Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Music Gecontroleerde Feedback

    Hallo allemaal, k ben nieuw hier. Ik wou graag weten of mensen bekend zijn met deze techniek: (humbuckers zijn onmisbaar!) Je switched één humbucker aan, en dempt de vijf snaren die je niet gebruikt af. door in een bepaalde hoek ten op zichte van je versterker te staan kun je je gitaar gecontroleerd laten feedbacken, vooral in melodielijnen geeft dit een prachtig effect ( zoals de band Anathema vaak gebruikt). Dit is mij echter zelf nog niet vaak gelukt. Heeft iemand tips, of links naar instructiefilmpjes?
    \m/

    (btw, ik heb een Epiphone Les Paul 100)
    Laatst gewijzigd door Endaemion; 8 april 2006 om 22:03

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2003
    Locatie
    Kaatsheuvel
    Berichten
    1.609

    Standaard

    Gain opendraaien, en gewoon simpelweg luisteren wanneer je feedback krijgt als je je gitaar in bepaalde "hoeken" houdt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 april 2004
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    5.426

    Standaard

    zijn humbuckers echt een vereiste? want dan was die Jimi Hendrix nog een stuk beter dan ik al dacht met z'n strat
    nielsduursma: "je ziet eruit als een hippie en dat ben je ook min of meer"
    hoofd: "Een aap met een blauwe balzak, dat klinkt als Richwoodje!"
    Jeroen_TRC:"Richwoodje bijvoorbeeld is een goede gast die van geweldige muziek houdt maar een beetje autistische trekjes heeft"

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Music

    Er zijn een paar belangrijke factoren.
    -karakteristiek van de amp
    De ene amp heeft wat meer hoog mid en tophoog. Met name het tophoog zorgt voor meer en sneller feedback. Dat hangt af van het soort amp (Vox is heel mooi te feedbacken), maar zelfs ook van de buizen die erin zitten. Ik heb bijvoorbeeld een Telefunken liggen, als ik die in de eerste positie zet heb ik zoveel meer tophoog dat ik veel makkelijker feedback krijg.
    Een truuk kan zijn om wat meer presence erin te draaien op je versterker.


    -speaker
    Hoe sta je ervoor inderdaad. Beetje schuin wil nog al eens het beste werken. Sinds ik een beam blocker voor mijn speaker heb en het hoog veel meer evenredig verdeeld wordt heb ik ook al weer makkelijker controleerbare feedback.

    -hoeveelheid gain
    Meer gain betekent sneller feedback, maar ook vaak minder goed te controleren. Met een extra boost of compressor heb je vaak net iets meer controle als je amp van zichzelf niet zo makkelijk wil feedbacken..

    -elementen
    Maakt ook ontzettend veel uit. Als je elementen wat microfonisch zijn feedbacken ze ook als je dat niet wil, maar perfect gewaxpotte elementen zijn weer erg moeilijk aan het fluiten te krijgen. Anyhow, sowieso brugelement gebruiken en je komt al een heel eind. Enkelspoels of dubbelspoels
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  5. #5

    Standaard

    Okey, ik heb een marshall mg 30 dfx..zou t daarmee moeten lukken?
    wat is presence?
    wat is boost/compressor
    ik heb twee gewoone open coil humbuckers
    (ik ben een complete n00b op technisch gebied)

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Music

    Daar was ik al bang voor
    Presence regelt het tophoog, maar die zit op jouw versterker waarschijlijk niet. Doe effe een search, zeker in het effectenforum over boost, compressor enz. Je vindt genoeg.

    Een MG30 wordt inderdaad lastig om gecontroleerd te feedbacken, de geluidskarakteristiek is er niet zo erg geschikt voor. Mist ook wat power, goede speaker....
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  7. #7

    Standaard

    Niet onbelangrijk: VOLUME

    Op je slaapkamertje krijg je niet zo snel feedback als tijdens een oefensessie...

  8. #8

    Standaard

    t is me één keer gelukt met een marshall mg15 terwijl die voluit stond, dus het kan wel , maar dat het volume flink omhoog moet is een goed idee, bedankt

  9. #9

    Standaard

    kep zelf zon kleine marshall(30watt) en je kan der in combi met een goed pedaal op vrij lage volumes ook nog goede feedback uithalen..ik gebruik wel me gt8 ervoor. Ook een wahwah kan gaaf zijn om de toonhoogte van je feedback te veranderen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2005
    Locatie
    Zierikzee
    Berichten
    706

    Standaard

    Het kan ook zijn dat Anathema (en andere bands ) een E-bow gebruiken...
    Ibanez RG 3120, Blade Texas Standard Pro, Anvil tube preamp, G-Major, Rocktron Velocity 120, E-bow, Boss GT-10, Rebote 2.5 delay
    MySpace - Skybicycle

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top