Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 1 van 38 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 375
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 februari 2005
    Locatie
    the hague!
    Berichten
    551

    Smile the ultimate tubes vs. moddeling debat!!

    jaja, er zijn al meerdere topics voorbij gekomen hierover, maar ff wat specifieke vragen;

    Van moddeling is inmiddels wel bekend dat het iets minder dynamisch speelt en dat het geluid "anders" is. Dat laatste is subjectief dus wou ik maar buiten beschouwing laten. Blijft over;

    - hoe blijft je geluid overeind op het podium? (van buizen zegt men; perfect te horen, van moddeling zegt men van niet)
    - hoe blijft je geluid overeind in de PA-mix? (the same as above...)

    Er was laatst in ieder geval een PA-technicus die tegen me zei (toen ik met de podxtlive speelde); je geluid is "af", waarmee hij bedoelde dat alles erin zat en te horen was; voldoende en evenwichtig hoog/mid/laag. Blijkbaar is dat belangrijk (hoewel ik dat wel wist).
    Van de zomer zag ik een band waarvan de gitarist over een vetta speelde, en die was dus niet te horen! ligt dat nou aan de vetta of aan de PA-technicus?
    Ik heb ook wel eens een gitarist gehoord met een vetta die wel te horen was, maar een kut-geluid had, terwijl-ie (tegelijkertijd) door de installatie die in een andere zaal hing een werkelijk fenomenaal geluid had! (was een zalencentrum met meerdere zalen en de live-band in de ene zaal werd doorgeprikt naar alle andere zalen over de hifi-installatie)
    Als ik met mijn pod-je speel (bijna 50% van de gigs die ik doe) hoor ik mezelf prima over een floormonitor die voor m'n neus ligt. maar ben ik ook (goed) te horen in de zaal?

    dus....ik nodig iedereen, maar vooral de mensen op dit forum die ook weleens achter de live-tafel staan, uit om z'n/haar mening te geven over de specifiek gestelde vragen.

    waarom dit debat? omdat ik ernstig twijfel of je goed te horen ben wanneer je over je pod-je speelt.....(dus los van de vraag of een podje LEKKER klinkt.)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Ik heb laatst een DVD gekregen met 2 optredens van een bandje waar ik vroeger
    in speelde.
    Daar speel ik het eerste optreden met een Line6 Flextone II XL en het tweede met
    een Soldano HotRod50.

    Het eerste optreden klinkt het zaalgeluid beter, viel beter in de mix en klonk
    prettiger.
    Tweede optreden was het gitaar zaalgeluid minder in balans met de rest,
    overheersend en niet echt mooi.

    Wat ik me kan herinneren is wel dat ik het podium geluid het eerste optreden
    veel minder vond dan het tweede.
    De Soldano was veel beter te horen op het podium.

    Moet er wel bij zeggen, 2 optredens met verschillende Camera's opgenomen
    en verschillende technici achter de knoppen.
    Dus niet echt een goede A/B vergelijking.

    Enige wat je kan doen, is met een draadloos systeem het publiek inlopen en
    bij de zaaltafel gaan staan.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door qwertyuiop
    - hoe blijft je geluid overeind op het podium? (van buizen zegt men; perfect te horen, van moddeling zegt men van niet)
    - hoe blijft je geluid overeind in de PA-mix? (the same as above...)

    ligt dat nou aan de gitarist of aan de PA-technicus?
    Voor mijn gevoel ligt dat niet aan buizen of moddeling, maar vooral aan goed afstellen. Dit begint dus bij de gitarist, de geluidstechnicus moet dit afmaken. Een geluidsman kan niet verbeteren wat in basis niet goed is maar wel verkloten wat wel goed staat afgesteld.
    Mijn ervaring is dat modeling vaak op een laag volume wordt afgesteld en dat er op een hoger volume weinig van overblijft. Een buizenbak is daar wat minder gevoelig voor.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    lekkere muziek....

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 februari 2005
    Locatie
    the hague!
    Berichten
    551

    vraagje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nicoverduin
    lekkere muziek....
    huh? wabedoelu?

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door qwertyuiop
    waarom dit debat? omdat ik ernstig twijfel of je goed te horen ben wanneer je over je pod-je speelt.....(dus los van de vraag of een podje LEKKER klinkt.)
    Volgens mij heeft dit debat geen zin.
    als je niet te horen bent met je pod is óf het geluid van de pod niet goed afgesteld, óf het geluid van de pa niet goed afgesteld, óf een combinatie van beide. Punt. dit is ook geen discussie waard.

    Wat wel een discussie waard is is de vraag of een podje LEKKER klinkt. Hoewel deze discussie al 100.000 x gevoerd is en in principe dus ook zinloos is.
    De uitkomst is: buizen en modelling hebben allebei grote voor -en nadelen.
    Het is maar net wat je belangrijker vindt.

    Wat mij betreft een slotje op dit topic. (bij wijze van spreken)

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zjanke
    Voor mijn gevoel ligt dat niet aan buizen of moddeling, maar vooral aan goed afstellen.
    Vind ik ook.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zjanke
    Mijn ervaring is dat modeling vaak op een laag volume wordt afgesteld en dat er op een hoger volume weinig van overblijft. Een buizenbak is daar wat minder gevoelig voor.
    Ja, het probleem is dat modeling meestal gekoppeld is aan een transistorversterker die zo lineair is als de pest. Op hoog volume krijg je dus precies dezelfde karakteristiek als op laag volume. Alleen denken jouw oren daar anders over, vanwege het verschil in geluidsdruk etc.
    Een buizenversterker is in principe rotzooi, en klinkt totaal anders op hoog volume dan op laag volume. 'Toevallig' klinkt het bij sommige buizenversterkers nou net precies zoals je het hebben wilt op dat hoge volume (of is het juist toevallig omdat vroeger alle gitaarversterkers buizen hadden, en we dat geluid van oudsher kennen en na willen streven?).
    Wat dus eigenlijk ontbreekt bij die modelers is een beschouwing van het daadwerkelijke volume. De modeling wordt helemaal in de preamp gedaan, en daar wordt dus een buizenversterker gesimuleerd die al hard open staat. Wat er daarna gebeurt met de eindversterker en speakers, wordt niet meegenomen.
    Als je aparte patches maakt voor laag en hoog volume, zou een modeling-bak prima moeten kunnen werken op het podium.
    En als je je modeler via een buizen-eindtrap en cabinet versterkt, zal het ook wel goed werken.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scali
    Ja, het probleem is dat modeling meestal gekoppeld is aan een transistorversterker die zo lineair is als de pest. Op hoog volume krijg je dus precies dezelfde karakteristiek als op laag volume. Alleen denken jouw oren daar anders over, vanwege het verschil in geluidsdruk etc.
    Een buizenversterker is in principe rotzooi, en klinkt totaal anders op hoog volume dan op laag volume. 'Toevallig' klinkt het bij sommige buizenversterkers nou net precies zoals je het hebben wilt op dat hoge volume (of is het juist toevallig omdat vroeger alle gitaarversterkers buizen hadden, en we dat geluid van oudsher kennen en na willen streven?).
    Wat dus eigenlijk ontbreekt bij die modelers is een beschouwing van het daadwerkelijke volume. De modeling wordt helemaal in de preamp gedaan, en daar wordt dus een buizenversterker gesimuleerd die al hard open staat. Wat er daarna gebeurt met de eindversterker en speakers, wordt niet meegenomen.
    Als je aparte patches maakt voor laag en hoog volume, zou een modeling-bak prima moeten kunnen werken op het podium.
    En als je je modeler via een buizen-eindtrap en cabinet versterkt, zal het ook wel goed werken.
    Leuk verhaaltje, maar als je ze allebei op helzelfde volume afstelt, dan maakt het dus niet uit?

    Maurice
    Niet goed maar wel hard!

    Te koop: Marshall VS100r Valvestate top, Peavey 5150 4x12 buikkast en goedkope zelfbouw 4x12 onderkast

  9. #9
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 maart 2005
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    14

    Standaard

    Ik heb geen ervaring met modeling, maar heb al veel mensen horen zeggen dat als je met modeling gewoon direct over de PA speelt, lig je veel lekkerder n de mix omdat de geluidsman een signaal binnenkrijgt waar beter mee valt te werken dan het signaal wat van een mic voor een cabinet komt. Naar mijn idee klinkt dit wel aannemelijjk.

    Ik heb gister een aantal metal-bandjes live gezien, geen van allen hadden ze erg goed hoorbaar gitaargeluid, allemaal buizenbakken, zelfs Rectifiers en ENGLs...

    Verder worden modeling apparaten vaak verkeerd gebruikt, gitaar>modeler>input amp, met preamp-sims en speaker-sims gewoon aan enzo.
    'k Was laatst bij iemand die een GT3 met preamp-sims en speaker-sims direct in de input van een buizenbak drukte, en hij vond het vreemd dat er niks van z'n geluid overbleef in bandsituatie. Volgens mij zijn er nog steeds erg veel gitaristen die de boel gewoon simpelweg verkeerd aansluiten, en speaker-sims gebruiken terwijl ze over een cabinet spelen.

    Ik denk dat dit wel een belangrijk punt in 't debat is, want modeling is op verschillende manieren te gebruiken, met een poweramp+cabinet, of met actieve monitor+direct in de PA, of één of andere vage tussen weg...

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mmrizio
    Leuk verhaaltje, maar als je ze allebei op helzelfde volume afstelt, dan maakt het dus niet uit?
    Daar komt het een beetje op neer, ja.
    Natuurlijk maakt het wel wat uit, er zijn ook geen twee buizenversterkers hetzelfde. Maar voor zover het gaat om optreden, dat moet gewoon lukken.
    Ligt er ook een beetje aan hoe je het aansluit natuurlijk.
    Buizenversterkers worden meestal met een microfoon via de PA doorversterkt.
    Als je een buizenversterker hebt met een directe uitgang voor de PA, en je gebruikt die, dan krijg je natuurlijk weer een iets ander resultaat.
    En zo kun je ook modelers direct aansluiten, of via een speaker en microfoon.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top