Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Tips goede powered mixer/zangversterker en boxen

    Hallo! Ja de titel zegt het al. Wie heeft er tips tav goede en betaalbare versterker en boxen. Bedoeld voor rockband, oefenen en optreden. Ivm bijzonder slechte akoestiek in oefenruimte is 2 x 300 watt, 8 ohm gewenst. Ben ook erg benieuwd of iemand ervaring heeft met Behringer. Heb er persoonlijk niet zo'n vertrouwen in maar ik hoop dat ik het mis heb. Groet Marjan

  2. #2

    Standaard

    Dag fietsbel, en welkom op het gitaarnetforum. Nou gaat het hier zelden tot nooit over zangsetjes maar ik ben de beroerdste niet dus ik zal je mijn mening geven. Nu vraag je erom maar als je hier wat langer rondhangt dan zul je wel merken dat je mijn mening ook ongevraagd kunt krijgen

    Aangezien je al begint te praten over Behringer begrijp ik dat er weer eens geen geld te besteden is? Mijn tip is dan: koop een zo goed mogelijke monitorset en gebruik die om te repeteren. Een zangset huren voor een optreden is een koud kunstje maar een zangset met fatsoenlijke monitoring ben ik nog nooit te huur voor weinig tegengekomen.

    Bijkomend voordeel van monitors is dat je bij de repetities je zanggeluid heel direct hoort, zonder al te veel last te hebben van bas, drums en gitaren. Daar ga je al heel snel veel beter door zingen! Koop dus powered monitors van EV, JBL, HK Audio, Mackie, Peavey, LEM, of als je wat ruimer in de poen zit: Sound Projects (die vind ik met afstand het gaafst maar de prijs is er ook naar)

    Oh, en voor het mixen van een paar microfoons en evt een synth is een cheapass Behringer of Phonic tafeltje ruim voldoende!
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Yep, lijkt me lekker. 300W in een oefenruimte. Heee?? herrie???wat???
    Als je problemen hebt met de acoustiek, probeer dan daar wat aan te doen door bv dekens tegen de muur te spijkeren. Deden we vroeger al. Stopt het galmen en weerkaatsen van het geluid.
    De kunst van goed repeteren is om met zo min mogenlijk volume te spelen. Je bent dan nogal snel geneigd om naar elkaar te luisteren. Ook kun je veel beter zangpartijen op elkaar afstemmen. 10 tegen 1 dat je dan pas echt hoort wat je staat te doen met z`n allen.
    Alles goed en wel.De tip voor EV is wel goed. Er staat trouwens genoeg op Marktplaats. Huren is een betere optie voor optredens. Weet je in ieder geval dat het goed is voor dat je begint.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  4. #4

    Standaard

    (powered) monitorbox van 300W is dik in orde om te repeteren. Moest het te weinig zijn koop je d'r gewoon eentje bij. Sommige actieve monitors hebben zelfs een microfoonaansluiting en line-in zodat je rechtstreeks kan inpluggen. Voor giggen lijkt me een aparte mixer het beste. Je stuurt je stem dan zowel naar de monitor als naar de pa boxen. De prijs voor kleine pa-boxen+versterker kan je makkelijk doorrekenen aan de cafébaas(of die heeft er misschien zelf een). De prijs voor pa + monitor al wat minder gemakkelijk, vandaar... monitors kopen (tezij je meer geld hebt en voor de pa gaat, zoals wij met de band doen)! Je kan proberen de kickdrum bij op de pa te zetten als je de juiste microfoon hebt.
    There's more to the picture then meets the eye

  5. #5

    Standaard

    We hebben heel lang geoefend in huis zonder drummer en tsja mijn ervaring is idd hoe lager het volume hoe beter. En van die dekens, tsja de ruimte is vrij groot, als we die met dekens elke week moeten bekleden dan is de oefentijd snel om want t moet er ook weer af... we zoeken naar een andere oefenruimte die het geluid beter absorbeert maar t kan nog wel ns ff duren voordat we iets hebben gevonden. Hee, thnx for de tips, ga kijken naar die powered monitoren. Maar ga wel ff voor nieuw want mn ervaring met 2e hands is
    Wat is eigenlijk het essentiele verschil tussen een monitorbox en een gewone. Ja, t verschil in doel weet ik wel maar bedoel qualiteit. Minder hoge tonen of zo?
    Ps zegt t merk Cervin Vega iemand wat? Dat is nl het enige merk wat van dit soort spul verkocht wordt bij de dichtsbijzijnde muziekzaak.
    Laatst gewijzigd door Fietsbel; 14 april 2006 om 10:53

  6. #6

    Standaard

    Mijn ervaring met Cerwin Vega is van 5 jaar terug, maar destijds was het prima spul, zeker voor het geld. Qua kwaliteit vergelijkbaar met Peavy of iets erboven. Je moet wel oppassen met goedkope series van PA-merken. In luidsprekerland gaat de spreuk "alle waar is naar zijn geld" dubbel en dwars op. Luidsprekerkasten (en in mindere mate versterkers) worden gemaakt van componenten die een zekere minimale kwaliteit moeten bezitten. Ruimte om te bezuinigen zonder kwaliteitsverlies is er niet of nauwelijks.

    Verder doet de kwaliteit van monitorluidsprekers niet onder voor die van PA-luidsprekers van hetzelfde merk en dezelfde serie. De hoeveelheid hoge tonen is blijft hetzelfde. Het doel van monitors is alleen heel anders: een monitor is bedoeld om je binnen een korte afstand te voorzien van een goed en goed verstaanbaar geluid. "Short throw" heet dat in het jargon. Speakerkasten die voor zaalgeluid bedoeld zijn, zijn meestal Medium Throw of Long Throw (die laatste zijn over het algemeen duurder en niet geschikt voor kleinere zaaltjes omdat ze werken als een soort geluidskanon: een smalle band waarbinnen het heel hard gaat, maar met weinig spreiding waardoor je in het midden voor het podium een soort geluidsluwte krijgt.)

    Afhankelijk van het soort monitor dat je koopt is de spreiding van het geluid heel smal of juist vrij breed. Ik zou voor zang en toetsen voor een smalle spreiding gaan, omdat je dan minder akoestische ruimte inneemt op het podium.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  7. #7

    Standaard

    Hoe beoordeel ik of de spreiding smal is? In principe is dat nl qua rondzingen ook prettig, blijft er meer ruimte over om te springen zonder dat de mic gaat piepen

  8. #8

    Standaard

    Dat staat op de kast / dat weet de verkoper. Spreiding wordt uitgedrukt in graden: 60x40 graden spreiding bijvoorbeeld. Dan spreidt de kast dus in een hoek van 60 graden horizontaal en 40 graden verticaal.

    Maar spreiding is niet het enige waar je op moet letten hoor. Belangrijkste voor zangmonitors is de verstaanbaarheid. Er worden veel monitors verkocht die nogal HiFi klinken: Veel hoog, veel laag, veel alles. Maar voor verstaanbaarheid is juist het middengebied het belangrijkste. Selecteer een monitor dus niet op hoe mooi hij klinkt, maar op hoe DUIDELIJK hij klinkt. (tenminste, ik ga er vanuit dat je weinig geld te besteden hebt, als je duur gaat dan kan het allebei)
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  9. #9

    Standaard

    Gaa't uitproberen! THNX voor de tips!!
    Laatst gewijzigd door Fietsbel; 14 april 2006 om 12:15

  10. #10

    Standaard

    no prob

    10 karakters
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top