Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Lessen in soleren

  1. #1

    Standaard Lessen in soleren

    Hi , ik ben net begonnen met soleren.
    Ik heb echter een probleem , ik weet niet zo veel af van toonladders enzo en de lessen die ik op het internet zoek zijn allemaal in het engels , dat begrijp ik wel maar ik het blijft ingewikkeld als ik iets wil leren.
    Dus wou ik hier vragen of er iemand is die me een les op dit forum kan zetten in het soleren met uitleg van toonladders etc., want dan geraak ik al een stuk verder.
    groetjes en alvast bedankt
    ronn
    "We live thinking we will never die. We die thinking we had never lived. Cut it out." - Jason Becker

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 april 2005
    Locatie
    Tiel
    Berichten
    116

    Standaard

    Is wel een leuk boek voor: Solo Guitar take the lead van Ed Wennink. Ik heb het besteld bij Goosen en Swagerman. Op Internet kun je die op het volgende adres vinden:

    http://www.huisvolmuziek.nl

  3. #3

    Standaard

    thx man , zal ik ook eens bestellen.
    groetjes
    "We live thinking we will never die. We die thinking we had never lived. Cut it out." - Jason Becker

  4. #4

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NoLiMiT
    Hi , ik ben net begonnen met soleren.
    Ik heb echter een probleem , ik weet niet zo veel af van toonladders enzo en de lessen die ik op het internet zoek zijn allemaal in het engels , dat begrijp ik wel maar ik het blijft ingewikkeld als ik iets wil leren.
    Dus wou ik hier vragen of er iemand is die me een les op dit forum kan zetten in het soleren met uitleg van toonladders etc., want dan geraak ik al een stuk verder.
    groetjes en alvast bedankt
    ronn

    nou alsjeblieft!

    Het is het lekkerst om op de gitaar gebruik te maken van het spelen van mineurladder posities, die grijpen het lekkerst op de gitaar.
    De C majeur toonladder (Do re mi fa sol la ti do) bevat de tonen
    C D E F G A B C. Parallel aan deze ladder loopt een mineurladder die begint vanaf de A en eindigt op de A, dus A B C D E F G A. Je ziet dat deze dezelfde tonen bevat als C majeur en dus werkelijk parallel loopt.
    Deze mineurladder van A wordt A aeolisch ofwel A zuiver mineur genoemd, deze ladder "grijpt " heel lekker op de gitaar, zoals geschetst in onderstaand tabje.


    A aeolisch mineur ladder

    ----------------------------------------------------------5----7-8----------
    ---------------------------------------------5--6---8-----------------------
    -T------------------------------4-5---7--------------------------------------
    --A--------------------5---7------------------------------------------------
    --B-----------5---7-8--------------------------------------------------------
    -----5---7-8-----------------------------------------------------------------


    Deze A aeolische ladder is goed te gebruiken op akkoord schemaatjes als bijv

    | C | Am | F | G | (heel standaard voor popliedjes), nou ff akkoordjes opnemen, maak een play along track voor je zelf en fietsen maar....


    Om wat uit de hemelse zoetsappige (majeur) sferen te komen, kan het lekker zijn
    om ter variatie er wat bluesy tonen er door heen te gooien.
    Hieronder de A bluesladder, in dezelfde positie (hee goed he?)
    Iedereen kent deze overbekende ladder wel, helaas komen veel gitaristen ook niet verder dan deze ladder, en gebruiken 'm te pas en te onpas....wat dat aangaat is het al een stuk creatiever om 'm te gebruiken als een effekt of spice...

    Uitgangspunt: Je improviseert over de genoemde akkoorden C Am F G in principe
    mbv de A aeolische ladder.........ter variatie speel je af en toe een vette blueslick,
    dit maakt je solo wat aardser en rauwer.. De A blues ladder klinkt juist erg goed over een akkoordschema in C majeur, en dan vooral te gek over het C, Am en F akkoord, over de G is ie wat lastiger, moet je heel goed luisteren.




    A blues ladder
    -------------------------------------------------------------5---8---------
    -------------------------------------------------5----8--------------------
    -T-----------------------------------5---7-8---------------------------------
    --A-------------------------5--7--------------------------------------------
    --B---------------5-6--7-----------------------------------------------------
    ------5-----8---------------------------------------------------------------



    Wat vette blueslicks:
    -------------------------------------------------------------------------
    -------------------------------------------------------------------------
    -T------------5---7-8-7----5-----------5-----------------------------
    --A-----7---------------------------7----------7-----------------------
    --B----------------------------------------------------------------------
    --------------------------------------------------------------------------



    -------------------------------------------------------------------------
    -------------------------------------------------------------------------
    -T------------------------------------------------------------------------
    --A------7----5-------------5------7------------------------------------
    --B--------------------7---------------------------------------------------
    --------------------------------------------------------------------------




    Deze is echt ranzig:
    -------------------------------------------------------------------------
    -------------------------------------------------------------------------
    -T----------5----7--8----7----5---------5---------------------------------
    --A----7----------------------------7---------------------------------------
    --B--------------------------------------------6---------------------------
    --------------------------------------------------------------------------


    Veel plezier!
    Laatst gewijzigd door johantipker; 9 april 2006 om 16:06

  5. #5

    Standaard

    Thx man !! , heeft me goed geholpen .
    Groetjes ,
    Ronn - Keep on rocking
    "We live thinking we will never die. We die thinking we had never lived. Cut it out." - Jason Becker

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NoLiMiT
    Thx man !! , heeft me goed geholpen .
    Groetjes ,
    Ronn - Keep on rocking
    heb nog wel wat adviezen voor je, hoe je een toonladder kunt gebruiken enzo...posten?

  7. #7

    Standaard

    Probeer zoveel mogelijk solo's uit te zoeken van oa je favo gitaristen, op den duur heb je een rugzak vol met licks die je altijd kan gebruiken

  8. #8

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sunday violence
    Probeer zoveel mogelijk solo's uit te zoeken van oa je favo gitaristen, op den duur heb je een rugzak vol met licks die je altijd kan gebruiken
    daar valt nix tegenin te brengen, wat je kunt uitvinden door te horen, desnoods uit te schrijven (transcripties) is altijd het beste...je moet t dan natuurlijk wel horen.......en dat valt voor beginners vaak niet mee.....(en gevorderden krijgen er ook nog wel es hoofdpijn van)

  9. #9

    Standaard

    ja johan , ik zou het graag hebben als je nog wat meer tips post !
    maar ik was een week niet online , heb alleen internet bij mn vader thuis.
    groetjes
    ronn
    "We live thinking we will never die. We die thinking we had never lived. Cut it out." - Jason Becker

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top