Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juni 2003
    Locatie
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    Berichten
    142

    vraagje Biasprobleem Engl Sovereign

    Hee gasten,

    zoals de titel al verklapt heb ik een probleem met de biasinstelling van m'n versterker.

    Ik heb gister m'n nieuw bestelde eindbuizen binnen gekregen. Die heb ik er net ingedaan. Volgens het schema van m'n versterker moet ik tussen de 'ingangspinnen' van de eindtrafo een spanning meten tussen de 3V en 3,8V. Maar als ik aan de bias-stroom potmeter draai kan ik hem niet lager afstellen dan 4,65V.

    Weet een van jullie misschien wat het probleem is en wat ik hieraan kan doen?

    Wat meer gegevens:
    - Engl Sovereign type 360 (dus niet de nieuwe versie)
    - Eindbuizen zijn 5881/6L6
    - Op oude Engl buizen zit een stickertje "grade 18"
    - Nieuwe buizen zijn Svetlana's met daarop geschreven "23,6"
    - Besteld bij Tube-Town

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. We gaan binnenkort weer de studio in en dan heb ik dit.......

    Alvast bedankt, Arnold

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Ingangspinnen? 3V?

    Volgens mij bedoel je wat anders, want op de eindtrafo moet iets van 400V staan...

    Het is niet echt de manier om te biasen. Je moet de rustroom door de buizen instellen. Dat is afhankelijk van de anodespanning en het vermogen van de versterker. Waarschijnlijk zit er IN de versterker een potmetertje om dat te kunnen doen.
    Maar als je niet helemaal weet wat je aan het doen bent kan je dat beter door een tech laten doen. Je kan lelijke klappen krijgen.

    En klinkt de versterker slecht nu dan? Het is wel verstandig om de bias te checken maar het hoeft niet altijd.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juni 2003
    Locatie
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    Berichten
    142

    Standaard

    Thanks voor de snelle reply

    Maar t klopt echt wat ik zei over die 3V-3,8V spanning. Het staat zelfs op schema van de versterker.

    Als je de wet van Ohm toepast. U = I * R. Bias stroom loopt door outputtrafo, outputtrafo heeft een weerstand. Met deze twee gegevens kan je de 'bias spanning' op de outputtrafo berekenen.

    Maar goed, iemand anders een oplossing?

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Je doet het bijna goed:
    1. meet de DC weerstand tussen de midden aftakking en een van de aansluitingen OT-> eindbuizen.
    2. Meet de spanning hierover.
    3. Deel de spanning door resultaat uit 1. Je hebt nu de anode stroom.
    3a. Als je 2 buizen hebt ben je klaar. Heb je er 4, dan moet je de stroom uit 3 delen door 2.
    4. Meet de dc spanning tussen de anode en de kathode.
    5. Vermenigvuldig resultaat 3 met resultaat 4. Je hebt nu de anode dissipatie. Voor de 6L6 moet je uitkomen op rond de 19 watt.
    6. Als resultaat 5 te hoog is dan de bias meer negatief maken. Indien te laag dan mag je de bias wat minder negatief maken.
    7. Herhaal het proces (stap 2-6) totdat je de gewenste dissipatie hebt.

    Nu kan het dat je de potmeter niet meer negatief kan draaien (komt veel voor bij o.a. marshalls). In dat geval moet je even uitzoeken welke weerstand van een van de buitenkanten van de potmeter naar aarde gaat. Die moet je dan iets kleiner maken. Je kan dit enigzins benaderen door de spanning op dat punt te meten en vervolgens deze te delen door de weerstand (dus die naar aarde gaat). Dan weet de stroom hierdoor. Vervolgens kun je enigzins berekenen wat de nieuwe waarde moet zijn om de gewenste minimale spanning te bereiken. Ga nou niet gelijk drastische aanpassingen plegen, want als je dan de bias te hoog hebt staan (dus minder negatief) kan je tijdens het meten de stroom in de buizen veeel te hoog laten oplopen met als gevolg evt. defecte buizen.

    Ga hiernaar weer naar stap 2 maar draai eerst die potmeter een eind terug.
    succes.
    Nico

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Aha, slimme methode.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Meest zuivere methode

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Ik gebruik de methode met een weerstand bij de kathode, maar dan meet ik stromen mee die van het rooster vandaan komen en niet puur de anodestroom. Dat is zeker de reden dat het niet de zuiverste is.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juni 2003
    Locatie
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    Berichten
    142

    Standaard

    Aha, oke, dat snap ik allemaal.

    T enige is, ik heb hier niet zoveel weerstanden liggen. Maar goed, daar vinden we wel wat op.

    Ander probleem is dat de printplaat helaas precies ondersteboven gemonteerd is. En dat ding zit echt met 20 schroefjes vast. Aan alle kanten komen er draden vanaf, die zou ik dan allemaal los moeten solderen want ze zijn niet aangesloten met connectoren. Prutsers bij Engl Dus dat weerstandje vervangen zie ik eigenlijk niet zo zitten

    Ik heb er nog is een nachtje over geslapen. Zou dat "grade 18" niet slaan op de biasstroom, dat deze in dit geval 18mA is. Op nieuwe buizen stond "23,7" dit slaat denk ik ook op die biasstroom. Zou het kunnen zijn dat 23,7mA net buiten het 'regelbereik' van m'n versterker ligt?

    In ieder geval bedankt voor de goede uitleg Nico!

    Laters,
    Arnold

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Die getallen op metingen van buizen heb je verder niets aan. Het geeft aan de meting die gedaan is op die buis bij een bepaalde B+ en daaruit een bepaalde steilheid (mA/V) en stroom (mA) gaven. Die B+ is vrijwel zeker lager als die in jouw versterker.
    Je mag daar dus niet van uitgaan.
    Dat probleem van die weerstand is herkenbaar. Sommige monteurs lossen dat probleem op door er een parallelle weerstand via de bovenkant erop te solderen (niet mijn voorkeur, maar werkt wel). Je zou dus kunnen bepalen welke waarde je uiteindelijk wilt hebben en dan de volgende formule toepassen:

    1/ gewenste R (gR) = 1/bestaande R (bR) + 1/xR. Waarbij xR de parallel te solderen weerstand is. => (effe mijn oude wiskunde oppoetsen)....
    1/gR = 1/bR + 1/xR <=>
    1/xR = 1/gR - 1/bR <=>
    1/xR = (bR - gR)/(bR * gR) <=>
    xR = 1 / (bR - Gr) / (bR * gR) <=>
    xR = (bR * Gr) / (bR - Gr)

    voorbeeld
    Bestaande weerstand = 27k
    Gewenste weerstand = 15k
    De parallel te solderen weerstand wordt:

    (27000 * 15000) / (27000 - 15000) = 33750. Dit wordt dus 33K.

    Nico

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2005
    Locatie
    Nieuwerbrug
    Berichten
    519

    Standaard

    Lang leve de point to point bedrade versterkers!
    Printplaten kunnen een kriem zijn, vooral wanneer producenten hun"geheimen "proberen te verbergen door alles SMD te maken en dan deze ook nog op de kop in je chassis te monteren.

    Als je het goed wil hebben, zoek een tech op, voor die paar tientjes wil je niet je leven wagen of je versterker ruineren.

    Ik denk dat als op dit forum deze vraag stelt er opeens een aantal tech's opspringen en welwillend jouw ff willen helpen met baisen.
    Als ik ff vluchtig gerekend hebt, met een primaire weerstand v/d OT van 4K omh 4x6l6 kom jij met 4,65 V op een cathode ground op een 56mA uit.
    Een 6l6 doet dacht ik rond de 40 / 45 mA per buis, dus ik denk dat je iets te heet zit.

    Nico, correct me if 'm wrong.

    Choc

    Choc.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top