Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 90
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    seymour paul, even nieuwsgierig, wat studeer je, of heb je voor baan..?
    niet als aanval bedoeld ofzo, maar om mn nieuwsgierigheid te bedwingen.

  2. #22
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    O ja, sorry, ik vergeet de bronvermelding
    Ik ben inmiddels 10 jaar fysiotherapeut, bijna afgestudeerd manueel therapeut en heb vooral ervaring/opleiding in behandelen van
    1. patiënten met neurologische aandoeningen als MS, Parkinson en beroerte
    2. schouderinstabiliteit
    3. onbegrepen zenuwpijn

    Met name punt 2 is hier dus wel relevant
    Ik begrijp het enthousiasme wel, maar inhoudelijk rammelt het dusdanig dat ik me niet kon beheersen om uitgebreid te posten.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @ seymour paul

    ik begrijp t. ik was gewoon nieuwsgierig. maar ach, neem t sBloke eens kwalijk hij zei al dat ie studeerde (nog studeerde) en hoe moet ie t opnemen tegen een ouwe rot in t vak














    Juuuust kiddin

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 maart 2005
    Locatie
    Pijnacker
    Berichten
    2.157

    Standaard

    Ik snap er niks van, maar ik ben wel benieuwd naar de reactie van sBloke !

  5. #25
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    Hm, effe voor de duidelijkheid, vóór er mensen zich zitten te verkneukelen op een Off Topic flame war: die komt er niet.
    Ik had het misschien beter via privé berichte kunnen doen.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  6. #26

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seymour Paul
    Goh, da's grappig, dat hij zijn deltoïdeus niet goed gebruikt. Waarvoor gebruikt hij die dan wel als hij gitaar speelt en de spier het goed doet ? Hij had de gitaar oorspronkelijk laag hangen, dus boven de 30° abductie komt -ie van zijn lang zal die leven niet uit. Hij hoeft ook amper kracht te zetten, dus daar heeft -ie 'm ook niet voor nodig.
    Typisch gevalletje van descriptieve anatomie, toegpast binnen functionele anatomie en dus waardeloos. Dat ligt niet aan Sbloke of oefentherapie Cesar hoor, ook Mensendieck en grote delen van fysiotherapeutisch Nederland maken zich daar schulidg aan. Het is een erfenis van de jaren '60, '70 en '80.

    In de jaren '90 hebben o.a. Zwitserse, Japanse en Australische onderzoekers gelukkig aan kunnen tonen hoe de recrutering van verschillende spiergroepen nou écht werkt. Google eens op mobilisers, stabilisers, rotator cuff en op auteurs alsAddison, Jull of beter nog: duik Pubmed eens in.

    Bij lichte, langdurige belasting heb je voor de schouder met name de cuff nodig en vooral de serratus anterior en subscapularis voor het van onderuit heffen en fixeren van de scapula, wat uit zijn beschrijving ook het probleem lijkt. Dát zijn de tegenhangers van de levator en de trapezius, niet de deltoïdeus. Trapezius is een mobilizer van de scapula, deltoïdeus een mobilizer van de schouder. Dan zou hij dus het één moeten ontspannen terwijl het ander het probleem is. Schiet niet op.... Ik ben het er mee eens dat uit zijn beschrijving blijkt dat een gebrekkige stabiliteit van zijn schouderblad het probleem is en sorry voor de lange post, ik wil niet op zijn Off Topics gaan bekvechten, maar de inhoud van de post van SBloke rammelde theoretisch echt aan alle kanten


    ..en daarom ben ik nog student he

    Nee je hebt gelijk, is was wat voorbarig... Wat ik tot nu toe het meest heb gezien zijn mensen die bij bijvoorbeeld monitorwerk de schouders gaan eleveren en daarbij de trapezius p.d. gebruiken. Wat dan weer problemen geeft in de scalenuspoort... Mijn eerste gedachte ging dus ook deze kant op. Te stressvol spelen waardoor de hele schouder geëleveerd wordt en een te hoge tonus ontstaat in dit gebied.

    Maargoed, ik zal nog eens wat gaan opzoeken en doorlezen enzo, klaarblijkelijk weet ik nog niet genoeg. *grijns*



    ps.. stom van me dat ik de deltoideus benoem.... de arm wordt inderdaad niet geabduceerd... ik schoot wat door in algemenere problemen. (Mensen die hun arm abduceren met flink wat hulp van de trapezius. ) In dit geval komt inderdaad de rotatorcuff aan bod... en heel misschien de pectoralis. (Bij het "lomp en heftig" spelen oftuwel de schouder erin gooien/protractie)

    Correct me if i'm wrong.


    pps... we gaan niet flamen... maar een open discussie moet mogelijk zijn toch Kan de rest hier misschien nog wat van leren, je weet maar nooit.
    Laatst gewijzigd door SBloke; 2 februari 2006 om 09:58

  7. #27

    Standaard overbelaste arm/schouderspier

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seymour Paul
    Goh, da's grappig, dat hij zijn deltoïdeus niet goed gebruikt. Waarvoor gebruikt hij die dan wel als hij gitaar speelt en de spier het goed doet ? Hij had de gitaar oorspronkelijk laag hangen, dus boven de 30° abductie komt -ie van zijn lang zal die leven niet uit. Hij hoeft ook amper kracht te zetten, dus daar heeft -ie 'm ook niet voor nodig.
    Typisch gevalletje van descriptieve anatomie, toegpast binnen functionele anatomie en dus waardeloos. Dat ligt niet aan Sbloke of oefentherapie Cesar hoor, ook Mensendieck en grote delen van fysiotherapeutisch Nederland maken zich daar schulidg aan. Het is een erfenis van de jaren '60, '70 en '80.

    In de jaren '90 hebben o.a. Zwitserse, Japanse en Australische onderzoekers gelukkig aan kunnen tonen hoe de recrutering van verschillende spiergroepen nou écht werkt. Google eens op mobilisers, stabilisers, rotator cuff en op auteurs alsAddison, Jull of beter nog: duik Pubmed eens in.

    Bij lichte, langdurige belasting heb je voor de schouder met name de cuff nodig en vooral de serratus anterior en subscapularis voor het van onderuit heffen en fixeren van de scapula, wat uit zijn beschrijving ook het probleem lijkt. Dát zijn de tegenhangers van de levator en de trapezius, niet de deltoïdeus. Trapezius is een mobilizer van de scapula, deltoïdeus een mobilizer van de schouder. Dan zou hij dus het één moeten ontspannen terwijl het ander het probleem is. Schiet niet op.... Ik ben het er mee eens dat uit zijn beschrijving blijkt dat een gebrekkige stabiliteit van zijn schouderblad het probleem is en sorry voor de lange post, ik wil niet op zijn Off Topics gaan bekvechten, maar de inhoud van de post van SBloke rammelde theoretisch echt aan alle kanten
    he hallo,

    ik vind het tegek dat je er zoveel tijd in stop om je antwoord te formuleren, maar wat moet ik nu doen om mijn probleem te verhelpen!! ik moet zeggen dat ik al aardig radeloos ben geworden!!

    gr

  8. #28

    Thumbs up

    De doktoren zijn eruit, lijkt het. Ga er eens langs? NL is zo groot niet en het lijkt me zeker de moeite waard, therapeuten die gitaar spelen zullen je zeker begrijpen.


    En docs: you hurt my brain!
    www.seraphique.com

    Te koop: Rocktron Replifex, Engl 930/60

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 maart 2005
    Locatie
    Pijnacker
    Berichten
    2.157

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seymour Paul
    Hm, effe voor de duidelijkheid, vóór er mensen zich zitten te verkneukelen op een Off Topic flame war: die komt er niet.
    Ik had het misschien beter via privé berichte kunnen doen.
    Voor alle duidelijkheid; zo bedoelde ik het ook niet hoor... Een onderbouwde discussie is interessant en heel wat anders dan een flame war

  10. #30
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    Hèhè, ja, ik werd een beetje bang dat ik iets teveel was uitgeschoten. Valt allemaal weer mee gelukkig.

    Anyway, wat je eraan kunt doen: da's iets te ingewikkeld om effe via internet te doen. Woonplaats heb ik nog steeds niet voorbij zien komen ? Anders is een afspraak altijd mogelijk natuurlijk.
    Het punt is dat je het schouderblad redelijk specifiek moet trainen, hoogstwaarschijnlijk. Als je er te algemeen meet gaat oefenen is de kans zo ongeveer 50/50 dat het beter wordt of juist slechter
    Zulke kleine slagingspercentages houd ik niet zo van....

    Het zou wel helpen als je iets preciezer kan omschrijven welke oefeningen je al doet. En je woonplaats natuurlijk
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top