Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 augustus 2001
    Locatie
    kartonnen doos onder de brug
    Berichten
    1.380

    Standaard

    weet iemand hoe de augmented toonladder in elkaar zit (heel, half, half heel ???? whatever) en hoe je een augmented akkoord maakt ???

  2. #2

    Standaard

    Hmm bedoel je de toonladder die je speelt over 7#5 akkoorden (C E G# Bb)? de heletoonstoonladder is dat, in C: C D E F# G# A#(=Bb) C

    Of bedoel je de ladder die je speelt over maj7#5 (C E G# B = E/C), dat is de volgende:
    C D E F# G# A B C
    je kunt hiervoor trouwens ook de hexatonische van B (B,C,D#,E,G,G#) of enneatonisch van B (B,C,C#,D#,E,F,G,G#,A), C of Bb gebruiken.....
    haha succes!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2001
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    704

    Standaard

    Op 2001-11-04 17:30, schreef Jimi Hendrix:
    Hmm bedoel je de toonladder die je speelt over 7#5 akkoorden (C E G# Bb)? de heletoonstoonladder is dat, in C: C D E F# G# A#(=Bb) C

    Of bedoel je de ladder die je speelt over maj7#5 (C E G# B = E/C), dat is de volgende:
    C D E F# G# A B C
    je kunt hiervoor trouwens ook de hexatonische van B (B,C,D#,E,G,G#) of enneatonisch van B (B,C,C#,D#,E,F,G,G#,A), C of Bb gebruiken.....
    haha succes!
    hexa.... enneat.......... WHAT THE FUCK MENSEN???????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ???????????????

    kijk en daarom zoek ik een goede leraar ik ken na 3 jaar les allen gewone en mineur akkoorden en dan niet omdat ik weet uit welke noten ze bestaan maar gewoon onthouden. toonladders? nope ook nie gehad. blues toonladder ofzo, kan dat?? ach ja maar ik maar geen leraar vinden. :sad:

  4. #4

    Standaard

    99% van de mensen kent/gebruikt die hexatonische en enneatonische niet, hoor.
    Dat is meer voor de Allan Holdsworthjes en Eef Albersjes onder ons.
    Dus wanhoop niet!

  5. #5

    Standaard

    bedoel je overmatige akkoorden?? das vrij simpel.

    ik ga er vanuit dat je de drieklank kent,daar bedoel ik ook mee hoe ze zijn opgebouwd(intervallen)enzo.

    als je en maj speelt en je verhoogt de kwint dan speel je overmatig dus

    bv cmaj:c e g--->overmatig:c e g#

    als je 1 min speelt een je verlaagt de kwint dan speel je verminderd

    cmin:c es g--->vermin:c es ges(opstapeling van tertsen)

    als je dit niet bedoelde misschien heeft iemand anders er wat aan.



    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: taylor op 2001-11-05 12:28 ]</font>

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 augustus 2001
    Locatie
    kartonnen doos onder de brug
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Shit, da's toch wel wat lastiger dan diminished (lang leve Yngwie)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2001
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    1.053

    Standaard

    Interessant, dat gebruik ik dus best wel vaak zonder de achtergrond te weten..

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    hehehe... Jimi Hendrix (die op dit forum bedoel ik) had 'm al gegeven, maar misschien kan ik 'm iets begrijpelijker voor je maken.

    De overmatige (of augmented) toonladder wordt ook wel de hele-toons ladder genoemd. Bij deze ladder wordt de octaaf in 6 gelijke intervallen verdeeld van steeds een hele toon (dus 1 interval minder dan de meeste andere ladders).

    Je krijgt dan dus slechts twee smaken:
    C D E F# G# A# C
    C# D# F G A B C (of Db Eb F G A B C als je dat fijner vindt)

    Dat komt omdat deze ladder door z'n verdeling in 6 gelijke intervallen geen tooncentrum heeft; het maakt niet uit op welke toon hij begint. Met de twee 'basisladders' zijn alle ladders gegeven. Je noemt 'm natuurlijk wel naar de toon waarmee je begint, maar harmonisch verandert er dan dus niets :smile:

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2002
    Locatie
    Bijnabelgië
    Berichten
    750

    Standaard

    Op 2002-04-18 00:55, schreef pimmetje:
    hehehe... Jimi Hendrix (die op dit forum bedoel ik) had 'm al gegeven, maar misschien kan ik 'm iets begrijpelijker voor je maken.

    De overmatige (of augmented) toonladder wordt ook wel de hele-toons ladder genoemd. Bij deze ladder wordt de octaaf in 6 gelijke intervallen verdeeld van steeds een hele toon (dus 1 interval minder dan de meeste andere ladders).

    Je krijgt dan dus slechts twee smaken:
    C D E F# G# A# C
    C# D# F G A B C (of Db Eb F G A B C als je dat fijner vindt)

    Dat komt omdat deze ladder door z'n verdeling in 6 gelijke intervallen geen tooncentrum heeft; het maakt niet uit op welke toon hij begint. Met de twee 'basisladders' zijn alle ladders gegeven. Je noemt 'm natuurlijk wel naar de toon waarmee je begint, maar harmonisch verandert er dan dus niets
    Je bedoelt C# D# F G A B -> C# &lt;-, neem ik aan...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    145

    Standaard

    heej, mr hendrix. Kan je misschien wat meer vertellen over de hexatonische en enneatonisch ladders?

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Azagthoth op 2002-06-04 20:42 ]</font>

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top