Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42
  1. #1

    Standaard VOX AC15 - Gibson les paul bridge te scherp

    Hi.
    Ik ben momenteel zeer tevreden over mijn setup, maar er blijft toch nog een werkpuntje over. Mijn gibson les paul door een treblebooster, blues driver en OCD naar mijn VOX AC15 levert me heerlijke klankjes op. Tenminsten... zolang ik op de nek pickup blijf. Ik kan echt mijn draai niet vinden met de bridge pickup. Men gitaar heeft de originele pickups, namelijk de 490r en 498T.

    De VOX is natuurlijk op zich serieus mid en high voiced. Van zodra ik de bridge pickup neem valt alle bottom end weg en blijft er enkel een te schel geluid over.

    Iemand tips om dit op te lossen?
    - andere pickups?
    - hoogte pickup? Ik heb hier al wat mee geexperimenteerd maar lager afstellen zorgt er dan weer voor dat de versterker minder wordt gepusht dan de nek-pickup.
    - andere tone pot? Condensator?

    Alle tips worden geapprecieerd.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je gebruikt een treblebooster en hebt last van teveel hoog?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard VOX AC15 - Gibson les paul bridge te scherp

    Andere pickups zal je probleem verhelpen. Ik heb lange tijd op Gibsons gespeeld en een bepaalde "hissss" van deze pickups vond ik vreselijk...

    Die keramische elementen die je nu hebt zijn eigenlijk behoorlijk ruk-klinkende elementen.

    Goede vervangers zijn: Gibson Classic '57 elementen (zitten nu standaard op veel Gibsons) of de Seymour Duncan Seth Lovers.

    Geluid wordt ronder en voller, vooral het brugelement!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    +1 voor Erik. Kijk ook eens naar je combi treble booster en Vox


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Je gebruikt een treblebooster en hebt last van teveel hoog?
    Je raadt het nooit, maar ik heb een versie met een aan uit knopje.
    Maar het is een terechte opmerking: ik blijf er in elke situatie last van hebben, met of zonder effecten. Door mijn blackstar ht1 oefenampje klinkt het beter maar merk je ook wel dat het heel schel wordt, dunnetjes, schriel, harsh of hoe je het ook maar wil noemen. Het wordt op de vox echt massaal uitvergroot.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik geloof niet dat die pups keramisch zijn. Gibson ook niet trouwens. Alnico 2 zelfs, dus die moeten ruim voldoende klank geven. Hoe klinkt jouw gitaar rechtstreeks, zo zonder effecten? Of op een Fender?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    3 effecten tussen je gitaar en je amp, en nog een kut geluid ?
    Hoe doet 'ie het rechtstreeks ?


    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    De 498T is alnico V, een hotrodded PAF. Persoonlijk vind ik de meeste Gibson pickups niet zo bijzonder, maar dat is mijn smaak. Als je een dikke sound met veel laag- en centermids en ronder hoog wilt, kan ik je de Bare Knuckle Crawler aanbevelen.
    Maar misschien is de pickup vervangen helemaal niet nodig. Heb je geëxperimenteerd met de hoogte van de pickup? Misschien nog een stukje naar beneden zetten. Steeds een mm en dan weer luisteren. Ik weet niet of je de toonregeling op je gitaar gebruikt, maar als je die iets dichtzet, haal je er toch een stukje hoog af? En anders is een graph eq pedaal wellicht een optie.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    ik zeg misschien iets heel doms, maar een lespaul heeft toch voor elke pup een toneregeling?
    ook het iets dichtdraaien van de volumepot zou aan het hoog snoepen? of er zou een treble bleed in moeten zitten.
    heb je hem nieuw gekocht of tweedehands (misschien heeft iemand aan de wiring iets verandert)?
    en als het verschil zo groot is zou ik hem ook eens doormeten qua Ohmse waarde of de pup nog wel in orde is

  10. #10

    Standaard

    Ik zit er niet op te wachten om nieuwe pickups te plaatsen, maar als het moet dan moet het. Ik hou de Gibson Classic '57, Seymour Duncan Seth Lovers en Bare Knuckle Crawler zeker in het achterhoofd. Ik vind het alleen zo verdomd moeilijk om pickups te beoordelen op basis van geluidsfragmenten. Dat wordt dus een hele zoektocht mocht het effectief zo ver komen.


    Mijn Gibson Les paul studio HP 2016 (om eventjes specifiek te zijn ) heb ik nieuw gekocht eind vorig jaar en heeft uiteraard afzonderlijke toonregeling voor beide pickups maar heeft ook intern een treble bleed. Daar heb ik al wat mee gespeeld, mijn vaststellingen:
    - met treble bleed uitgeschakeld en ik draai de tonepot terug dan is geluid minder schriel, maar het resultaat is dan zeker niet sprankelend te noemen. Het wordt er eerder gortig droog/doods van.
    - met de treble bleed ingeschakeld blijft het geluid schriel over het hele bereik van de tonepot.
    kortom: geen bruikbaar resultaat.

    Het geluid van de bridge pickup is op een Fender amp beter bruikbaar dan op de VOX. Met en zonder pedalen blijft het schriel op de VOX. Ik heb wel nog niet geprobeerd om op de pedalen de toonregeling aan te passen. De huidige instellingen klinken zeer lekker op de nek-pickup. Twee totaal verschillende instellingen voor de pickups is echt wel zeer onhandig. Ik ga er in ieder geval straks even mee aan de slag.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top