Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Ranzige gitaar, hoe schoon te maken

    Dag mensen, ben nieuw hier.

    Speel nu ongeveer 2 jaar gitaar, mijn gitaar is tweedehands en is sindsdien nooit schoongemaakt en speelt daardoor echt brak merk ik nu pas. Heel langzaam (ook door oude snaren) maar vooral door de aanslag op het fretboard. (zie foto's), en aangezien ik op het moment toch een gebroken snaar heb. Wil ik graag oude snaren eraf halen en het hele fretboard schoonmaken en dan een nieuw setje ernie ball's erop. Echter, hoe kan ik het best al die ranzige shit van mijn fretboard halen en hem er weer netjes uit laten zien?

    Foto's


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 april 2003
    Locatie
    Hellevoetsluis
    Berichten
    943

    Standaard

    Dag mensje, welkom hier

    Maarre wat heb je in godsnaam gedaan met die gitaar? Gebruikt als buttplug of zo?
    Tering zeg.....


    Maar goed, koop een flesje lemon oil, goed insmeren, lekker laten weken en dan poetsen maar.
    Such is life and it's getting sucher everyday.

    *SPAM* 100 watt plexi superlead PPMV in wit tolex te koop! PM voor info!

  3. #3

    Standaard

    Ja dat vraag ik me dus ook af. Soms met bezwete handen gespeeld, ok, maar dat leek me wel erg extreem. Waar koop ik lemon oil? supermarkt gewoon?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    Voor mijn gitaren geen olie of wat dan ook. Wat voor effect heeft dat over een jaar of wat. Een lekker sappig fretbordje?
    Ik schraapte voorzichtig het spul weg met wat hards, een plectrum ofzo.
    Voor de rest poets ik zo nu en dan met een doekje de eerste sporen van "buttplug stain" weg.
    Ik heb in de 28 jaar gitaar spelen nooit olie op de hals van mijn gitaar gedaan.
    Dat doe je op een Stradavarius volgens mij ook niet.
    En als het op zo'n historisch instrument niet werkt, is het vast voor mijn huis tuin en keuken Gibsonnetje ook niet goed.

  5. #5

    Standaard

    ben ermee bezig, 14e fret net gedaan :P dan nieuwe snaren erop en ff fastfret erover heen endan moettie het weer als een tierelier doen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2005
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    153

    Standaard

    ik gebruik weleens teak olie met een heel klein beetje citroen sap :P
    dat wrijf ik met een doek over de hals en dat poets ik uit met een andere doek
    werkt perfect!!

  7. #7

    Standaard

    snaren er af en een doekje met heet zeepsop, dan vliegt het vuil er af, dan moet je na de tijd wel even de toets olien, zeepsop ontvet namelijk ook altijd goed.
    gebruik altijd gewone meubelolie om de toets te olien dat werkt prima.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 augustus 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    953

    Standaard

    gewoon met een klein beetje spuug, en goeie poets doek flink in de weer gaan

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2004
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.653

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luca P
    Voor mijn gitaren geen olie of wat dan ook. Wat voor effect heeft dat over een jaar of wat. Een lekker sappig fretbordje?
    Ik schraapte voorzichtig het spul weg met wat hards, een plectrum ofzo.
    Voor de rest poets ik zo nu en dan met een doekje de eerste sporen van "buttplug stain" weg.
    Ik heb in de 28 jaar gitaar spelen nooit olie op de hals van mijn gitaar gedaan.
    Dat doe je op een Stradavarius volgens mij ook niet.
    En als het op zo'n historisch instrument niet werkt, is het vast voor mijn huis tuin en keuken Gibsonnetje ook niet goed.
    ik weet niet wat voor gitaar je hebt, in het geval je een ongelakte toets hebt, zoals een gibson les paul: olie is juist goed voor hout !

    Hout is een organisch materiaal wat je moet onderhouden. Regelmatig olien, hoeft niet eens zoveel. Een paar druppels op een doekje en dan inwrijven is voldoende. Zorgt ervoor dat het hout "gezond"blijft. Zonder kan het hout heel erg droog worden. BIj een re-fret beurt bv kunnen dan randjes afbrokkelen.

    Vergelijk het met parket, dat moet je ook regelmatig onderhouden. Of de planken vloer van een goede steakhouse, waar je je afgekloven ribbetjes gewoon op de grond mag gooien.

    Natuurlijk smeer je het niet in met wasbenzine of slaolie, je hebt er verschillende olieen voor. Oh en een stradivarius onderhoud je wel degelijk door te olieen

    Als je een gelakte hals hebt, kan je de lak bv in de wax zetten. Dat zorgt er voor dat de lak mooi blijft maar ook redelijk sterk in de bovenste lagen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ijzerbroot1
    Maarre wat heb je in godsnaam gedaan met die gitaar? Gebruikt als buttplug of zo?
    Tering zeg.....
    PFFRRRR ........... Kletskoek. Zo HOORT een behoorlijk bespeelde toets er uit te zien. Een schone gitaar is muurversiering, geen instrument.....

    Niet dat je hem niet af en toe toch met olie schoon moet poetsen maar ook het vet van je handen voorkomt het uitdrogen van de toets. Waar je nooit speelt, dáár moet je wel oliën, vooral bij een ebben toets.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top