1. #1

    Standaard toonladders leren

    Na een dik jaar spelen heb ik opeens de behoefte toonladders te gaan leren.
    het leek me eerst te ingewikkeld en teveel gedoe, maar het valt best mee eigenlijk.
    Na een weekje heb ik al het gevoel er heel veel profijt van te hebben kwa lenigheid in de vingers.

    Nu heb ik een paar vraagjes, want het is nog niet helemaal duidelijk.
    Ik heb bv. een paar patroontjes geleerd:

    1xx4 1xx4 12xx
    1xx4 11x4 x2x4
    1x3x 1x3x 1x34
    1x3x 1x3x 1x34
    1x3x 123x 12x4
    1xx4 1xx4 x2x4

    Dit zijn de pent. mineur, de blues (wist niet precies hoe ik die moest weergeven), en de majeur ladders klopt dat? En als je een bepaalde ladder op bv de 5e fret van de lage E begint dan is het een A ladder?

    De volgende stap lijkt me elke noot op de hals van bv. de C majeur toonladder leren. Maar hoe begin ik hier aan, want al die puntjes draaien me al voor de ogen als ik er aan denk Dus mijn vraag is eigenlijk of er een een bepaalde methode voor is...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    896

    Standaard

    De methode die je vaak in boeken zit zijn gewoon die patroontjes, die jij ook hebt. Die moet je gewoon veel spelen, en op een gegeven moment weet je het.

    Dat eerst patroontje bv, op de '0e' fret is dat pentatonisch in E, maar op de 5e is dat inderdaad in A. Zo hoef je die patroontjes dus maar 1 keer te leren, maar ik denk dat je dat al weet.

    Een tijdje geleden heb ik een paginaatje in elkaar geflanst met wat toonladders en hoe je die kan spelen. Ik denk dat je er wel wat aan hebt.

    Hier kan je hem vinden: http://muziek.koesen.nl/scales.php?s...nor&rootnote=E

    Dit is bijvoorbeeld Penatonisch Mineur in E. Zo kan je de andere ladders ook leren. Hier kan je alle patroontjes eenvoudig uit halen. Je neemt gewoon 2 stukjes en die plak je aan elkaar, bijv:

    1
    1
    1
    1
    1
    1

    die combineer je met het volgende stukje, dus bv:

    3
    3
    2
    2
    2
    3

    Tot een patroon (zoals jij die al hebt, eerste patroontje):

    13
    13
    12
    12
    12
    13

    Maar zo kan je dus de volgende ook doen:

    3
    3
    2
    2
    2
    3

    +

    5
    5
    4
    5
    5
    5

    =

    35
    35
    24
    25
    25
    35

    En zo kan je de rest ook allemaal makkelijk bedenken.


    PS: als mensen die site handig vinden en meer toonladders willen zien, als je me een PM stuurt met de toonladder (eventueel met afstanden) dan voeg ik hem toe.
    Joost

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je reactie en de link. Lekker overzichtelijk.

    Ohja ik zie het man. ik begin gewoon met een E toonladder fret 0 tm 3 dan 4 tm 6 enz. en bij 12 begint het weer overnieuw. pffffff eitje!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    896

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lostsoul
    Bedankt voor je reactie en de link. Lekker overzichtelijk.

    Ohja ik zie het man. ik begin gewoon met een E toonladder fret 0 tm 3 dan 4 tm 6 enz. en bij 12 begint het weer overnieuw. pffffff eitje!
    Inderdaad. Super. Hij begint bij 12 opnieuw omdat de noten daar weer EADGBE zijn, maar dan een octaaf hoger. Je hoeft dus eigenlijk maar de helft te leren. Daarnaast zijn de 2 buitenste (e) snaren ook hetzelfde. Dus eigenlijk hou je maar 12 fretten, 5 snaren over

    Maar volgens mij sla je nu wel 1 patroontje over, of ik begrijp je verkeerd. Maar met pentatonisch (mineur, E) heb je iig de volgende patronen:

    0 - 3
    2 - 5
    4 - 8
    7 - 10
    9 - 12
    12 - 15 (etc)
    Joost

  5. #5

    Standaard

    Maar volgens mij sla je nu wel 1 patroontje over, of ik begrijp je verkeerd. Maar met pentatonisch (mineur, E) heb je iig de volgende patronen:

    0 - 3
    2 - 5
    4 - 8
    7 - 10
    9 - 12
    12 - 15 (etc)
    hmm ok.
    omdat dat toevallig de patronen zijn van 4 frets die je kan maken van 0 tm 11? (6 en 11 worden ook geteld neem ik dan aan zodat bv 2 - 5 eigenlijk 2 - 6 is?)
    Laatst gewijzigd door lostsoul; 26 april 2006 om 23:30

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    896

    Standaard

    Ja, je moet in principe 4 of 5 fretten hebben.

    2 - 5 is 2 - 5 omdat op 6 geen noten zijn die je nodig hebt. Evenaals op 11. Dus 6 - 11 is er eigenlijk ook niet. Dat is dan 7 - 10.

    Het gaat er gewoon om dat je de toonladders kan spelen van lage E naar hoge E zonder dat je noten overslaat. Hoe je dat doet maakt niet uit. Maar dit zijn de patroontjes in 1 positie. Je kan natuurlijk ook van linksboven naar rechtsonder gaan. Maakt in principe niet uit. Maar meestal begin je in alle posities en daarna kijk je hoe je die kan verbinden.
    Joost

  7. #7

    Standaard

    Het is helemaal duidelijk, bedankt!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2004
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    639

    Standaard

    of een keer de moeite nemen je te verdiepen in de theorie ervan. Kijken waar de halve afstanden liggen op de toonladder, bij majeur is dat tussen de 3e en 4e toon en tussen de 7e en 8e. bij mineur is dat tussen de 2e en 3e en 6e en 7e toon van de toonladder. Het is niet zo moeilijk, maar als je alleen maar die patroontjes gaat oefenen dan kun je ze na een tijdje wel goed spelen, maar je hebt alleen geen flauw idee wat je speelt! suc6
    "Reality only exists in the mind of a believer"

    "Er bestaan geen feiten alleen interpretaties.", Nietzsche

  9. #9

    Standaard

    Ik zou de theorie best willen leren, maar vaak is het teveel wartaal zonder uitleg.
    Wat bedoel je nou met halve afstanden? Afstand tussen wat? En waarom is die afstand uberhaupt zo belangrijk?

    Sorry ik raak een beetje gefrustreed hierover. Ik heb wel pogingen gedaan om de theorie echt grondig te leren, maar het lijkt vaak een te grote berg om te beklimmen.

  10. #10

    Standaard toonladders

    de afstand tussen a en b , een halve toon, ...de mollen en #-sen...
    bedoelt hij misschien..zie piano-schema.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top