Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Vox AD30 met die Vox BM special treblebooster???

    Ik zat te denken....

    en weet of denkt iemand te weten hoe het klinkt, als je een Vox AD30 op die AC30 preset zet, en dan die Vox BM special er als treble booster er tussen doet, of ie dan een beetje klinkt als brian z'n geluid?
    It's just a simple fact of life

  2. #2
    Dude
    Guest

    Standaard

    zal vast wel een "beetje" klinken als brain ja.... als je net zo kan spelen als brian dan he ?

  3. #3

    Standaard

    Ik denk dat het niet zo goed werkt.
    Brian May gebruikt de treble booster om de buizen extra te laten oversturen.
    Bij een digitaal apparaat kun je dat niet zomaar doen, omdat het geluid digitaal gemaakt wordt door een A/D converter. Als je je signaal extra hard erin stuurt, gaat de A/D converter oversturen, en niet de digitaal gemodelleerde buizenversterker.
    Je zou de treble booster in het digitale domein moeten hebben, zoals bij de duurdere ValveTronix modellen (AD60/120), dan kun je wel het effect van de treblebooster nauwkeurig simuleren.

  4. #4

    Standaard

    maar dat betekent dus, dat je met een treble booster geen transistor amp kan laten oversturen?
    It's just a simple fact of life

  5. #5

    Standaard

    Er is een groot verschil tussen een transistorversterker en een modelingversterker.
    Een transistorversterker is gewoon analoog, en daarom heb je geen echt maximum aan de sterkte van het inputsignaal. Hoe meer input, hoe meer het gaat oversturen, net als bij een buizenversterker (transistors hebben in principe dezelfde functie als buizen, alleen zijn buizen op een ander principe gebaseerd dan transistors).
    Bij een modelingversterker heb je dus die A/D-converter, die maar een beperkt bereik heeft. Als je dus een signaal erin stuurt dat harder is dan het ding kan digitaliseren, dan krijg je hele vervelende vervorming, omdat een deel van je golfvorm gewoon hard afgekapt wordt. Buizen oversturen juist zo mooi omdat die vervorming heel geleidelijk gaat, en transistorversterkers voor gitaren zijn ook ontworpen zodat die transistors ook een beetje zo'n geleidelijke buis-achtige vervorming hebben.
    Bij een 'gewone' transistorversterker, zoals een Marshall MG, of een H&K Edition Blue bv, kun je dus wel een treble booster gebruiken, dat zal ongeveer hetzelfde werken als bij een buizenversterker.
    Bij een modelingversterker zal het een rotzooi worden als je te veel boost gebruikt, denk ik.
    Laatst gewijzigd door Scali; 2 februari 2006 om 19:42

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.989

    Standaard

    Als je een transistoramp boost, gaat het ook naar stront klinken :P
    Buizen oversturen geleidelijk, transistors vrijwel ineens keihard en gruwelijk lelijk.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scali
    Er is een groot verschil tussen een transistorversterker en een modelingversterker.
    Een transistorversterker is gewoon analoog, en daarom heb je geen echt maximum aan de sterkte van het inputsignaal. Hoe meer input, hoe meer het gaat oversturen, net als bij een buizenversterker (transistors hebben in principe dezelfde functie als buizen, alleen zijn buizen op een ander principe gebaseerd dan transistors).
    Bij een modelingversterker heb je dus die A/D-converter, die maar een beperkt bereik heeft. Als je dus een signaal erin stuurt dat harder is dan het ding kan digitaliseren, dan krijg je hele vervelende vervorming, omdat een deel van je golfvorm gewoon hard afgekapt wordt. Buizen oversturen juist zo mooi omdat die vervorming heel geleidelijk gaat, en transistorversterkers voor gitaren zijn ook ontworpen zodat die transistors ook een beetje zo'n geleidelijke buis-achtige vervorming hebben.
    Bij een 'gewone' transistorversterker, zoals een Marshall MG, of een H&K Edition Blue bv, kun je dus wel een treble booster gebruiken, dat zal ongeveer hetzelfde werken als bij een buizenversterker.
    Bij een modelingversterker zal het een rotzooi worden als je te veel boost gebruikt, denk ik.
    Ik geloof eerder dat het andersom is. Mijn andere gitarist heeft een Vetta II en daar werkt het wel degelijk, een booster. Zo'n modelingding is gemaakt om te reageren als een buizenbak, en dus reageert ie juist ongeveer hetzelfde op boosterpedaaltjes. Het signaal gaat heus niet meteen een converter in en er zal wel wat voor zitten wat ervoor zorgt dat die niet overstuurt.

    Dus Tall probeer het eens zou ik zeggen, wie weet.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tall
    maar dat betekent dus, dat je met een treble booster geen transistor amp kan laten oversturen?
    Bij sommige modellen wel, maar bij sommige ook weer niet. Je moet een cleane transistorbak niet in de oversturing duwen dat klinkt echt nergens naar.
    Zit er al een scheurkanaal op dan zou dat enigzins gaan ja, alleen is het effect niet zo onwijs als bij een echte buizenversterker.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geronimo
    Het signaal gaat heus niet meteen een converter in en er zal wel wat voor zitten wat ervoor zorgt dat die niet overstuurt.
    Okee, dan noem je ook wat op inderdaad. Een Vetta is er dus op gebouwd.
    Ik heb wel ervaringen met Boss GT-6 en dergelijke. Die gaan zelfs al lelijk clippen als je de loop gebruikt, die dus gemaakt is voor externe preamps.
    Mijn Zoom 8080 heeft er ook geen last van, trouwens. Daar zit ook een of ander clip-circuitje in, waardoor het altijd redelijk natuurlijk blijft klinken. Maar dat is dan ook geen modeler.
    Inderdaad, het is het proberen waard, maar wel try-before-you-buy.

  10. #10

    Standaard

    hmm jah ik wil het heel graag proberen, maar ik wil dat voxje ook wel heel graag hebben, gewoon omdat het een brian may special is, maaja het zou wel grappig zijn als ik hem ook als treble booster kan gebruiken, maar daar moet ik dan wel de goeie amp voor hebben...

    ik kan trouwens een ''Classic'' buizenamp 2x 12 kopen voor niet zoveel, ik heb er al eens opgespeeld maar toen was die te clean, omdat ik hem niet echt kon oversturen met een pedaaltje of iets, maar verder was ie nog goed.
    iemand advies of ik deze zal kopen of niet?
    It's just a simple fact of life

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top