Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 36 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 357

Discussie: Eat this shredders.

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koella
    Het is niet superieur aan metal maar toch wel een stukje ingewikkelder om te leren dacht ik ?
    Lijkt me niet.
    Het is een compleet andere techniek.
    Die gasten weten waarschijnlijk niet eens wat demping is, dus als je ze op een metalgitaar laat spelen met veel distortion, krijgen ze er amper meer uit dan wat gerammel en wat feedback.
    Ik denk dat je wat dat betreft makkelijker als shredder zo'n Maccaferri-gitaartje op kunt pakken en wat snelle runs spelen.
    Da's dus het technische aspect. Qua muziektheorie ligt het er maar aan wat voor soort shredder je bent, natuurlijk. Er zijn gasten die niet veel verder komen dan pentatonische en diatonische laddertjes en wat simpele ingestudeerde arpeggio's. Die zouden vast problemen hebben om over wat moeilijkere jazz-schema's te soleren.
    Maar er zijn genoeg voorbeelden van shredders die een hoop van muziektheorie weten, en zelf ook over lastige schema's soleren. Dan moet je vooral in de hoek van de fusion of prog-rock kijken, bijvoorbeeld. Hoewel de betere neo-klassieke shredders er vast ook wel raad mee weten.

  2. #12

    Standaard

    elke stijl is moeilijk om te masteren zelfs heel goed blues spelen is moeilijk.

    jazz is wel wat complexer dan de meeste stijlen dat is nou eenmaal zo door de timing de zeer complexe arrangementen,akkoorden noem het maar op

    ik heb heel lang geleden is les gehad van een jazzgitarist toch kon die absoluut geen metal spelen,vrij simpele metal riffs waren best moeilijk voor hem kan ik me nog herinneren.

    eerlijk gezegt vind ik deze gitarist niet super goed hij is wel snel en heeft techniek maar het is niet super qua feel/emotie enzo wat dat betreft kan ik de vergelijking na shred wel begrijpen.

    iemand als paco de lucia heeft ook veel speed en techniek maar ook net zoveel of miscchien wel meer feel en emotie zonder dat doet het mij vrij weinig.maarja kwestie van smaak misschien

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor
    eerlijk gezegt vind ik deze gitarist niet super goed hij is wel snel en heeft techniek maar het is niet super qua feel/emotie enzo
    Dat vind ik sowieso bij jazzgitaristen vaak. Ze spelen meestal heel erg in 1 ritme, en stampen die arpeggio's en dingetjes er maar uit... dadadadadadadada.
    Maken absoluut geen gebruik van timing, bends of vibrato... Grappig om te horen dat het vaak nog slecht klinkt ook, als ze eens een keer een bend of vibrato proberen. Blijkbaar hebben ze dat niet 'in de vingers'.
    Komt op mij als onmuzikaal en gevoelloos over. Beetje de Rusty Cooleys van de jazz.

    Ik luister dan liever naar wat 'gematigder' jazz-muzikanten, die er meer swing/timing/expressie/gevoel/etc in doen, en dan misschien maar iets minder snel en ingewikkeld spelen.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 juni 2002
    Locatie
    Ons Dorp, ZH
    Berichten
    21.343

    Standaard

    Dat geldt ook voor iemand als Al di Meola, waarbij de techniek in dienst staat van de muziek en niet andersom. Dat is bij het geposte filmpje niet zo IMO. Die balans is ook wat goede snelle gitaristen onderscheidt van shredders.

    Een mooi voorbeeld van iemand die verschillende stijlen super wist te combineren was Shawn Lane (RIP).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe
    Die Anders.. de Machiavelli van GN
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bassbitch Bekijk bericht
    Naar de schuilkelders! Anders is on the loose!

  5. #15

    Standaard

    Of een Tony MacAlpine.
    Jazz, fusion, neo-klassiek, stukje Chopin op piano. Draait ie z'n hand niet voor om. Heb ik meer respect voor dan iemand die wat doelloos zit te ratelen op een jazzdoos en andere muziek afzeikt, die ie zelf niet eens beheerst.

    Overigens vond ik dit clipje verder niet slecht, de solo was best aardig in harmonisch opzicht. En ik vind sowieso het Rosenberg trio wel aardig. Maar ik hoor toch liever Stochelo dan deze kerel... Wie was dit eigenlijk? Een neefje oid?
    Ik heb het hier dus niet over deze gitarist, maar vooral over een bepaalde groep jazzgitaristen.
    Laatst gewijzigd door Scali; 1 april 2006 om 12:27

  6. #16

    Standaard

    al die meola ja die krijgt ook vaak het verwijt dat die niet veel emotie heeft toch vind ik sommige rustige dingen of zijn elektrisch werk dat er best zeer goeie nummers bij zitten.

    een shawn lane ja dat is nou echt iemand vind ik die puur uit zijn hart speelt echt super wat die gast kon,al zien de meeste het weer als sjezus hij had veel speed enz enz alleen de truc zien in plaats van het geheel.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maxxas
    Wat is hier zo verschillend aan met zg. "Shred"?
    Het enige is dat die gast "clean" speelt en dat de sfeer jazzy is.
    Alle techniekjes die je bij hem ziet, komen bij zg. shredders ook voorbij.
    Sweeps, stringskipping, tremolopicking etc noem het maar op.
    Ik zie hem echter niet tappen????????
    WTF, die gast kan niet tappen!!!!!!!!
    Dus shred regeert heviger dan ooit. (tease, tease)
    in dit filmpje zit meer shred dan in het overgrote deel van het ouevre van steve vai... maar ik vind het wel leuk. Iets te patserig en weinig 'muziek' maar wel een bloedmooie gitaar, een hele mooie toon en een leuke stijl.
    pokkel'n

  8. #18

    Standaard

    Ik hoor amper dynamiek, gevoel en een noot langer dan 0.5 seconde. 1 grote techniekkliek. Alleen op 1:58 doet hij een poging tot muziek maken. En daar ben ik niet van onder de indruk.

  9. #19

    Standaard

    nou slecht vind ik hem niet hoor! maar niet super,het is vrij moeilijk om zo te kunnen spelen daar moet je niet makkelijk over denken of zo.

    jazz is al vrij moeilijk zelfs de akkoorden schema's is voor de meesten niet te doen laat staan melodie of solo's...

    probeer zelf maar is een aantal jazz standaards in te studeren je zult zien hoe moeilijk dat in werkelijkheid is.

  10. #20
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Ik vind het ontzettend knap wat die man doet, maar ik vind er geen ruk aan, irritant zelfs.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top