Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 58
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 november 2004
    Locatie
    Heverlee (Leuven)
    Berichten
    262

    Standaard

    even een klein vraagje: waarom zie ik nooit gitaarspeaker kasten met een tweeter of piezo in? Een tweeter kan toch handig zijn als je bv. de grond wilt doen daveren en toch een duidelijke klank door je speakers wilt. Ok dat daveren doet een bassist normaal wel maar een gitarist kan dat toch ook doen?

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 november 2004
    Locatie
    Heverlee (Leuven)
    Berichten
    262

    Standaard

    ok ik d8 dit te doen voor de baffle:
    http://bb.domaindlx.com/eamo/ebay/Scannen0001.gif
    Maten zijn uitgedrukt in mm.

    Het zal je wel opgevallen zijn dat de kast bijzonder breed is en de speakers ver van elkaar staan.. Ik d8 dat dit mss het beste is als ik hem stereo wil gebruiken (met boss gt-8, daarbij kan je zelfs een versterker in de linkerspeaker en een andere versterker in de rechterspeaker tegelijk late horen)... Goed idee??? Is een scheidingswand in dit geval ook een goed idee?

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.732

    Standaard

    31 mm tot de rand van de baffle is misschien een puntje van aandacht: ik weet niet hoe je de baffle gaat monteren, maar mocht het met latjes gebeuren. stel die zijn 27x27 (zoals bij mijn cab) dan heb je wel redelijk weinig ruimte voor het ophangen van de speaker.

    over dat stereo beeld: tja, voor optimaal stereobeeld zijn twee 1x12" kastjes misschien beter. maar dit is een goed compromis.
    1 was genoeg, maar 2 zoveel mooier

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.732

    Standaard

    over die tweeter: het frequentiebereik van een gitaar gaat niet zo hoog dat er een tweeter nodig is. m.a.w. die hoge tonen krijg je toch bijna nooit uit je gitaar. daarnaast, wíl je die wel? wat mij betreft hoeft het allerhoogste frequentie gebied niet geaccentueerd te worden.

    de speakers van een gitaarcab hebben een frequentie-bereik dat toereikend is.
    1 was genoeg, maar 2 zoveel mooier

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 november 2004
    Locatie
    Heverlee (Leuven)
    Berichten
    262

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SimonS
    over die tweeter: het frequentiebereik van een gitaar gaat niet zo hoog dat er een tweeter nodig is. m.a.w. die hoge tonen krijg je toch bijna nooit uit je gitaar. daarnaast, wíl je die wel? wat mij betreft hoeft het allerhoogste frequentie gebied niet geaccentueerd te worden.

    de speakers van een gitaarcab hebben een frequentie-bereik dat toereikend is.
    ok bedankt voor de uitleg :-)

    Nieuw plan:



    De lengte is ongeveer gelijk aan de hoogte van vele 4x12" cab's, dus om later mss 2 rechtop naast elkaar te zetten. De 31mm van de kant is met balkjes idd mss wel nipt, heb het nog een klein beetje verder van de rand gezet.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    83 is wel erg breed.

    ik zou breedte op 75/76 houden.

    rechtop zetten kan dan ook prima hoor.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2004
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.653

    Standaard

    ik sluit me bij aart aan, 83 is erg breed plus de zijwanden maakt dat 86 cm breedte. Vooral omdat die erg laag is, maakt hetgeen mooi gezicht. Ook niet als die op z'n zij staat.
    Verder denk ik dat het stereo effect bij 2x12 minimaal is, ook met je 17.2 cm. Dat is echt relatief niets als je bedenkt dat een speakerconus van 12" ongeveer 28 cm is.

    Denk je ook dat je nog latjes op je baffle komt om speakerdoek op te spannen ? Dus de buitenste marge wordt kleiner met je latjes maat. Ik heb nog een extra rand gemaakt om de kast een wat stevigere look te geven, dus ik had nog een kleinere buiten marge.

    -edit: je verhouding lange breedte en korte hoogte, maakt het ook iets instabieler wanneer je het op zn zij zet.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 november 2004
    Locatie
    Heverlee (Leuven)
    Berichten
    262

    Standaard

    topic terug vanonder het stof halen:

    Hij is bijna af! Het kader is volledig af, de balkjes zijn gelijmd, we moeten enkel nog de gaten voor de speakers boren, de achterkant vijzen en de baffle vijzen of lijmen... Dat wou ik nog even vragen, zou ik de baffle mogen vijzen of toch beter lijmen? Vijzen is makkelijk als ik later nog iets wil veranderen...

  9. #29
    Member
    Geregistreerd
    6 april 2006
    Locatie
    Peer in Belgisch Limburg
    Berichten
    50

    Standaard

    Mijne is geschroefd. Zit muurvast hoor
    Gear:
    --------
    Ibanez SA220FM transparent Lavender
    Yamaha AES500 black
    Fender telecoustic candyred
    Boss GT-6
    Zelfbouw Kitty Hawk junior 50watt EL34 tubes 2x12" combo /w celestion G12T
    Zelfbouw 2x12 cab loaded /w 1 G12M and 1 V30 ;-)

    Yamaha FJR1300 ABS :-P

  10. #30

    Standaard

    Als je bang bent dat je geluidslekken krijgt als je alleen schroeven/vijzen gebruikt, zou je een rubber 'pakking' kunnen maken. Dan is het mooi afgedicht.

    Ik heb in mijn 4 x 12 heel oude Greenbacks, met een afdichtingsring van kurk. Die was nogal droog, en wat brokkelig, dus daar heb ik van dat zelfklevende tochtstrip voor gebruikt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top