Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 24 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 238
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard Gezocht: scope plaatjes

    Wat?

    Scope-plaatjes, plaatjes van iemand die een plexi 100W onder handen heeft gehad en metingen heeft gedaan.

    Ik ben de zelfbouw plexi aan het doormeten omdat het geluid niet goed is (zie thread over de bouw ervan) en volg het advies op om er met de scope doorheen te gaan.

    Toongenerator er op en stage voor stage kijken wat er met het geluid gebeurt. Dat is natuurlijk geen probleem, ik zie prachtige golfjes, al dan niet ingedeukt, maar heb geen referentie van hoe het er uit zou moeten zien als alles goed is.

    Klinkt natuurlijk stom, maar zo vaak zit ik niet met een scope in een amp.

    Klopt het bijvoorbeeld dat het signaal vlak voor de toonregeling al aardig afgetopt is op max volume?

    Referentieplaatjes zoek ik dus eigenlijk

    Bij voorbaat dank.
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Franc,

    Als jij al geclipte beelden hebt voor de tonestack, dan is de preamp al aan het oversturen. Je hebt geen plaatjes nodig, want dan weet je nog niet waar je mee bezig bent. Begin bij een ingangssignaal van rond de 20mV. Je kan voor elke trap in feite berekenen hoeveel eruit moet komen. Meet dus de kathode stroom om het bias punt te bepalen. enz. Als ie clipt voor de tonestack kan dat best terecht zijn. Dan is je ingangsssignaal te groot.

    Meet de spanningen, kijk wat er gebeurt en beredeneer. Dat zal eerder tot een oplossing leiden dan trial & error.

    Nico

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Ja, pa



    Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar dan ben ik wel het wiel opnieuw aan het uitvinden.
    Die plexi is al duizenden keren gebouwd en zou toch iedere keer hetzelfde beeld moeten geven.
    Je maakt mij niet wijs dan Jim iedere x aan het rekenen sloeg als een amp niet het verwachte geluid gaf, dan is het toch een kwestie van stap voor stap vergelijken met een goed exemplaar en oplossen.

    Dat noem ik geen trial and error...
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Franc,
    Jim bouwde niet maar een paar van zijn mensen die de meeste zaken uit het hoofd wisten. Ook wel ervaring genoemd. DIt is niet een kwestie van het wiel uitvinden, maar een leerproces. Dit is DE kans om eens een echt probleem op te lossen. Waarschijnlijk is het iets heel eenvoudigs, maar eenmaal gevonden overkomt je dit waarschijnlijk nooit meer. Maar je leert wel begrijpen waarom iets werkt en hoe.
    Nico

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Dat snap ik en daar geef ik je ook helemaal gelijk in, maar ik probeer ervaring te krijgen in het oplossen van dit soort problemen (liever "uitdagingen" genoemd ) en niet in het doorrekenen van wat er per stage gebeurt.

    Nee, ik ben niet eigenwijs, niet koppig, maar gewoon te beroerd om aan het rekenen te slaan
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Het een gaat niet zonder het andere......plaatjes nakijken lost niets op. Alleen maar dat je een afwijking hebt eventueel. Maar dan weet je nog steeds niet waarom. Maar mogelijk vind je iemand die foto's heeft gemaakt met dezelfde instellingen als jij.............denk het niet.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Okee, okee, ik begrijp al dat ik er niet onderuit kom

    Ik zocht even een quick en dirty manier...

    Ik heb trouwens wel al een idee dat het in de NFB zit, het probleem.
    Door trial and error, dat wel.
    Met de NFB los knijpt ie het signaal bijna direkt af, er is geen fatsoenlijk geluid uit te krijgen, met de NFB vast is het geluid beter en duidelijk harder. Ik heb het idee dat (mede) door de .047u ipv .1u die ik op de Presence pot heb zitten, ik iets uit het lood trek. Ik ga zo de scope op de uitgang en NFB zetten, nu eerst eten.
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    da's een beetje vreemd. Zonder NFB zou ie juis voluit moeten sturen...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Nee, zonder NFB is ie zachter.
    Ik dacht ook dat het andersom zou zijn, net als met die primaire zijdes en postive/negative feedback.

    Er zal toch niets met die OT mis zijn
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    nu we over gaan op gokken zonder enige onderbouwing...vast wel...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top