Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 2 van 38 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 375
  1. #11

    Standaard

    Mijn line-out van me buizenversterker is wel speaker emulated. Dat klopt ook wel ongeveer (ik heb met opnames vergeleken). Het lijkt mij dat dat een eerlijker geluid geeft dan een microfoon. Die kleurt het geluid altijd toch wel een stuk.
    Dreadmember

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rude Perception
    Mijn line-out van me buizenversterker is wel speaker emulated.
    Ja, als het niet zo is, dan klinkt het totaal niet over een PA.
    Daar kun je dan weer een losse speaker-emulator voor gebruiken, zoals een H&K Red Box.
    Maar die speaker emulators hebben een beetje dezelfde 'problemen' als modelers. Het klinkt soms toch wat 'plastic', vooral als je met koptelefoon luistert. Een speaker een microfoon werkt toch als een bepaald filter, en dat is (nog) niet helemaal perfect na te bootsen.
    Maar met de juiste afstelling en via een PA merk je het verschil amper.
    Tegenwoordig worden ook veel CDs opgenomen met modelers/speakersims, dus misschien dat dat ooit de 'standaard' wordt, en buizenversterkers/microfoons als 'minder natuurlijk' worden gezien.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fouter
    Ik heb geen ervaring met modeling, maar heb al veel mensen horen zeggen dat als je met modeling gewoon direct over de PA speelt, lig je veel lekkerder n de mix omdat de geluidsman een signaal binnenkrijgt waar beter mee valt te werken dan het signaal wat van een mic voor een cabinet komt. Naar mijn idee klinkt dit wel aannemelijjk.
    Dat is vaak zo omdat buizenbakken het lekkerste klinken als ze openstaan. Daardoor wordt via mic die ervoor geplaatst wordt zoveel signaal naar de mengtafel gestuurd dat er niets fatsoenlijks meer van te maken is. De oplossing hiervoor is in mijn ogen versterkers met minder vermogen (dat is vaak tegen het zere been van de gitarist) of een goede attenuator. Ik heb zelf gekozen voor de laatste, ik kan daardoor op een heel acceptabel niveau (en dat is dus wel te hard voor de huiskamer ) mijn geluid uit een TSL602 halen en daarbij ook nog eens een bruikbaar (onafhankelijk regelbaar!) line-signaal uitsturen naar de mengtafel.
    Omdat je met een modelingapparaat een goed bruikbaar signaal uitstuurt naar de mengtafel en keurig via de monitor terugkrijgt wat je nodig hebt is het probleem hier bijna niet aanwezig.

    Eigenlijk kun je stellen dat met die constructie het lastigste element uit de ketting voor het zaalgeluid is verwijderd: de gitarist zelf!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  4. #14
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 maart 2005
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    14

    Standaard

    Achterlijk eigenlijk, dat gitaristen zo stug zijn Een vriend van me zei laastst: "Die modeling zooi is leuk voor thuis, maar ik zou de punch in mn rug bij optredens niet willen missen."
    Ik dacht: "Goh daar heb je wel een punt ja", maar nu ik er verder over nadenk valt dat toch een beetje in t niets, aangezien je de helft van de tijd die punch niet eens hebt omdat je zachter moet.

    Ik heb zelf een Laney GH100L, leuke amp, maar kan 'm niet echt opentrekken, gaat gewoon veel te hard. Daar loop ik live ook vaak tegenaan, een geluidsman die roept "zachter zachter zachter" en ik sta huilend mijn volume knop naar beneden te draaien en hoor mn geluid zompig en modderig worden. Groot feest dus!

    Attenuators zijn wel duur overigens, plus dat je er een versterker bij nodig hebt

    Bij modeling heb je infeite genoeg aan 1 apparaat, wat stukken goedkoper is.

    edit: Die vriend van me heb ik gister overigens zien optreden, met z'n ENGL Richie Blackmore, en hun andere gitarist had een Rectifier, geen idee welke, maar het gitaargeluid was waardeloos. Solo's (rectifier) kwamen niet door de mix, en ritmewerk was een dikke brei (brij?). Leuk, heb je voor paar duizend euro aan versterkers staan, kun je ze amper horen.
    Laatst gewijzigd door Fouter; 26 februari 2006 om 15:17

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fouter
    Ik kan 'm niet echt opentrekken, gaat gewoon veel te hard. Daar loop ik live ook vaak tegenaan, een geluidsman die roept "zachter zachter zachter" en ik sta huilend mijn volume knop naar beneden te draaien en hoor mn geluid zompig en modderig worden. Groot feest dus!
    Daar heb je dus met een goede attenuator veel minder last van, zompig en modderig klinken op laag volume

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fouter
    Attenuators zijn wel duur overigens, plus dat je er een versterker bij nodig hebt
    Bij modeling heb je infeite genoeg aan 1 apparaat, wat stukken goedkoper is.
    Maar dan komen we in de discussie wat je het mooiste vindt klinken en dat zouden we niet doen
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 oktober 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    287

    Standaard

    Ik denk dat vooral het gemak van een modelling systeem opweegt tegen de nadelen van een goede buizen versterker. Als het geluid alles is wat telt, en alle nadelen (sjouwen, lastiger om goed zaalgeluid te krijgen, goede mic afstelling, minder veelzijdig (?), duurder :P) geen probleem zijn, je voor een goede buizen versterker moet gaan. Persoonlijk heb/had ik het geld niet voor een serieuze buizen versterker + effecten pedalen etc, en heb ik gekozen voor een Pod XT Live. Ik heb nu een half jaar puur over PA gespeelt en dat is me niet altijd even goed bevallen: niet elke PA klinkt even goed, je bent erg afhankelijk van de geluidsman (dat ben je altijd al, maar nu ook voor je podium geluid) De draagbaarheid is wel heel relax, en ik ben supersnel speelklaar Toch ben ik verder gaan zoeken, om wat beters te krijgen met de spullen die ik al had. (VOX Wah en Pod XT Live en Fender Ultimate Chorus) Momenteel speel ik dus over 2x Tech21 Power Engine 60, en dat is voorlopig ideaal voor mij. Vaak krijgt modelling veel de klacht dat het niet 'levendig' genoeg is, maar met mn twee Tech21 bakken heb ik dat probleem niet meer. Ze lijken het geluid meer leven te geven, en op harder volume vind ik ze ook lekkerder klinken. (kan dat?!, zijn namelijk geen buizenversterkers) Mn Fender heb ik weggedaan om mn tweede Tech21 te kunnen bekostigen :P Hoe dan ook, de conclusie is denk ik: het ligt er maar net aan wat voor een budget je hebt, en of je voortdurend moet switchen met je geluid.
    'Gary Moore - you're always a semi-tone away...'

    www.yamama.nl voor een goed feest!

  7. #17
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 maart 2005
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    14

    Standaard

    Het probleem van een slechte PA heb je ook met buizenbak die gemiced wordt natuurlijk. Al heb je dan nog altijd je versterker zelf die geluid geeft, maar dat heb je dus ook met modeling als je eigen monitoren hebt.

    ik zit er al een tijdje over te denken om m'n buizenbak te verkopen en over te stappen op modeling, maar het blijft een moeilijke beslissing.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thefox
    Momenteel speel ik dus over 2x Tech21 Power Engine 60, en dat is voorlopig ideaal voor mij. Vaak krijgt modelling veel de klacht dat het niet 'levendig' genoeg is, maar met mn twee Tech21 bakken heb ik dat probleem niet meer. Ze lijken het geluid meer leven te geven, en op harder volume vind ik ze ook lekkerder klinken. (kan dat?!, zijn namelijk geen buizenversterkers)
    Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Ik ken die Tech21 versterkers niet, maar zelf heb ik een Marshall VS230, waar ook geen buis in te bekennen valt, maar die klinkt inderdaad ook heel levendig als ie hard staat (Ik gebruikte dan wel geen modeler, maar een Zoom 8080 multifx, maar in principe komt het op hetzelfde neer, nabootsen van preamp/distortion zonder gebruik van buizen). Ook bij andere transistorversterkers heb ik dat gemerkt... bv de Peavey Bandit, de Marshall MG serie (druk die FDD-knop in, mensen!), of de H&K Edition Blue. Als ik de Zoom direct over een PA of hifi-versterker deed, met speakersim aan, was het veel lastiger om een lekker geluid te krijgen.

    Dat zijn dus allemaal 'pure' transistorversterkers, waar flink gesleuteld is aan pre-amp en eindversterker, om een zo realistisch mogelijk buizengeluid te krijgen. Nou vraag ik me af of er bij modelingversterkers ook naar de eindversterker wordt gekeken, of dat ze daar gewoon een standaard 'hifi'-versterker in zetten. En ook bij de speakers vraag ik me dat af. Bij de eerder genoemde versterkers zitten er gewoon Celestions of andere 'gitaarspeakers' in. Er is mij verteld dat er in modeling-amps ook wel hifi-speakers gebruikt worden.
    Dus misschien klinkt een modeler wel beter over bv een ValveState of Tech21-versterker, dan wanneer je een complete modelingversterker hebt.

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scali
    Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Ik ken die Tech21 versterkers niet, maar zelf heb ik een Marshall VS230, waar ook geen buis in te bekennen valt, maar die klinkt inderdaad ook heel levendig als ie hard staat (Ik gebruikte dan wel geen modeler, maar een Zoom 8080 multifx, maar in principe komt het op hetzelfde neer, nabootsen van preamp/distortion zonder gebruik van buizen). Ook bij andere transistorversterkers heb ik dat gemerkt... bv de Peavey Bandit, de Marshall MG serie (druk die FDD-knop in, mensen!), of de H&K Edition Blue. Als ik de Zoom direct over een PA of hifi-versterker deed, met speakersim aan, was het veel lastiger om een lekker geluid te krijgen.

    Dat zijn dus allemaal 'pure' transistorversterkers, waar flink gesleuteld is aan pre-amp en eindversterker, om een zo realistisch mogelijk buizengeluid te krijgen. Nou vraag ik me af of er bij modelingversterkers ook naar de eindversterker wordt gekeken, of dat ze daar gewoon een standaard 'hifi'-versterker in zetten. En ook bij de speakers vraag ik me dat af. Bij de eerder genoemde versterkers zitten er gewoon Celestions of andere 'gitaarspeakers' in. Er is mij verteld dat er in modeling-amps ook wel hifi-speakers gebruikt worden.
    Dus misschien klinkt een modeler wel beter over bv een ValveState of Tech21-versterker, dan wanneer je een complete modelingversterker hebt.
    Heeft die vs230 geen buis in de pre-amp?
    Anyway ik heb een Marshall Valvestate VS265 gehad. (met buisje in de pre-amp) Prima ding hoor, veel plezier van gehad.

    Maar, ik kan je vertellen op zacht volume ging het nog wel,
    maar als je dat ding echt goed open zette op lead,
    dan klonk dat ding echt verschrikkelijk:
    Schel, dun, en knerpend door je oren.

    Even weer on topic:

    Ik blijf erbij dat het voor de hoorbaarheid geen zak uitmaakt of je nou een goed gemicde buizenamp over de PA gooit of een POD xt. kwestie van afstellen.

    (Een gemicde buizenamp klinkt wel 100 keer mooier vind ik, maar daar zouden we het niet over hebben)

    edit: aha, die vs230 is alleen een eindtrap, of niet?
    In dat geval heb ik niks gezegd en klopt het ook wel, een modeller klinkt mooier over een transitor eindversterker is mijn ervaring.
    Laatst gewijzigd door Baker; 26 februari 2006 om 17:07

  10. #20

    Standaard

    De VS230 heeft geen buis... Indertijd was er geen MG-serie, dus had de ValveState-serie zowel solid-state als hybride modellen.
    De VS65, VS265 en VS100 waren hybride, de rest was solid-state, als ik me goed herinner. De preamp is dan min of meer een Shredmaster-pedaaltje.
    Maar ik heb in mijn VS230 een stereo effectloop laten bouwen, dus in principe is het alleen nog maar een eindversterker nu.
    De eigen distortion heeft inderdaad de neiging om schel te worden... de reverb speelt daar ook een rol in. Maar dat is wel bij te stellen, de eq op het overdrive-kanaal vind ik zeer veelzijdig.
    Met de Zoom heb ik een wat mildere tone. Die wordt niet schel, maar blijft wel prima overeind in een bandsituatie. Met een Peavey Bandit lukte me dat veel minder.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top