Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2005
    Locatie
    Bedum
    Berichten
    1.519

    Cool barstjes laklaag Ovation Collectors Edition '97

    Hallo,

    Ik heb een Ovation Collectors Edition 1997 gekocht voor €450,-. Volgens mij is dit op zich niet echt duur...toch?
    Er zitten alleen een paar lelijke barstjes de laklaag. Het hout is verder niet aangetast en de klank is prima alleen het lijkt natuurlijk niet zo prachtig. Wat is de beste optie om dit weg te krijgen? Volledig overnieuw (laten) lakken (wat kost dat ongeveer?)...barsten laten repareren (kan dat of blijf je dat zien?)..of gewoon niks aan doen...?
    Ben benieuwd naar deskundig advies.

    Groetjes, Peter

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Peter,
    Het hangt er van af wat je wilt. Als je hem in nieuwstaat wilt kun je advies vragen aan een gitaarbouwer in de buurt. Allereerst moet hij vaststellen of de barsten alleen in de lak zitten of ook in het hout. Het eerste is makkelijker te verhelpen dan het laatse.
    Bedenk dat een gitaarbouwer geld kost , net als een loodgieter of een andere vakman.
    `s Wereld beste acoustische gitarist ( Tommy Emanuel) verteld tijdens zijn optreden heel vaak het volgende:
    Wil je gitaren verzamelen , moet je ze in nieuwstaat houden. Wil je spelen , stop dan allereerts met de zorg over hoe hij er uit ziet , en laat hem klinken.
    Hij speelt op een Maton ( Australisch) die er uit ziet of hij onder de trein heeft gelegen. ondergezeken is en daarna bij het kampvuur gedroogd. Hij klinkt echter fantastisch. Dat is het enige wat telt!
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  3. #3

    Standaard

    Nog erger: die afgeragde Maton is (dacht ik) maar 2 jaartjes oud.

    Barsten in lak zijn IMO bijna nooit de moeite om te laten repareren. Hoort erbij. Heeft een bepaalde charme.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Mattia,
    Die Maton is al ouder. Ik heb een DVD van Tommy waaop hij a op dat ding speelt en die is al veel ouder. Daarop is hij al aardig aan het slijten.
    Back to topic.
    Het heeft denk ik voor Peter geen zin om de lak te laten repareren. De kosten zullen er nooit uitgehaald worden. Spelen zal niet beter gaan. De klank zal er niet op winnen. Als hij zelf maat tevreden is over de gitaar. Gezien het merk zal dat wel het geval zijn.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eko
    Mattia,
    Die Maton is al ouder. Ik heb een DVD van Tommy waaop hij a op dat ding speelt en die is al veel ouder. Daarop is hij al aardig aan het slijten.
    Back to topic.
    Het heeft denk ik voor Peter geen zin om de lak te laten repareren. De kosten zullen er nooit uitgehaald worden. Spelen zal niet beter gaan. De klank zal er niet op winnen. Als hij zelf maat tevreden is over de gitaar. Gezien het merk zal dat wel het geval zijn.
    Tja, iemand vroeg hem bij het laatste concert waar ik bij was hoe oud de 'hoofdgitaar' waar hij op speelde was, waarop hij antwoorde: 2 jaar. Ze lijken na verloop van tijd vast allemaal op elkaar, de slijtage komt door zijn manier van spelen, immers.

  6. #6

    Standaard

    Op die video speelde Tommy op Mouse I. Die is allang ter ziele. Hij heeft er tijdens een optreden dwars doorheen gemept. "Initiation" werd toen maar omgedoopt tot "Termination". De Maton waar Tommy nu op speelt (Mouse II) is inderdaad nog maar twee jaar oud. Maar Tommy ragt dermate hard op die dingen dat ze maar een paar jaar meegaan. Hieronder mijn persoonlijke fotografische bewijs: de eerste foto werd genomen in mei 2004, toen de gitaar een paar maanden oud was. De tweede foto drie maanden later!


    Mei 2004


    Augustus 2004
    Laatst gewijzigd door Picker; 6 februari 2006 om 22:37

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2005
    Locatie
    Bedum
    Berichten
    1.519

    Standaard

    Ai daarbij vergeleken is mijn ovation inderdaad een beauty... Maja vroeg me gewoon ff af wat dat ongeveer zou kosten... Niet de moeite waard begrijp ik dus.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2005
    Locatie
    Bedum
    Berichten
    1.519

    Standaard

    Rikkers gitaarbouw in Groningen raadde mij an om de hele laklaag eraf te laten halen. Volgens hen tast de dikke laag polyesterlak die ovation op hun gitaren aanbrengt de klank aan.
    Duur grapje...maar zou het werken?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Rikkers heeft een goede naam. Het lijkt mij echter vreemd dat een bouwer met zo`n naam als Ovation gitaren bouwt met slechte lak.

    Ik zou de gitaar laten zoals hij is en gewoon spelen.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 januari 2002
    Berichten
    1.530

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flipkoos
    Hallo,

    Ik heb een Ovation Collectors Edition 1997 gekocht voor €450,-. Volgens mij is dit op zich niet echt duur...toch?
    Er zitten alleen een paar lelijke barstjes de laklaag. Het hout is verder niet aangetast en de klank is prima alleen het lijkt natuurlijk niet zo prachtig. Wat is de beste optie om dit weg te krijgen? Volledig overnieuw (laten) lakken (wat kost dat ongeveer?)...barsten laten repareren (kan dat of blijf je dat zien?)..of gewoon niks aan doen...?
    Ben benieuwd naar deskundig advies.

    Groetjes, Peter
    Mischien bedoel je craquelé; kleine barstjes in de nitrocellulose laklaag?
    In dat geval altijd laten zitten! Hoort bij de gitaar en daar ontkom je niet aan na een aantal jaren. Is zelfs erg mooi.
    Butsen door stoten of nagels/plectru is wat anders; dat is wat anders. Het lijkt mij inderdaad sterk dat Ovation de bovenbladen met polyester afwerkt. Gaat ten koste van de toon.
    Te koop:
    - Nieuwe Weber California 10" paper dome
    - Originele 1974 Fender wide-range humbucker - project

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top